Auto binnen voor vervangen lampjes en plots kapot?

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Auto binnen voor vervangen lampjes en plots kapot?

#1 , 04 jan 2007 10:38

Heb gisteren mijn auto naar de garage gebracht voor het vervangen van 2 lampjes vooraan en achteraan.
Om dat vooraan te kunnen doen dienen ze de batterij eruit te halen, ze hebben dat gedaan en die teruggeplaatst en plots konden ze de auto niet meer starten!

Terwijl ik er die morgen w?l nog mee naar de garage ben gereden en terwijl de mechaniekers de auto ook nog in de atelier hebben binnengereden.

Ze hebben er gisteren nog een hele tijd achter liggen zoeken, maar ze vinden de oorzaak niet en nu moeten ze naar de hoofdzetel bellen om het te vragen ?

Draai ik nu op voor die werkuren en de kosten?
Paar lampjes vervangen kost misschien 50 euro, maar die werkuren en eventueel de herstelling van dat probleem ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#2 , 06 aug 2007 16:14

Hallo,

Hier ben ik nog eens, mijn verhaal heeft een vervolg gekregen ?

Dus ik leg de situatie opnieuw uit. In januari breng ik mijn wagen binnen om 2 defecte lampjes te herstellen. Zou niet lang duren.
In de namiddag belt men mijn op : 'We kunnen uw auto niet meer starten en we denken dat het te maken heeft met de electronica.'
Kort daarna : 'Uw electronica is om zeep'. We moeten wel nog testen en dat kan pas woensdag met reservestukken van de hoofdzetel van mijn bepaald merk, dan laten we u iets weten.

Op woensdag bevestigen ze idd dat het dat bepaald onderdeel is dat stuk is en dat een nieuwe mij 500 euro zal kosten.

Ondertussen had ik informatie ingewonnen bij andere vakmensen en die zeiden mij stuk voor stuk dat het de fout is van de garage dat die stuk was. Dat alle toepassingen die door dat defecte element werden bestuurd nog perfect werkten toen ik hem naar de garage bracht en dat zo'n ding redelijk makkelijk stuk te maken is, kortsluiting, stuk gereedschap op laten vallen etc.

Wat wel waar was is dat er sinds de aankoop van mijn wagen constant lampjes kapot gingen, zeker 1 keer om de 3 maanden ongeveer, nu laat het zijn dat die lampjes worden aangedreven door het stuk dat kapot was. Die persoon zei dan dat dat stuk waarschijnlijk sinds het begin al mankementen vertoonde, maar dat dat nog niet was opgemerkt. Een fabricagefout.

Om even op de zaak terug te komen, mijn auto stond nog steeds in de garage, ik reed met een vervangwagen. Ze gingen overleggen met de hoofdzetel wat er juist gedaan moest worden en wie er uiteindelijk moest betalen. Op een dag bellen ze mij dat mijn auto klaar was en dat ik hem mag komen halen, maar dat ze er nog niet uit zijn wat de facturatie en zo betreft.

Dat is ondertussen 7 maanden geleden. Aangezien ik van hen niks meer gehoord heb, dacht ik dat ze het spel eerlijk hadden gespeeld en dat ze de kosten fifty fifty hadden gedaan, of dat mijn merk alles op zich had genomen, dat stuk in mijn auto is vervangen. Normaal gaat zo'n stuk de levensduur van een auto mee, en gaat dat niet stuk na een paar jaar.

Dus breng ik vandaag mijn auto binnen voor een herstelling. Ik bel om te vragen of hij klaar is, en dat was zo. Maar, en nu komt de aap uit de mouw, ze zagen dat er nog iets van januari hangende was, nog niet afgehandeld. Ik zeg : 'Voor mij wel'. Ik leg de situatie opnieuw uit, opnieuw zeggen ze dat ze het gaan bespreken.

Nu, wat zijn mijn kansen om dit aan te vechten? Ik bedoel : het verschil tussen de kostprijs van 2 nieuwe lampjes en een nieuwe body computer (= het kapotte stuk) is zo maar eventjes 500 euro, als het niet meer is.
Ik kan bewijzen dat mijn auto al vanaf het eerste jaar regelmatig naar de garage moest om lampjes te laten vernieuwen, wat erop wijst dat die body computer van in het begin slecht functioneerde. Kan ik nu nog terugvallen op fabricagefouten?

De garage, tja, het is onmogelijk om te bewijzen of zij die stuk hebben gemaakt natuurlijk. Maar het moet wel, aangezien alles nog werkte toen ik hem binnenbracht.

Wat zijn mijn rechten? Ik denk er aan om mijn polis rechtsbijstand aan te spreken ? Doe ik daar goed aan?

Alfons
Berichten: 54

#3 , 15 aug 2007 13:15

Ik ben maar een lezer.
De vraag of uw auto nog onder fabrieksgarantie was op het ogenblik dat u dit lampjes liet vervangen dient u toch te vermelden, want anders hebben de lzers daar geen klare kijk op
Alfons

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 15 aug 2007 14:56

Neen, mijn auto is nu bijna 5 jaar oud.

Alfons
Berichten: 54

#5 , 22 aug 2007 20:20

Ik ben maar een lezer.
Vorige maand autobatterij van de Hyundai Matrix van mijn dochter zwak. Omob-assistentie stelde vast dat ze nog maar 180 Ah startwaarde gaf i.p.v. de 600 Ah die ze moest geven.
-- Naar de speciale batterij-garage, waar ze EERST een eigen batterij inplugden in de sigarettenaansteker, vooraleer ze de oude batterij vervingen. -- Toch nog tegenslag zei de werkman, want ik moest het uur terug instellen en alle ingestelde posten van de radio waren gewist. De radio zocht wel automatisch een eerste post.
-- Dat uw lampjes zo snel kapot gaan, had mijn schoonzoon voor met zijn Audi A4. Heb hem met handen en voeten uitgelegd dat hij naar zijn garagist moest voor het afstellen van de ALTERNATOR, want als daar een diode of electronisch toebehoren kapot is dan geeft die soms meer dan 14 Volt oplaadstroom bij wat toerental. Hij heeft dat voor weinig euros laten maken, en sindsdien moet ik niet iedere maand een lampje vervangen!
--- ---
Ik stel voor dat u toch onmiddellijk contactopneemt met uw rechtsbijstand voor het zenden van een Technische Afgevaardigde die eerst kontakt opneemtmet de Technisch afgevaardigde van Uw AUTOMERK en dan komt U en die twee Heren en uw garagist samen en bespreken ze het probleem. U betaalt later dan enkel dat wat de technisch onderlegde afgevaardigde van uw rechtsbijstandsverzekering een correct bedrag vindt. Zo heb ik toch gehandeld bij mijn Toyota en mijn Nissan maar die waren dan wel onder garantie en het ging hem beiden over een mankement dat ze niet gerepareerd kregen! Ze hebben beide auto's onder garantie hersteld.
-- Veel succes -- al hoop ik dat ge betere informatie krijgt van het Juridisch Forum Team
Alfons.

Terug naar “Consumenten Koop”