HELP ons aub

4ringsdude
Topic Starter

HELP ons aub

#1 , 19 jul 2011 12:17

Wij hebben zonnepanelen laten plaatsen door een groot bekend bedrijf.
Eind maart tekenen wij het contract en krijgen op papier de garantie dat de installatie in werking zal zijn en gekeurd zal worden voor 1 juli.
In mei krijgen wij een brief van het bedrijf waarin het volgende staat:
blablabla... door de grote drukte echter, is het mogelijk dat de plaatsing en inwerkingstelling van u w installatie pas na 1 juli 2011 zal plaatsvinden. Omdat wij belang hechten aan de tevredenheid en het vertrouwen van onze klanten, willen wij graag tegemoetkomen in de langere wachttijd dan voorzien. Wij bieden u daarom als compensatie een eenmalige korting van 10% op de aankoopbedrag van uw installatie. Onze dienst planning zal u op de hoogte houden.

Half juni krijgen wij dan een telefoontje dat ze volgende week zullen langskomen. Wij krijgen ook de eindafrekening thuis gestuurd. Maar daarin staat niets over ons voorschot of de aangeboden korting. Wij mailen naar de facturatie dienst met de vraag hoe wij de betaling moeten uitvoeren? Wij vragend duidelijk over die korting uit de brief en het voorschot. Ze reageren dat wij kunnen kiezen en het totale bedrag betalen en dat ze daarna het verschil terug storten of anders kunnen wij voorschot en korting aftrekken en de rest betalen. Wij hebben gekozen voor het laatste. Op 23 juni werd een deel geplaatst en de dagen daarop de rest. Toen alles actief was hebben wij onmiddellijk de betaling uitgevoerd zoals overeengekomen.
Nu krijgen wij gisteren een mail dat wij te weinig betaalde en dat wij geen recht hebben op de -10%

Ze eisen dat wij dus die 10% ook betalen. Maar wij hebben de brief en de mails van hen die bevestigen dat wij die korting mochten aftrekken.

Wat kunnen wij doen? Die 10% hebben herbesteed om een nieuwe ketel te bestellen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jul 2011 17:48

U betwist die 10% aangetekend en voegt daarbij een kopie van de briefwisseling die u vermeldt.

Redrum

#3 , 20 jul 2011 10:08

euh ja, maar ik zie inderdaad 10% korting als compensatie voor te late installatie maar ik lees niet uitdrukkelijk dat die installatie effectief te laat is gebeurd, integendeel.

Reclame

Vandebos

#4 , 20 jul 2011 11:42

:oops:

Je hebt gelijk. Aangezien de installatie is gebeurd voor 1 juli kan de poster geen aanspraak maken op de korting; deze is immers bedoeld als commerciële geste bij een laattijdige installatie en activering. De derde week van juni was contractueel gesproken niet laattijdig.

4ringsdude
Topic Starter

#5 , 20 jul 2011 13:10

In de brief staat duidelijk dat het kan zijn dat het later zal geplaatst worden. Niet dat het effectief later zal geplaatst worden. Wij hadden het contract in maart getekend net als een ander koppel verder in de straat. Die hebben in mei hun installatie gekregen. Dus ja voor ons is het al later dan wat wij verwacht hadden. Maar dat ter zijde.
Het feit is gewoon dat de facturatiedienst van dat bedrijf ons bevestigd hoe wij de korting moeten interpreteren en ze leggen ons ook uit dat wij de korting moeten bereken op basis van het totaal factuur - voorschot en daar dan 10% op. Dat wilt toch zeggen dat ze zeggen dat wij wel degelijk recht hebben op deze korting? Verder komen ze een meer dan een maand later pas met de opmerking dat wij te weinig betaald hebben.
En vandaag krijgen wij ineens een nieuw factuur voor de aankoop van 1 paneel. Wij weten dus ook helemaal niet waarom dit factuur er nu ook ineens bij komt want wij hebben op onze factuur 23 panelen besteld en ook betaald... en gekregen. Weliswaar in 2 keer aangezien de plaatsers 1 paneel hadden laten vallen. Tenzij ze nu verwachten dat wij hun fouten gaan vergoeden.

Iedereen aan wie wij de brief met korting zeggen hetzelfde... er staat niet duidelijk in dat je de korting enkel krijgt als je pas na 1 juli aangesloten zou worden. Enkel dat de kans bestaat en dat ze daarvoor een korting geven. Dat samen met de emails die bevestigen dat wij de korting mogen aftrekken is in mijn ogen voldoende zekerheid om voet bij stuk te houden. Daarnaast hebben mede door deze korting ook besloten om de prulletjes die gebeurd waren ook niet aan te gaan geven en te gaan muggenziften. Maar als ze nog 1 keer reageren voor te betalen ga ik de foto's die gemaakt zijn van de schade in de berging na het boren en de schade buiten van de stelling tegen de muren en vloer. Verder is ons onderdak door de haken op verschillende plaatsen gescheurd en gewoon met wat doorschijnende plakband hersteld (alsof wij dat niet zouden zien) Maar bon, wij lieten het zo want genoten toch van die korting...

Redrum

#6 , 20 jul 2011 14:30

Het feit is gewoon dat de facturatiedienst van dat bedrijf ons bevestigd hoe wij de korting moeten interpreteren en ze leggen ons ook uit dat wij de korting moeten bereken op basis van het totaal factuur - voorschot en daar dan 10% op. Dat wilt toch zeggen dat ze zeggen dat wij wel degelijk recht hebben op deze korting?
Niet noodzakelijk. Ik kan naar een reisbureau mailen met de valse mededeling dat ik een vroegboekkorting van 15% gekregen heb en de vraag hoe die moet berekend en afgerekend worden, maar het is niet omdat ze mij vervolgens netjes antwoorden op die technische vraag dat ik die vroegboekkorting ineens ook effectief heb.
Iedereen aan wie wij de brief met korting zeggen hetzelfde... er staat niet duidelijk in dat je de korting enkel krijgt als je pas na 1 juli aangesloten zou worden. Enkel dat de kans bestaat en dat ze daarvoor een korting geven.
Ik lees dat de korting een compensatie is voor een wachttijd die langer is dan contractueel voorzien. En ik lees ook dat die wachttijd uiteindelijk niet langer was dan contractueel voorzien.
Vertraging = korting, contract nageleefd = geen korting.
Misschien dat een rechter iets anders leest, maar ik vrees daar toch voor.

Eventuele schade bij installatie staat hier feitelijk los van.

Turaki

#7 , 20 jul 2011 15:26

Hoe werd de korting omschreven in de brief? Mogelijks de tekst hier te posten (met verwijdering van de namen)?
Heeft het bedrijf ook via mail beantwoord op uw mail betreffende de korting? Ook mogelijk om die tekst hier te posten?

In elk geval de factuur voor het bijkomende paneel via AS aanvechten.

Redrum

#8 , 20 jul 2011 15:26

Niet noodzakelijk. Ik kan naar een reisbureau mailen met de valse mededeling dat ik een vroegboekkorting van 15% gekregen heb en de vraag hoe die moet berekend en afgerekend worden, maar het is niet omdat ze mij vervolgens netjes antwoorden op die technische vraag dat ik die vroegboekkorting ineens ook effectief heb.
Of nog beter, eens contact opnemen met de Lotto: "die 12.000 euro die ik gewonnen heb, kan die ook gestort worden op een nederlandse online-rekening?"

"Dat is geen probleem"

En hup, bevestiging dat ik 12.000 euro gewonnen heb. :D

Redrum

#9 , 20 jul 2011 15:27

Hoe werd de korting omschreven in de brief? Mogelijks de tekst hier te posten (met verwijdering van de namen)?
Heeft het bedrijf ook via mail beantwoord op uw mail betreffende de korting? Ook mogelijk om die tekst hier te posten?
De precieze bewoording zal hier inderdaad veel duidelijk maken.

4ringsdude
Topic Starter

#10 , 22 jul 2011 14:39

In de brief staat letterlijk het volgende:

Een tijdje gelden bestelde u bij ons een zonne-installatie.

Momenteel zijn onze diensten volop bezig met het verwerken van uw dossier. Door de grote drukte echter, is het mogelijk dat de plaatsing en inwerkingstelling van uw installatie pas na 1 juli 2011 zal plaatsvinden.

Omdat wij belang hechten aan de tevredenheid en het vertrouwen van onze klanten, willen wij graag tegemoetkoming doen in de eventuele langere wachttijd dan voorzien.

Wij bieden u daarom als compensatie, een eenmalige korting van 10% op het aankoopbedrag van uw installatie.

Mocht u hierover nog vragen hebben mag u ons altijd contacteren.

Wij en nog andere mensen die deze brief hebben gelezen zegen hetzelfde. Het kan zijn dat het later zal geplaatst worden en omdat je dus in de onzekerheid bent of het al dan iet zal lukken krijg je een korting van 10%. Als het na 1 juli geplaatst wordt is het verlies dat de mensen zullen lijden groter dan die aangeboden 10%
Moest er nu effectief gestaan hebben "Indien de plaatsing/ingebruikname na 1 juli gebeurd geven wij u een eenmalige korting van 10%" dan was het inderdaad duidelijk geweest dat men er dan pas recht op heeft.

Wat de mails betreft zijn hebben wij gevraagd:
Naar aanleiding van uw schrijven van 12 mei ivm de korting van 10% hadden wij enkele vragen. Op welke basis wordt deze gegeven en berekend.
Ze stuurden een mail terug met daarin de uitleg en de mogelijkheden voor deze korting en voorschot af te trekken.
Wij hebben in de eerste mail ook gezegd dat wij het factuur ontvangen hadden wat dus duidelijk wilt zeggen dat ze aan de werken begonnen waren. Niemand krijgt een factuur voor werken (lees werken) want voor diensten is dat wel soms het geval. Dus niemand betaald een factuur van werken voordat je een datum weet. Ze wisten dus ook dat ze bij ons begonnen waren en dat het dus nog belangen niet 1 juli was. Als die dan daarna toegeven dat ze daar in de fout zijn gegaan, dan weten wij toch dat wij sterk in onze schoenen staan.

Ze geven toe dat ze een fout gemaakt hebben maar wij moeten wel voor hun fouten opdraaien. Voor het feit dat de brief niet duidelijk is en dat hun personeel verkeerde info geeft en daarna terug komt op beslissingen. Wij willen hier een oplossing maar blijkbaar zijn ze niet geneigd dit te doen... Enkel dreigen dat ze ons niet gaan registreren bij de Vreg dat was hun eerste zin in uw mail.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 jul 2011 11:42

De brief is inderdaad niet echt duidelijk en voor interpretatie vatbaar. Uw stelling dat jij voor hun fouten opdraait, is echter niet correct. De prijs is immers zoals afgesproken (als je de brief negeert). Je kan claimen dat je een voordeel misloopt, maar niet dat jij voor hun fouten moet opdraaien.

Persoonlijk zou ik de brief ook interpreteren als: "je krijgt 10% korting als de plaatsing te laat gebeurt." Welk bedrijf gaat nu AL zijn klanten 10% korting geven, ook indien daar geen enkele reden toe is. Je geeft ook zelf aan dat de brief niet héél duidelijk was. In de brief staat echter wel dat je steeds contact mocht opnemen met de firma bij vragen. Waarom heb je dat niet gedaan?

Dat je de 10% reeds geherinvesteerd hebt, verandert niet veel aan de zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude
Topic Starter

#12 , 25 jul 2011 11:55

Die brief werd enkel naar de klanten gestuurd die tussen half en eind maart hun contract getekend hadden. Die daarvoor stonden ingepland en die daarna wisten dat het pas na juli 2011 zou zijn. Dus echt heel veel klanten zullen het zeker niet geweest zijn.

Er staat toch dat ze een tegemoetkoming doen en de EVENTUELE langere wachttijd.
Ik heb het hier nog aan verschillende mensen laten zien en 3 van de 4 lazen hetzelfde als wij.

Vandaag stuur ik een aangetekende brief naar hem dat ik de niet toekenning van de 10% korting betwist op basis van de volgende stukken (mails waarin ze bevestigen dat ik de korting mag aftrekken. Wetende dat ik de factuur dus ontvangen heb en dat ze dus aan de werken beginnen voor de 1ste juli en natuurlijk hun eigen brief waarin staat dat we recht hebben)

Het feit dat wij met het uitgespaarde geld een nieuwe boiler gingen kopen is inderdaad niet relevant, maar zou volgens mij misschien wel een oplossing kunnen afdwingen als ze voet bij stuk houden.

Naast alle feiten reeds opgenoemd is het ook duidelijk dat ze beseffen dat de brief verkeerd geschreven werd en dat de facturatie dienst ook in de fout ging door het eventueel niet even na te denken moest het zijn dat wij er geen recht op hadden.
Als ze er zeker van zijn dan zouden wij 2 weken na betaling een herinnering gekregen hebben via de normale procedure. Het feit dat ze bellen en mailen wilt dus denk ik ook wel iets zeggen.

Gebruiker21

#13 , 26 jul 2011 10:46

Tja, succes met uw zaak, in dat geval. Ik vrees echter dat u weinig kans maakt, als uw leverancier het voor de rechter zou brengen. Maar misschien gaan ze wel akkoord met een "commerciële geste". Als je niet probeert, weet je het niet.

In ieder geval: als ze zouden dreigen met naar een rechter te stappen, zou ik toch maar betalen, moest ik in uw plaats zijn. Het is uiteraard aan u om dit al dan niet te doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

4ringsdude
Topic Starter

#14 , 26 jul 2011 14:41

Wij kunnen wel leven met een commerciële geste maar gelijk krijgen is toch nog altijd beter. Rechtbank of advocaten zullen hier niet nodig zijn, want we hebben vandaag een telefoon gekregen van het bedrijf zelf.

Hun mededeling was vrij kort.
Wij hebben het dossier nog eens goed bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dat er hier inderdaad enkele fouten gebeurd zijn. Wij beseffen ook dat u geen enkele schuld treft en dat u ons zelf contacteerde met de extra vragen ivm de door ons aangekondigde korting.
Wij willen ons verontschuldigen in dit verband en hebben besloten u de eenmalige korting toe te kennen. En deze zaak verder af te sluiten.

Ik denk dat dit duidelijk bewijst dat er nog mensen hetzelfde gedacht hebben met de brief en dat onze mails extra bewijzen hebben geleverd zodat ze ons gelijk moesten geven. Ze zullen zeer waarschijnlijk ook wel hun juridische dienst hierover gecontacteerd hebben en daarna tot dit besluit gekomen zijn.

Ik heb wel gevraagd dit op papier te zetten want aangezien wij al een voorsmaakje hebben gekregen van hun administratie... is dit denk geen slechte zet. Zolang ik dit niet heb gekregen vertrouw ik het zaakje maar half.

Gebruiker21

#15 , 26 jul 2011 15:38

Het geeft vooral aan dat het bedrijf zeer klant vriendelijk is. Véél bedrijven zouden niet akkoord gegaan zijn en u deze gunst niet gegund hebben. Je mag "uw beide pollekes kussen" dat het zo afloopt.

Terug naar “Consumenten Koop”