Online aankoop

CreativeSamurai
Topic Starter
Berichten: 5

Online aankoop

#1 , 17 aug 2011 11:28

Ik bestelde onlangs een stofzuiger bij X (bedrijfje uit Wilrijk. Het principe van dit bedrijf : je stuurt een mail met een artikelnummer van een elektrisch toestel, hij stuurt je een prijs door, en je mag het toestel daar gaan afhalen).
Deze bestelling is via mail doorgegeven. Ik kreeg een tijdje later een mail terug met de melding dat deze pas in september geleverd kon worden.
Op maandag 15 augustus stuur ik een mail terug dat deze bestelling geannuleerd mocht worden omdat ik niet kon wachten tot in september. Ondertussen heb ik elders een andere stofzuiger besteld (die reeds geleverd is).

op woensdag 17 augustus krijg ik ineens een mail dat die stofzuiger geleverd is.
Ik wijs hem op het feit dat ik die mail gestuurd had om die bestelling te annuleren, dit stuurde hij me terug :

"Maandag hebben we niet gewerkt daar dit een feestdag is. Vandaag woensdag is het toestel reeds hier. U had beter even gewacht op een bevestiging dat het geannuleerd kan worden voor u een andere aankoop deed. Wij kunnen er helaas ook niet aan doen dat levering werd naar voor verschoven. Dit gebeurt wel meer tijdens verlofperiodes."

Kan ik me beroepen op het feit dat ik bij aankopen op afstand 7 dagen bedenktijd heb?

In hun algemene verkoopsvoorwaarden (Hier) staat bij art. 6.2 dat goederen die verkeerd besteld zijn niet teruggenomen worden. Is dit wel wettelijk?

Kan er iemand me helpen?

bedankt!

[Geen namen op forum, lees regels aub:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 17 aug 2011 11:55

Op welke datum heeft u uw bestelling gedaan?

CreativeSamurai
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 aug 2011 14:59

De bestelling is via mail doorgegeven op 1/07/2011, op 12/07/2011 kreeg ik een bevestiging dat ze de bestelling ontvangen hadden en iets zouden laten weten wanneer de goederen toegekomen zouden zijn.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 aug 2011 16:14

In principe was uw bedenkingstermijn verlopen... U had in theorie het bedrijf aangetekend in gebreke kunnen stellen voor de zeer lange levertermijn en bij niet leveren binnen een termijn van X dagen / weken, de aankoop te ontbinden.

Maar op deze manier kan u in principe de aankoop niet annuleren, maar als ik het zo lees vind ik persoonlijk wel dat u alle recht hebt om van de aankoop af te zien, maar wat ik persoonlijk vind, speelt hier niet echt een rol, natuurlijk...

Wat ik uit uw bericht echter niet kan afleiden: wil de verkoper nu dat u de stofzuiger nog aankoopt, of niet?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

CreativeSamurai
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 17 aug 2011 17:55

De verkoper staat er inderdaad op dat ik dit toestel nog aankoop.

Ik dacht dat ik 7 dagen bedenktijd had, te rekenen vanaf ontvangst van de goederen.
Stel dat ik online iets bestel, en het wordt 8 dagen later geleverd.
Betekent dit dan dat ik geen recht meer heb om af te zien van de aankoop indien ik het product niet geschikt vind?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 aug 2011 08:44

De verkoper staat er inderdaad op dat ik dit toestel nog aankoop.

Ik dacht dat ik 7 dagen bedenktijd had, te rekenen vanaf ontvangst van de goederen.
Mijn excuses. U hebt gelijk, als ik dit artikel mag geloven:
http://allwebsites.be/online-verkopen-o ... -mei-2010/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”