GSM provider X: de zoveelste maffiapraktijk

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

GSM provider X: de zoveelste maffiapraktijk

#1 , 21 jun 2011 20:34

Hallo,

Mijn vriendin kreeg begin juni een telefoontje van GSM provider X. Zij nam op maar zei dat ze juist aan haar examen ging beginnen en dat hij later maar moest terugbellen.
Tot op vandaag is dat niet gebeurd en vandaag krijgt ze een brief in de bus met de bedanking om haar abonnement te verlengen.
Haar vorig abonnement zou nog moeten lopen tot oktober 2011 (24 maanden), maar is dus zonder toestemming verlengd.

Bovendien is het volgens de klantenzone op de website van GSM provider Xingegaan op de dag dat ze dat telefoontje kreeg. Dus vanaf dan is abonnement beginnen lopen en niet een verlenging dat normaal zou moeten ingaan in oktober!

Ik vind dit ongehoord maar besef dat zij niet de enige is.

Morgen bel ik naar de klantendienst (zij heeft haar studietijd nodig morgen) om:
1) te vragen hoe het komt dat die verlenging plaatsvond zonder toestemming
2) waar het bewijs is dat zij toestemming gegeven heeft
3) dat ze haar abonnement wenst op te zeggen zonder vergoeding

Haar ouders zijn beide advocaat (niet gespecialiseerd in consumentenkoop), maar het is wel een interessant dreigmiddel natuurlijk. Deze tip heb ik vroeger eens gelezen op internet, dat je dan sneller iets gedaan krijgt. Geen idee of dit waar is.

Kan iemand nog tips geven over hoe ik dit het beste aanpak en wat mijn slaagkansen zijn?

Alvast bedankt

[Geen namen Bedrijven op forum, lees regels:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 21 jun 2011 20:50

Ouders vanuit hun functie als advocaat een Briefje laten schrijven?

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#3 , 21 jun 2011 20:57

Ouders vanuit hun functie als advocaat een Briefje laten schrijven?
Sorry voor de naam, maar in verschillende topics komt de naam van het bedrijf wel voor, dus dacht ik dat het wel ok ging zijn.


De ouders zijn niet gespecialiseerd in consumentenrecht, maar ze kunnen het inderdaad proberen.

Ik vroeg mij af of dit stilzwijgende verlenging is?
Langs de ene kant heeft ze geen toestemming gegeven (moeten zij dit niet bewijzen als ik morgen zou bellen?), maar langs de andere kant was het abonnement niet eens afgelopen...

Indien het wel stilzwijgende verlenging is, dan zouden we het contract op eender welke datum kunnen afzeggen mits 2maanden opzegtermijn...

edit: dit staat op de overeenkomst van bedrijf X: Een contract voor vaste termijn (bv. 24 maanden) zal stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde duur, tenzij de consument ten laatste een maand voor het einde het contract per aangetekend schrijven opzegt. Vanaf de stilzwijgende verlenging kan de consument, op elk ogenblik en zonder vergoeding, het contract opzeggen per aangetekend schrijven en met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 21 jun 2011 21:10

Is het niet een beetje vreemd om de vraag hier te stellen als beide ouders advocaat zijn? Verder denk ik bij mezelf... De mobilofoonoperator heeft ook advocaten...

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#5 , 21 jun 2011 21:13

Is het niet een beetje vreemd om de vraag hier te stellen als beide ouders advocaat zijn? Verder denk ik bij mezelf... De mobilofoonoperator heeft ook advocaten...
Het was duidelijk een vergissing om te vermelden dat de ouders advocaat zijn :(
Ik kan het hen niet vragen omdat ze niet thuis zijn en liever via deze weg een antwoord bekom. Ze zijn al een dagje ouder en zijn niet op de hoogte van het consumentenrecht (enkel familie en arbeidsrecht)

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 21 jun 2011 21:26

Een AS met daarin de correcte datum van begin en einde van het contract, het relaas van het telefoongesprek (met daarin duidelijk dat er geen toestemming is gegeven tot een verlenging of aanpassing, enkel gevraagd om later terug te bellen), en de vraag naar bewijs van aanpassing of expliciete verlenging. Bij niet voorlegging van bewijs deze brief geldig als opzeg ingaande op (volgens contract, met juiste artikel in citaat). Enige verdere communicatie enkel voorleggen bewijs of bevestiging opzeg zonder kosten. Laten tekenen door ouders (optredende als advocaat voor).
Dit lijkt mij voldoende om er in 1 keer van af te zijn.

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#7 , 21 jun 2011 21:31

Een AS met daarin de correcte datum van begin en einde van het contract, het relaas van het telefoongesprek (met daarin duidelijk dat er geen toestemming is gegeven tot een verlenging of aanpassing, enkel gevraagd om later terug te bellen), en de vraag naar bewijs van aanpassing of expliciete verlenging. Bij niet voorlegging van bewijs deze brief geldig als opzeg ingaande op (volgens contract, met juiste artikel in citaat). Enige verdere communicatie enkel voorleggen bewijs of bevestiging opzeg zonder kosten. Laten tekenen door ouders (optredende als advocaat voor).
Dit lijkt mij voldoende om er in 1 keer van af te zijn.
Bedankt, daar hebben we iets aan :D

Nu weet ik niet wat de correcte einddatum is van het contract. Op de website staat aanvang contract: 9 juni 2011, maar geen einddatum. Ik vermoed dat dit dan gewoon 9 juni 2013 is?
Of zitten er hier ook addertjes onder het gras (misschien daarmee dat ze het 3 maand vroeger lieten verlengen)?

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 21 jun 2011 21:34

Ik bedoel hiermee het oorspronkelijk contract (dacht dat in post stond einde oktober 2011). Het nieuwe contract wil u betwisten wegens geen akkoord, de data van het nieuwe contract zijn hier niet relevant (tenzij ze kunnen bewijzen dat uw vriendin wel akkoord ging).

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#9 , 21 jun 2011 21:36

Ik bedoel hiermee het oorspronkelijk contract (dacht dat in post stond einde oktober 2011). Het nieuwe contract wil u betwisten wegens geen akkoord, de data van het nieuwe contract zijn hier niet relevant (tenzij ze kunnen bewijzen dat uw vriendin wel akkoord ging).
Ok, wel het oorspronkelijke contract vermeldde ook geen einddatum.

"Jammer" dat ze mij dit ook niet gelapt hebben... dan moesten we niet meer wachten tot oktober om over te schakelen naar Mob Vik.
Ik ben die toestanden van X kostbeu!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 jun 2011 10:20

Het contract MOET een einddatum of opzegmodaliteiten bevatten! Lees het eens goed na. Ik vermoed dat er iets zal instaan in de zin van dat het contract automatisch voor een bepaalde periode verlengd wordt als er niet opgezegd wordt binnen een bepaalde termijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#11 , 22 jun 2011 10:57

De enige vorm van contract die ik heb is een mail met mijn gegevens en over welk abonnement het gaat. Geen aanvangdatum of einddatum.
Onderaan staat wel:

Mobistar behoudt zich het recht voor om na onderzoek van het dossier de door de klant gevraagde dienst(en) te beperken, en dit overeenkomstig zijn algemene voorwaarden. Mobistar verbindt zich ertoe de klant schriftelijk op de hoogte te brengen van het resultaat van deze contractaanvraag.

Een contract voor vaste termijn (bv. 24 maanden) zal stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde duur, tenzij de consument ten laatste een maand voor het einde het contract per aangetekend schrijven opzegt. Vanaf de stilzwijgende verlenging kan de consument, op elk ogenblik en zonder vergoeding, het contract opzeggen per aangetekend schrijven en met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.

De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen zeven werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product. Bij het sluiten van het dienstcontract beschikt de klant niet over het recht van de aankoop af te zien.


Als iemand weet waar ik die aanvangs- en einddatum kan vinden, graag.
Op internet staat nu enkel nog Aanvang: 10/06/2011 en ik vind helemaal niets meer terug van het oorspronkelijke abonnement...

edit:

Bovenaan de mail staat:

Hieronder vind je het overzicht van je mobiele abonnementsaanvraag. Deze wordt binnen een werkdag behandeld. Bewaar het document in bijlage. Eens je aanvraag werd aanvaard door Mobistar 1 geldt dit als contract.

Probleem: er zit geen bijlage in de mails... wat is dit nu voor zever? :?

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#12 , 22 jun 2011 12:20

Ik heb net gebeld naar hen.
"Technische storing" was hun uitleg bij het ontbrekende contract in de bijlage... Dan maar gevraagd wanneer mijn contract aanving en afloopt. 2/10 tot 2/10/2011 dus.
Het probleem van mijn vriendin kon enkel opgelost worden indien zij zelf belde.

Ze heeft dus gebeld en er is een dossier opgemaakt en binnen de 2 weken zou ze bevestiging moeten krijgen van de ongedaanmaking.

Laat ons hopen dat dit ook effectief gebeurt... Ze hebben in ieder geval 5 klanten minder ;)

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#13 , 27 jul 2011 10:41

Om even te updaten: Na verschillende telefoontjes is vandaag de einddatum teruggezet naar de oorspronkelijke einddatum.

We kunnen echter niet wachten tot we kunnen overstappen :)

sidoniake
Berichten: 56

#14 , 27 jul 2011 12:20

Nu al verheugd?

Ik zou toch nog maar efkes afwachten. Ik heb namelijk net hetzelfde meegemaakt.
Vergeet in ieder geval niet om uw huidig contract opnieuw aangetekend op te zeggen.
Vorig jaar heb ik tweemaal een aangetekend schrijven verstuurd om een contract op te zeggen,
en dan nog zeker 10 maal moeten bellen met telkens bijna een wachttijd van 45 minuten.
Telkens kreeg ik andere info. Ze durfden zelfs beweren dat in niets aangetekend verstuurd had.
Totdat ik plotseling, via verschillende doorverbindingen, bij een hogere in rang uitkwam.
Die ging mijn dossier bestuderen en terug bellen. En ja, nog geen 10 minuten later belde ze terug,
ze wist zelf niet wat er allemaal gebeurd was maar ik heb toen wel onmiddellijk mijn contract
kunnen stopzetten.
Dus volhouden en aandringen om een hogere in rang te spreken!

bon courage

Topgear90
Topic Starter
Berichten: 60

#15 , 27 jul 2011 13:05

Hmm en is dit recent gebeurd? Gaat dit om provider M?

De provider waarnaar we gaan overstappen gaf de raad om op tijd dus inderdaad een aangetekende brief te sturen, maar ook bellen om het contract om te zetten in een herlaadkaart. Zo kon de nummeroverdracht makkelijker verlopen.
M zei zelf dat ik 5 weken voor het vervallen moest bellen om het stop te zetten (hier hecht ik weinig geloof aan dat ze dit ook zullen doen).

Hoe dan ook zet ik de domiciliëring na de laatste betaling volgens het contract uit en hou ik het bewijs van de aangetekende brief goed bij. Dan kunnen ze mij niets maken.

Terug naar “Consumenten Koop”