plaatsing gashaard

catmadslices
Topic Starter
Berichten: 2

plaatsing gashaard

#1 , 28 aug 2011 11:10

Op 14/05/2011 kopen wij een gashaard ( voorschotfactuur van 2082 euro tevens betaald) , bij X te Y. Er werd toen tevens mondeling afgesproken de plaatsing en bijhorende werken uit te voeren in onze nieuwbouw uiterlijk einde augustus/ begin september 2011. Echter, 2 weken na factuurdatum verongelukt de zaakvoerster van deze BVBA. Haar echtgenoot , die claimt geen uitstaans te hebben met de zaak, houdt ons sindsdien aan het lijntje met de melding dat hij een overnemer zoekt, en wij niet het recht hebben de verkoop te verbreken , daar hij het overlijden als een geval van heirkracht beschouwt, en hij alles doet om een overnemer te zoeken.Te meer claimt hij dat indien de overeenkomst niet zou doorgaan, dit een opdracht zou zijn die uit het orderboek van X zou verdwijnen , waardoor het moeilijker zou zijn om een overnemer te vinden. In verscheidene mails stellen wij voor ofwel dat hij het voorschot terugbetaald, gezien hij geen concrete datum van het opstarten van de werken voorstelt ( en daardoor de werkprogressie van onze bouwfirma vertraagt , waardoor ook wij een schadevergoeding riskeren aan onze bouwfirma), ofwel dat wij de haard komen ophalen en laten plaatsen door onze bouwfirma, ofwel hij een concrete datum voorstelt om de plaatsing van de haard aan te vatten . Op deze laatste mails kregen wij geen antwoord.
Zou het daarom een wettelijke oplossing zijn , hem formeel in gebreke te stellen via aangetekend schrijven, en hem hierin te vragen om uiterlijk tegen einde september 2011 de haard te plaatsen, en hem in dat schrijven tevens te verwittigen dat zoniet, hem via deurwaardersexploot de haard of het voorschot zal terug worden geeist.
Graag uw visie en dank bij voorbaat.
Peter Schellekens.

[geen namen bedrijven, lees regels aub: Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 28 aug 2011 13:30

ik zou u sterk adviseren om de naam van desbetreffend bedrijf zo spoedig mogelijk te wissen. Eén en ander volgens de rgels van dit forum dus
Voorts kunt u eigenlijk niks doen. De bvba is een rechtspersoon en als de echtgenoot daar in geen mandaten heeft dan MAG HIJ OOK NIKS DOEN
In het beste geval is de man in kwestie erfgenaam van de aandelen van de bvba omdat die aandelen eigendom zullen zijn van zijn echtgenote.
Als u trouwens hebt afgesproken dat de uitvoeringsdatum eind augsutus is begin september dan stel ik mij toch wel zeer de vraag op welke basis
u denkt de overeenkomst te kunnen verbreken. En dan spreek ik mij nog niet eens uit over het menselijk drama dat zich hier afspeelt en waarbij
u blijkbaar geen enkele affiniteit ten toon spreid. Want eerlij gezeg ik zie geen enkele maar dan ook geen enkele reden waarom u dit order denkt
ook maar de annuleren. Nu ja u kunt dat wel maar dan zal op zijn minst een flinke schade vergoeding moeten betalen. Want zoals u het nu schrijft
is het zo dat alleen u zelf éénzijdge negatieve beslissingen neemt terwijl de bvba niks te verwijten valt integendeel. Ik zou zo zeggen: Bezint eer ge
begint want ge gaat met uw hoofd tegen de muur lopen als u nu al daarover begint.
U hebt alleen iets in de pap te brokken als de bvba zwaar in gebreke zou blijven mbt leveringstermijn,niet leveren van goederen etc etc etc. Maar
dat is in deze en vandaag de dag totaal niet van toepassing. Zelfs niet als de zaakvoerster is overleden. Een deurwaardersexploot ? Hoe denkt u
dat ze u zullen bekijken als u daar nu al mee afkomt ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 28 aug 2011 18:39

Indien half september de kachel niet is geplaatst dan kan u een AS zenden waarin u aan de BVBA verzoekt u binnen de 5 werkdagen na kennisname te laten wanneer de plaatsing binnen de dertig kalenderdagen zal plaatshebben. Dat bij gebrek aan een respons binnen deze ruim gestelde termijnen u de BVBA in gebreke stelt en de integrale terugstorting van het voorschot eist. Dat bij gebrek aan inwilliging van deze eis u verplicht zal de BVBA middels advocaat voor het gerecht te dagen.

Pas NA 15/09, tot dan dient u geduld te hebben.

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 28 aug 2011 21:49

Mijn ervaring beste moderator is dat zelfs 15/09 nog geen "voldoende" reden zal zijn voor een rechtbank om een aannemingsopdracht te annuleren.
Er is eigenlijk en voor zover ik weet (de TS maakt dit niet duidelijk) geen geschreven overeenkomst inzake de leveringstermijn. alles is dus benaderend
met weinig of geen echt vast gelegde verplichitng inzake de termijnen.
Eerlijk ? neen maar wel realistisch.

bovendien zitten we hier dus met een scenario van overmacht en ook daar zal de rechtbank als het zover komt rekening mee houden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 28 aug 2011 22:03

Je hebt gelijkt, over het "mondeling" heen gelezen.

Maar zelfs overmacht heeft zijn grenzen zeker als het gaat om één apparaat.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 28 aug 2011 23:29

Maar ik denk wel dat de verkoper (of hij/zij die daar momenteel voor instaat) het zich makkelijk zou maken deze opdracht ter zijde
te schuiven en zich te richten op andere zaken die belangrijker zijn.
De koper kan natuurlijk ook gewoon een afkoopsom betalen en daarmee is de kous af. Dat is dan de prijs voor het veronderstelde
wantrouwen die koper in de verkoper heeft maar waar momlenteel geen bewijs voor is.
Schadevergoeding vragen aan de verkoper vanwege een mogelijkse boete aan de bouwheer (hier dus ook koper) vanwege een
overeenkomst met de bouwfirma kan ook niet. Overeenkomsten gelden alleen tussen 2 partijen tenzij anders overeengekomen.
Maar ik denk niet dat dat in deze het geval is.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

catmadslices
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 29 aug 2011 18:18

Waarnemend zaakvoerder heeft boeken neergelegd.Resultaat : als consument 2.000 euro kwijt.Ik zal me nu schoorvoetend en vooral tevergeefs aanbieden bij de curator.Ik dank u voor uw bijzonder vriendelijke reactie.
U kan deze berichten verwijderen.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 29 aug 2011 18:48

Dacht wel dat het hierop zou uitdraaien.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 29 aug 2011 20:01

Waarnemend zaakvoerder heeft boeken neergelegd.Resultaat : als consument 2.000 euro kwijt.Ik zal me nu schoorvoetend en vooral tevergeefs aanbieden bij de curator.Ik dank u voor uw bijzonder vriendelijke reactie.
U kan deze berichten verwijderen.

spijtig genoeg is het zo dat de faillissementwetgeving waarschijnlijk één van de meest verouderde wetgevingen is en zeker niet gstoeld is op een
eerlijke verdeling van de lasten. Er zijn slechts enkelen die keer opkeer worden bevoordeeld bij faillissementen te beginnen bij vadertje staat om te eindigen bij de curator. Alle anderen blijven bijna voor 99 % altijd in de kou staan.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Consumenten Koop”