Zaak verkocht na eenzijdige ontbinding koopcontract

bontekoning
Topic Starter

Zaak verkocht na eenzijdige ontbinding koopcontract

#1 , 28 aug 2011 20:39

Het volgende:

Via internet heeft iemand een boot gezien. Eigenaar ging middels een mail akkoord met een koopprijs van € 3000,-. Levering zou dan een maand nadien zijn (1 september) ivm vakantie. Na de vakantie had koper contact gehad met verkoper en die had inmiddels een bod van € 4000,- gekregen; zij overlegde met koper een nieuwe koopprijs. Samen kwamen ze eruit: Nieuwe koopprijs werd € 4000,- , levering zou 1 oktober worden (dan zou ook de koopprijs betaald worden) en er zou een koopcontract worden opgesteld.
Koopcontract is door beide partijen ondertekend.

In een emotionele toestand heeft koper de mevrouw gemaild dat hij van de koop wilde afzien. In een mail de dag daarop heeft koper dat uitgelegd. Hij heeft op de mails geen antwoord gehad. De dag daarna heeft koper de mevrouw gemaild dat zij de vorige mails maar als onverzonden moest beschouwen en dat koper zich aan het het koopcontract zou houden.
Op deze laatste mail kreeg koper (binnen een uur) wel antwoord: namelijk dat de boot inmiddels was verkocht nav de beide eerste mails; tevens dat ze nu op vakantie waren en dat de mails niet iedere dag konden worden gelezen.

Mijn vraag is de volgende: De koopovereenkomst is door beide partijen ondertekend. Koper heeft geprobeerd de koop te ontbinden, maar kreeg daarop geen antwoord en was er dus geen wederzijds goedvinden. Inmiddels wil koper de boot gewoon 1 oktober geleverd hebben. Kan koper de verkoper daartoe dwingen en is de koopovereenkomst dus gewoon nog geldig?
Laatst gewijzigd door bontekoning op 28 aug 2011 23:08, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 28 aug 2011 20:57

In een emotionele toestand (net vriend overleden) heb ik de mevrouw gemaild dat ik van de koop wilde afzien.
Dat is toch duidelijk nietwaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bontekoning
Topic Starter

#3 , 28 aug 2011 22:13

nee dat is mij dus niet duidelijk. Er is een overeenkomst gesloten door twee partijen. dan kan 1 van die partijen toch niet zomaar de overeenkomst ontbinden, zonder dat de andere partij laat weten het daar mee eens te zijn?

Reclame

roharro

#4 , 28 aug 2011 22:31

"Op deze laatste mail kreeg ik (binnen een uur) wel antwoord: namelijk dat de boot inmiddels was verkocht nav de beide eerste mails"
Dat is dus de bevestiging van de verkoper.

bontekoning
Topic Starter

#5 , 28 aug 2011 22:36

Beste roharro,

Uw antwoorden zijn alles behalve duidelijk.

Lightning

#6 , 28 aug 2011 22:40

In een emotionele toestand (net vriend overleden) heb ik de mevrouw gemaild dat ik van de koop wilde afzien.
U ziet af van de aankoop.
"Op deze laatste mail kreeg ik (binnen een uur) wel antwoord: namelijk dat de boot inmiddels was verkocht nav de beide eerste mails"
De verkoper was akkoord, want heeft ondertussen verkocht aan een andere geïnteresseerde.

Hoeveel duidelijker kan het zijn?

bontekoning
Topic Starter

#7 , 28 aug 2011 22:58

Als het zo simpel was dan stond mijn vraag hier niet:

vanaf het moment dat koper van de koop wil afzien tot het moment dat hij zich bedenkt en de koop toch wil laten doorgaan is er geen contact geweest tussen koper en verkoper. Koper doet dus een poging de overeenkomst eenzijdig te ontbinden. De ontbinding van de overeenkomst is toch ook een overeenkomst, waarbij dus een zekere communicatie nodig is? Ik mag toch aannemen dat een getekende koopovereenkomst meer waard is dan een geëmotioneerd mailtje van koper? De ontbinding van de overeenkomst had naar mijn mening eerst afgehandeld moeten zijn voordat de verkoper andere zaken ging doen

roharro

#8 , 28 aug 2011 23:51

Ik mag toch aannemen dat een getekende koopovereenkomst meer waard is dan een geëmotioneerd mailtje van koper? De ontbinding van de overeenkomst had naar mijn mening eerst afgehandeld moeten zijn voordat de verkoper andere zaken ging doen

Neen dus. Juridisch bestaat een emotionele email niet. Het is en blijft de uitdrukking dat u wenst af te zien van de aankoop.
De verkoper ging akkoord wat blijkt uit het feit dat hij geen verzet aantekende en de zaak gewoon aan iemand anders verkocht.

bontekoning
Topic Starter

#9 , 29 aug 2011 08:50

Ok dank u wel.

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#10 , 29 aug 2011 10:20

Voor alle duidelijkheid nog even bevestigen dat Roharro het bij het rechte eind heeft. Er is immers ook zoiets als stilzwijgende aanvaarding van de ontbinding door de verkoper: de koper laat weten dat hij van de koop wil afzien en het feit dat de verkoper aan een ander heeft verkocht bewijst dat hij "stilzwijgend" (zonder het uitdrukkelijk te bevestigen) heeft ingestemd met de ontbinding van de overeenkomst.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Terug naar “Consumenten Koop”