Garantieperiode motor sectionele garagepoort

dragonfly384
Topic Starter

Garantieperiode motor sectionele garagepoort

#1 , 17 aug 2011 14:34

Hallo,

Nog geen 2 jaar geleden hebben we een nieuwe sectionele garagepoort laten installeren.
Sinds enkele weken zijn er problemen met het sluiten van de poort. Volgens mij is er iets met de motor.
Ik heb vandaag de leverancier gecontacteerd en die zei me daar het ouder dan 1 jaar was, dat dit dan buiten garantie is en dus er
forfaitair 95 € te betalen valt voor werk en verplaatsing. Ik moet eerst een document invullen en tekenen voor akkoord waarop het forfaitaire te betalen bedrag staat vermeld.

Is er geen wettelijke minimum garantieperiode van 2 jaar hiervoor ?

Alvast bedankt voor de hulp.
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2011 16:05

Normaal is de garnatieperiode 2 jaar, maar na zes maanden moet u in principe kunnen bewijzen dat het om een productfout gaat.

Los van het feit of u al dan niet recht hebt op garantie: als u GEEN recht hebt op garantie, ga dan niet in zee met een leverancier die u al op voorhand 95 € laat betalen! De garagepoort van mijn ouders had een gelijkaardig problemen (poort die soms niet wou openen, of bij het sluiten plots terug omhoog ging, dat soort dingen). De installateur is dit komen nakijken (was ook onder garantie) en heeft de motor bijgeregeld waarna dit opgelost was. Dit heeft hooguit 20 minuutjes geduurd. Als jij daarvoor 95 € zou moeten betalen, zouden dit zeer dure 20 minuten zijn (da's een uurprijs van 285 €... Niet slecht...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dragonfly384
Topic Starter

#3 , 18 aug 2011 12:07

Normaal is de garnatieperiode 2 jaar, maar na zes maanden moet u in principe kunnen bewijzen dat het om een productfout gaat.
Bedankt voor je antwoord Tom.

Indien de garantieperiode bij wet op 2 jaar vast ligt, kan ik de leverancier dan toch dwingen om de nodige werken uit te voeren. Maar waar kan ik dat juist terugvinden dat het 2 jaar is ?

Reclame

Fore

#4 , 18 aug 2011 12:15

Bedankt voor je antwoord Tom.

Indien de garantieperiode bij wet op 2 jaar vast ligt, kan ik de leverancier dan toch dwingen om de nodige werken uit te voeren. Maar waar kan ik dat juist terugvinden dat het 2 jaar is ?
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21

#5 , 18 aug 2011 12:38

Indien de garantieperiode bij wet op 2 jaar vast ligt, kan ik de leverancier dan toch dwingen om de nodige werken uit te voeren.
U kan hem altijd vragen de werken uit te voeren, maar als u niet kan bewijzen dat het om een productiefout van de motor of het verkeerd afstellen van de motor gaat, kan de leverancier de werken wel factureren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker34

#6 , 18 aug 2011 13:12

Hallo,

Nog geen 2 jaar geleden hebben we een nieuwe sectionele garagepoort laten installeren.
Sinds enkele weken zijn er problemen met het sluiten van de poort. Volgens mij is er iets met de motor.
Ik heb vandaag de leverancier gecontacteerd en die zei me daar het ouder dan 1 jaar was, dat dit dan buiten garantie is en dus er
forfaitair 95 € te betalen valt voor werk en verplaatsing. Ik moet eerst een document invullen en tekenen voor akkoord waarop het forfaitaire te betalen bedrag staat vermeld.

Is er geen wettelijke minimum garantieperiode van 2 jaar hiervoor ?

Alvast bedankt voor de hulp.
Mvg
Als u er van overtuigd bent dat er sprake is van fabricagefout (valt onder de garantie) en de onderneming weigert deze gratis te herstellen, dan kunt u naar de rechter stappen. De kans is groot dat u daar gelijk haalt en de onderneming alsnog de motor kosteloos moet herstellen.

De verliezende partij draait op voor de gerechts- en expertisekosten.

dragonfly384
Topic Starter

#7 , 18 aug 2011 15:10

Alvast allen bedankt voor jullie reacties.

Ik lees in het wetsartikel het volgende :
" 3° " consumptiegoederen " : alle roerende lichamelijke zaken, behalve ..."
Kan het zijn dat de leverancier zich hierop beroept ? Ttz dat het eigenlijk een onroerend goed is ( een roerdend goed dat onroerend wordt door zijn bestemming of zoiets) en dat dus niet onder deze wet valt ?
Mvg

Gebruiker21

#8 , 18 aug 2011 15:57

Ik zou me niet zozeer zorgen maken over het feit dat het al dan niet onder garantie valt (want ze valt nog onder garantie). Ik zou me eerder zorgen maken over het feit dat u moet kunnen bewijzen dat het om een productiefout gaat.

ganapathi tantra

#9 , 18 aug 2011 23:41

ik vrees dat jullie de wetgeving van comsumptiegoederen verwisselen met roerende goederen die door hun bestemming onroerend worden.
Dus zodra de poort met ook maar één vijs is vastgemaakt aan het gebouw is zij een onroerend goed geworden en gaat zij op in het gebouw.

Dat u die 95 € op voorhand moet betalen is iets wat de consument zichzelf heeft aangedaan. Het laatste decennia is gebleken dat meer en meer
herstellingen allerhande nadien niet worden betaald. Of het nu gaat om een wasmachine of een poortmotor. Het zijn kleine sommen dus men zal toch niet procederen. Ook weigeren sommigen ter plaatse te betalen ook al is de garantie reeds jaren voorbij. En meer en meer afspraken worden zonder
tegenbericht niet nagekomen. Bij een grote witgoedleverancier blijkt dit ondertussen al op te lopen tot zo'n 5 % van de afspraken
Als je een Dienst na Verkoop dan moet draaiende houden op basis van een pak klanten die niet betalen dan krijg je dat soort toestanden. Vergelijkend zal je binnen afzienbare tijd aan GEEN ENKEL benzinestation nog kunnen tanken zonder voorafbetaling als je geen plastieken kaartje gebruikt. Ook dat is het gevolg van het consumentengedrag want het zijn zeker en vast niet alleen de bad guys die er van door gaan zonder betalen.
In de prijs van 95 € zitten trouwens niet alleen werkuren zoals sommigen hier pretenderen. Daar zitten ook de verplaatsingskosten in. Bovendien
is het iedere handelar vrij zijn eigen tarieven te bepalen. Gaat u daar niet mee akkoord dan is dat u goed recht maar niemand heeft het recht te bepalen wat een ander wel of niet mag rekenen voor zijn diensten. Het is evenwel vandaag de dag een plaag dat men zo graag andermans rekeningen maakt.

Als er idd een productiefout in zit en u hebt te maken met een gereputeerd bedrijf dan zal die motor misschien wel worden vervangen.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Gebruiker21

#10 , 19 aug 2011 08:45

ik vrees dat jullie de wetgeving van comsumptiegoederen verwisselen met roerende goederen die door hun bestemming onroerend worden.
Dus zodra de poort met ook maar één vijs is vastgemaakt aan het gebouw is zij een onroerend goed geworden en gaat zij op in het gebouw.
Het gaat niet over de poort, maar over de motor. Bij mijn ouders is deze niet rechtstreeks bevestigd aan "het gebouw".

Als je trouwens die redenering (waarvan de theorie wel juist is) doortrekt, dan zou iedere kast die, om ovallen te vermijden, verankerd wordt tegen de muur, ook een onroerend goed zijn? Of ieder elektrisch inbouwtoestel in een keuken dat via de keukenkasten aan de muurbevestigd is, ook?

Op uw commentaar over de 95 € wens ik niet te reageren. Ik heb de OP enkel goede raad gegeven in verband hiermee.

ganapathi tantra

#11 , 19 aug 2011 21:00

grapjas da van die motor is een goei
goei raad ? waar waar waar :lol: :lol: ik denk dat je "subjectieve mening" bedoelt

maar je hebt gelijk hoor meer nog je hebt supergelijk. Gezien de poort zelf niet is vast gemaakt aan het gebouw maar alleen hangt in de rail waarin ze
oploopt valt die ook onder consumenten garantie nie waar. Man, man, ben jij slim zeg.
Laatst gewijzigd door ganapathi tantra op 19 aug 2011 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro

#12 , 19 aug 2011 21:27

Motor poort is onroerend door bestemming. Idem inbouwkeuken met de ingebouwde toestellen.
Idem ketel verwarming, boilers,....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#13 , 22 aug 2011 09:00

Motor poort is onroerend door bestemming. Idem inbouwkeuken met de ingebouwde toestellen.
Idem ketel verwarming, boilers,....
Tien, dan moeten mijn ouders een zeer vreemde poort hebben, aangezien daar de gewone consumentengarantie van twee jaar gold, zoals in de gerantiepapieren van de motor beschreven was.

En ganapathi tantra, uw commentaar mag je voor u houden! Ik hoop dat een moderator uw vuilspuiterij hier even opkuist. Wat is er toch mis met jou, man?

Lightning

#14 , 22 aug 2011 18:29

Tien, dan moeten mijn ouders een zeer vreemde poort hebben, aangezien daar de gewone consumentengarantie van twee jaar gold, zoals in de gerantiepapieren van de motor beschreven was.
Het is fabrikant/leverancier/installateur uiteraard toegelaten om op eigen initiatief 2 jaar garantie te geven.

roharro

#15 , 23 aug 2011 00:05

Op mijn radiatoren, ketel, boiler, kranen, badkamertoestellen, keuken, keukentoestellen,dubbele beglazing, waterpompen, ramen, garagepoorten, electrische installatie, alarminstallatie, domotica, enz.. kreeg ik minstens twee jaar garantie. Dat betekent toch niet dat die zaken allemaal roerend zijn...
Anders zou ik die allemaal mogen verwijderen wanneer ik mijn huis verkoop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Consumenten Koop”