Verkoop van tweedehandswagen bestemd voor export

Flitske
Topic Starter
Berichten: 6

Verkoop van tweedehandswagen bestemd voor export

#1 , 04 jan 2007 21:36

Ik ben momenteel mijn wagen aan het verkopen. Ik heb ondertussen een koper gevonden die mij een goede prijs wil bieden en die ondertussen reeds een voorschot is komen betalen. Deze persoon wenst de wagen te kopen voor export en beweert noch een keuringsbewijs, noch een "car-pass" nodig te hebben. (de betaling zal veilig verlopen daar de koper met mij heeft afgesproken aan mijn bankkantoor waar hij met het geld contant zal overhandigen. Dit geld kan dan onmiddellijk door het bankkantoor gecontroleerd worden) Wat het keuringsbewijs betreft ben ik vrij zeker dat dit geen probleem vormt, maar voor de "car-pass" kreeg ik 2 tegenstrijdige antwoorden van de vzw. "CAR-PASS". Telefonisch wisten ze mij te bevestigen dat de "car-pass" niet nodig was voor export, maar via mail vertelden ze mij exact het tegengestelde (altijd nodig bij verkoop aan een particulier). De koper heeft er geen problemen mee om op de verkoopsovereenkomst de naam van een Italiaanse garage te zetten als koper (dan gaat het om een professionele koper en dienen geen van bovenvermelde documenten geleverd te worden), maar wie moet dan de verkoopsovereenkomst ondertekenen? Heeft de handtekening van deze persoon dan enige waarde? Ik wil mij vooral indekken zodat de koper zich nadien niet tegen mij kan keren indien zou blijken dat hij voor een of andere reden de wagen niet ge-exporteerd krijgt. Hij wou eveneens liever geen prijs op de verkoopsovereenkomst zetten... Is dit toegelaten?

Ik stelde alvast volgende "Franstalige" verkoopsovereenkomst op. Kunnen jullie mij zeggen of dergelijke overeenkomst mij indekt tegen mogelijke conflicten met de koper? Ik zou ten allen kosten willen vermijden dat de verkoop ongeldig verklaart wordt omdat niet al de vereiste documenten meegeleverd werden. Alvast bedankt voor de info.



CONTRAT DE VENTE ENTRE VENDEUR PARTICULIER ET ACHETEUR PROFESSIONNEL

VENDEUR PARTICULIER

Nom: xxxxxxxx
Adresse: xxxxxxxxxxx
Num?ro de carte d?identit?: xxxxxxxx

Vend une voiture d?occasion dans l??tat o? elle est. L?acheteur conna?t l??tat de la voiture et le v?hicule est accompagn? des documents suivants :
- certificat d?immatriculation
- certificat de conformit? Europ?en
L?acheteur professionnel declare que le v?hicule est destin? ? l?exportation et est par consequent d?accord que le v?hicule est livr? sans papiers de contr?le technique et sans ?car-pass?.
Le contr?le technique et le ?car-pass? sont ? charge de l?acheteur.

ACHETEUR PROFESSIONNEL

Nom:
Adresse:
Num?ro de carte d?identit? :

Pour la somme de xxxxx EUR.

Nature du v?hicule
Marque: xxxxxxxx
Type: xxxxxxxxxx
Mod?le: xxxxxxxxxxxx
Date de la premi?re immatriculation: xxxxxxxx
Num?ro de ch?ssis: xxxxxxxxx
Cylindr?e: xxxxxxx
Puissance du moteur: xxxxxx
Kilom?trage: xxxxxx

Fait ? xxxxxxxxx
Le xx/xx/2007

Pour accord,

L?acheteur, Le vendeur,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 05 jan 2007 17:03

Volgens mijn beperkte kennis is de prijs toch een essentieel element van de koop die dan ook best in de overeenkomst vermeld wordt...

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 06 jan 2007 14:13

?Art.4.? 3. Bij de verkoop van een reeds in Belgi? ingeschreven voertuig bezorgt de verkoper aan de koper een document dat uitgaat van de in artikel 6 bedoelde vereniging en dat alle bij deze vereniging beschikbare gegevens tot op een recente datum weergeeft betreffende de kilometerstand van het betrokken voertuig. Deze bepaling vindt geen toepassing wanneer het voertuig verkocht wordt aan een vakman.Art. 6. ? 1. De Koning erkent, onder de voorwaarden die Hij bepaalt, een vereniging die wordt opgericht op initiatief van beroepsorganisaties die de vaklui vertegenwoordigen en die tot opdracht heeft de kilometerstand van de voertuigen te registreren.?(11 JUNI 2004. - Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen

?Art. 2. De wet van 11 JUNI 2004.tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen,met uitzondering van de artikelen 4, ? 3, en 6, ?? 2, 3 en 4, en dit besluit treden in werking op de eerste dag van de tweede maand na die waarin ze zijn bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.?(30 SEPTEMBER 2004. - Koninklijk besluit betreffende de inwerkingtreding van de wet van 11 juni 2004 tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen en betreffende de documenten opgemaakt door een vakman naar aanleiding van werken aan een voertuig).

Alhoewel vzw Carr-Pass is erkend bij Koninklijk besluit 4 mei 2006 tot erkenning van de vereniging belast met de registratie van de kilometerstand van voertuigen,moet ik uit verdere raadpleging van het Belgisch Staatsblad afleiden dat art.4,?3 Wet tot beteugeling van bedrog met de kilometerstand van voertuigen nog niet in werking is getreden.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Flitske
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 06 jan 2007 17:53

Allen bedankt voor jullie informatie.
Ik heb echter het zekere voor het onzekere genomen en toch even een car-pass gaan halen. Het was wel duidelijk dat ze in de keuringscentra er ook nog niet veel vanaf wisten. Ze hadden blijkbaar nog nooit een carpass afgeleverd zonder tegelijkertijd een tweedehandskeuring uit te voeren... Ik ben met de stationschef moeten gaan praten om toch een afzonderlijke carpass te verkrijgen. Het goede nieuws...de carpass was gratis.
Ik zal in de verkoopsovereenkomst vermelden dat dit document meegeleverd wordt.
Dus volgende zal in de verkoopsovereenkomst vermeld worden :
1. afgeleverde documenten :
- Europees gelijkvormigheidsattest
- Inschrijvingsbewijs
- Kilometertellercertificaat
2. identiteit van de koper en de verkoper
3. verkoopprijs van de auto
4. Vermelden dat de koper de wagen bestemd voor de export
5. Vermelden dat de technische keuring niet door de koper gewenst is en dat deze bijgevolg ten laste is van de koper.

Hopelijk ben ik hiermee volledig ingedekt?

Terug naar “Consumenten Koop”