niet betalen gekochte goederen

kristin
Topic Starter
Berichten: 204

niet betalen gekochte goederen

#1 , 01 aug 2011 15:05

Mijn echtgenoot is zelfstandige in bijberoep.
Hij heeft 6 maand geleden een paar schoenen verkocht aan een collega en dit op factuur.
De schoenen zijn overhandigd zonder leveringsbon.
De factuur diende binnen de 30 dagen betaald te worden.
Nu, na 6 maand is deze factuur nog steeds niet betaald. Er zijn al 2 aanmaningen en 2 aangetekende brieven gestuurd, die steeds ongeopend terugkwamen van bij de post (dus niet afgehaald door koper)
Deze collega is ondertussen van werk veranderd.
Wat kan mijn echtgenoot nog verder doen, om toch zijn centen te krijgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 aug 2011 15:13

Vermits je blijkbaar zijn/haar adres hebt, eens op een avond persoonlijk gaan aanbellen en achter zijn/haar centen vragen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 aug 2011 15:59

Vermits je blijkbaar zijn/haar adres hebt, eens op een avond persoonlijk gaan aanbellen en achter zijn/haar centen vragen
Tenzij de persoon verhuisd is, en de nieuwe bewoners de aangetekende zendingen van de vorige bewoner niet gaan ophalen (wat op zich begrijpelijk is). Even de witte gids raadplegen en kijken of het adres en de naam daar nog overeen komen?

Verder: oppassen met "persoonlijk langs gaan", dat je geen proces voor stalking aan je broek krijgt (het niet betalen van een factuur geeft je niet het recht de persoon te gaan lastig vallen). Beter is naar de (vrede-)rechter te stappen. Misschien dat een gewone brief + AS met daarin de dreiging dat je naar de rechter stapt, wel indruk maakt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 aug 2011 16:15

[quote="TomVDJEven de witte gids raadplegen en kijken of het adres en de naam daar nog overeen komen?
Verder: oppassen met "persoonlijk langs gaan", dat je geen proces voor stalking aan je broek krijgt [/quote]
De witte gids loop toch minstens 1 jaar achter, en even goedendag gaan zeggen aan een oud-collega zou ik nog geen stalken noemen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2011 11:24

1 jaar? Toen ik verhuisd ben, stond dit enkele weken later correct in de witte gids, zonder dat ik er zelf actie voor moest ondernemen.

Wat het stalken betreft: het is aan een rechter om dit te bepalen, maar als je als reden voor je "bezoek" aangeeft dat het is om het zelf het geld te gaan opeisen, zou en rechter dit weldegelijk als een vorm stalking / intimidatie kunnen aanzien. Dus best de wettelijke wegen volgen, in plaats van het recht in eigen handen te nemen. (Dit is het juridische advies. Persoonlijk zou ik ook langs gaan, hoor, ;) )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 02 aug 2011 11:43

Naar de dienst bevolking in je gemeente stappen en als schuldeiser een bewijs van woonst opvragen. De schuldenaar diezelfde dag een laatste aangetekend schrijven zenden waarin u hem aanmaant om ten laatste binnen de 5 kalenderdagen na kennisname deze som te storten op. Dat bij gebrek aan betaling u verplicht zal zijn om de som op zijn kosten te laten innen door een deurwaarder middels een vonnis van het lokale vredegerecht. Dat u hoopt dat hij beseft dat de kosten van dagvaarding, betaling bestelling, gerechtelijke interesten, RPV, rol- en gerechtskosten, betekening en inningskosten een veelvoud zullen bedragen van de originele som mocht hij het hiertoe laten komen.

U sluit af met: "Enkel voor de goede orde en de garantie dat deze laatste ingebrekestelling ontegensprekelijk wordt ontvangen wordt dit schrijven u per gewone post, aangetekende zending en persoonlijke deponering in uw brievenbus bezorgd."

en dan even vingers kruisen. Het AS en de gewone zending worden daags nadien geleverd (te volgen op website Post). Indien u vijf dagen later geen geld hebt ontvangen niet aarzelen en onmiddellijk een verzoekschrift deponeren.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 03 aug 2011 10:35

“Art.25...Koop en verkoop kan bewezen worden door middel van een aanvaarde factuur...“(15 december 1872 Wetboek van Koophandel ,Titels I tot IV).
‘Een factuur wordt in beginsel geacht te zijn aanvaard wanneer zij niet tijdig werd geprotesteerd‘[Cass. 29 april 2004(C.C.C./Z.A.),R.W.2006-07,870].

‘Hij heeft 6 maand geleden een paar schoenen verkocht aan een collega en dit op factuur‘,waaruit ik afleid dat beiden handelaar zijn.

Indien uw ingebrekestelling zonder gevolg blijft dan rest enkel nog een dagvaarding,eventueel voorafgegaan door een oproep in minnelijke schikking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”