Pagina 1 van 1

factuur vs offerte vs werkelijke uitvoering loodgieter

Geplaatst: 23 jun 2011 16:17
door Davidoff
Beste

enkele weken terug hebben wij een loodgieter laten komen voor het repareren van een lek in onze badkamer.
Wij ontvingen hiervoor eerst een zeer basis offerte, met daarop de vermelding "inclusief werkuren en klein materiaal".
Toen we de offerte getekend gingen terugbezorgen is ons gezegd dat de offerte rekening houd met 2 volledige werkdagen.

Echter heeft de loodgieter het lek kunnen herstellen op 1 werkdag!

Gisteren ontvingen wij de factuur van de loodgieter met hetzelfde bedrag als op de offerte.
Akkoord, ik heb de offerte getekend voor opdrachtbevestiging en voor de prijs.

Maar als ze het lek reeds gemaakt hebben op 1 dag, en dus niet 2, mogen ze dan wel 2 volledige werkdagen aanrekenen?
De betreffende loodgieter ging de volgende dag wel alweer aan de slag bij zijn volgende klant..

zo is het wel zeer makkelijk denkik hé.. voorspellen dat het 2 dagen duurt, de klant 2 dagen laten betalen en opleveren op 1 dag.. das 1 volledige dag in hun zak gestoken.

Heb reeds vriendelijk gevraagd aan de loodgieter of zijn berekening klopt (mss dat ze de dagen niet aangepast hadden), maar zij verwezen mij naar mijn handtekening op de offerte welke erop wijst dat ik de prijs aanvraard..

kan ik hier nog iets aan doen? Ik wil gerust betalen, maar niet voor werkuren waarvoor ze nooit geweest zijn..

Re: factuur vs offerte vs werkelijke uitvoering loodgieter

Geplaatst: 23 jun 2011 16:47
door mava105
2 werkdagen kan ook betekenen 2 man gedurende 1 dag.

Re: factuur vs offerte vs werkelijke uitvoering loodgieter

Geplaatst: 24 jun 2011 11:16
door Gebruiker21
Nooit een niet-gedetailleerde offerte tekenen! U hebt nu geen been om op te staan, aangezien de werkuren niet in detail op de offerte staan. Wat u mondeling meegedeeld is, heeft weinig bewijskracht.

Langs de andere kant: wees blij dat ze zich aan de offerte gehouden hebben. Het zou niet de eerste keer zijn dat een niet-gedetailleerde offerte ondertekend wordt, en de uiteindelijke factuur 50% hoger ligt wegens allerlei redenen.

Mijn advies bij het laten opmaken van offertes:

1. Een offerte moet gedetailleerd zijn.
2. Laat bij de offerte opnemen dat u enkel akkoord gaat met een afwijking van (bijvoorbeeld) 10% tussen offerte en factuur (met in het achterhoofd dat de kans groot is dat de factuur effectief 10% hoger zal zijn, maar wat nog steeds beter is dan 50%).
3. Laat data opnemen in uw offerte: die werken zullen die dag uitgevoerd worden, die werken die dag, of die werken ten laatste tegen die datum.

Bovenstaade kan achteraf veel discussies en verrassingen vermijden. Aannemers die weigeren om een gedetailleerde offerte af te leveren of afspraken op papier te zetten in verband met data van uitvoering, laat je dan beter links liggen.