Bedankt voor je antwoord Tom.Normaal is de garnatieperiode 2 jaar, maar na zes maanden moet u in principe kunnen bewijzen dat het om een productfout gaat.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;Bedankt voor je antwoord Tom.Normaal is de garnatieperiode 2 jaar, maar na zes maanden moet u in principe kunnen bewijzen dat het om een productfout gaat.
Indien de garantieperiode bij wet op 2 jaar vast ligt, kan ik de leverancier dan toch dwingen om de nodige werken uit te voeren. Maar waar kan ik dat juist terugvinden dat het 2 jaar is ?
U kan hem altijd vragen de werken uit te voeren, maar als u niet kan bewijzen dat het om een productiefout van de motor of het verkeerd afstellen van de motor gaat, kan de leverancier de werken wel factureren.Indien de garantieperiode bij wet op 2 jaar vast ligt, kan ik de leverancier dan toch dwingen om de nodige werken uit te voeren.
Als u er van overtuigd bent dat er sprake is van fabricagefout (valt onder de garantie) en de onderneming weigert deze gratis te herstellen, dan kunt u naar de rechter stappen. De kans is groot dat u daar gelijk haalt en de onderneming alsnog de motor kosteloos moet herstellen.Hallo,
Nog geen 2 jaar geleden hebben we een nieuwe sectionele garagepoort laten installeren.
Sinds enkele weken zijn er problemen met het sluiten van de poort. Volgens mij is er iets met de motor.
Ik heb vandaag de leverancier gecontacteerd en die zei me daar het ouder dan 1 jaar was, dat dit dan buiten garantie is en dus er
forfaitair 95 € te betalen valt voor werk en verplaatsing. Ik moet eerst een document invullen en tekenen voor akkoord waarop het forfaitaire te betalen bedrag staat vermeld.
Is er geen wettelijke minimum garantieperiode van 2 jaar hiervoor ?
Alvast bedankt voor de hulp.
Mvg
Het gaat niet over de poort, maar over de motor. Bij mijn ouders is deze niet rechtstreeks bevestigd aan "het gebouw".ik vrees dat jullie de wetgeving van comsumptiegoederen verwisselen met roerende goederen die door hun bestemming onroerend worden.
Dus zodra de poort met ook maar één vijs is vastgemaakt aan het gebouw is zij een onroerend goed geworden en gaat zij op in het gebouw.
Tien, dan moeten mijn ouders een zeer vreemde poort hebben, aangezien daar de gewone consumentengarantie van twee jaar gold, zoals in de gerantiepapieren van de motor beschreven was.Motor poort is onroerend door bestemming. Idem inbouwkeuken met de ingebouwde toestellen.
Idem ketel verwarming, boilers,....
Het is fabrikant/leverancier/installateur uiteraard toegelaten om op eigen initiatief 2 jaar garantie te geven.Tien, dan moeten mijn ouders een zeer vreemde poort hebben, aangezien daar de gewone consumentengarantie van twee jaar gold, zoals in de gerantiepapieren van de motor beschreven was.