Postpakketten gestolen. Wat nu?

djiezes
Topic Starter

Postpakketten gestolen. Wat nu?

#1 , 18 jun 2011 12:01

Ik kocht 2 producten in 2 verschillende Nederlandse webwinkels (Informatique.nl & All4Games.nl): een 27" LCD monitor & een toetsenbord.

Nu blijken die deze woensdag (15/06/2011) geleverd te zijn aan één van de appartementsbewoners. Zij beweert de pakketten in ontvangst te hebben genomen (en heeft haar handtekening gezet) en heeft deze pakketten onbewaakt voor mijn deur te hebben geplaatst (in het appartementsgebouw: helemaal bovenaan op het 3e verdiep).

Ik heb beide pakketten nooit gezien of ontvangen. En heb eigenlijk twee vragen:

De ingangsdeur van het appartementsgebouw is nooit gesloten, dus in principe kan iedereen deze pakketten gestolen hebben. Alhoewel ik mijn buurvrouw die de pakketten in ontvangst heeft genomen ervan verdenk ze gestolen te hebben.

Ben ik juist wanneer ik er vanuit ga dat ik recht heb op deze producten?
Wanneer ik als consument iets koop bij een webwinkel ga ik een verkoopsovereenkomst aan die inhoud dat ik tegen een bepaald bedrag een product geleverd krijg. Ik heb het product niet geleverd gekregen. Hun verantwoordelijkheid eindigt pas wanneer de aankoper het product in ontvangst neemt. Dit is nooit gebeurd, dus is het hun verantwoordelijkheid me de producten opnieuw te bezorgen.

Nu krijg ik echter het gevoeld van kastje naar muur gezonden te worden. Eén van de webwinkels zegt me: contacteer TNT/Post.nl. TNT zegt dan weer: contacteer de verkoper, die moet een onderzoek aanvragen bij TNT.
Ik vrees dus dat niemand de verantwoordelijkheid op zich zal willen nemen (noch de webwinkels, noch TNT, noch de buurvrouw) en dat dit grapje me 400€ armer zal maken.

Intussen heb ik een formulier ontvangen van Informatique (dat naar TNT zal gezonden worden) om dit onderzoek in te stellen. Een procedure die enkele weken kan duren, wordt me gezegd.

Ik heb dus twee vragen:
* Ben ik correct in mijn gedachtegang dat de webwinkel verantwoordelijk is voor de levering van het product aan de aankoper? Zal ik in mijn gelijk worden gesteld, gezien het product niet aan mij geleverd werd? (Gelijkaardige ervaringen hier op dit forum ivm diefstal van postpakketten?)

* En zou ik de politie contacteren, om aangifte te doen van diefstal? Heeft dit enig nut? (Indien de buurvrouw de pakketten heeft achterovergedrukt, dan zal ze wel zo slim geweest zijn die niet in haar appartement achter te laten)

Het gaat alles samen toch over bijna 400€.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 18 jun 2011 12:13

1. Niet zomaar een klacht tegen diefstal tegen u buurvrouw indienen. Indien dit niet gebeurt is/ kan niet bewezen worden. Kan je de buurvrouw een klacht tegen je indienen voor laster en eerroof. En dan heb je problemen.

2. Ik meen wel, dat als die buurvrouw hiervoor tekent, dat deze bewaarder wordt van uw materiaal en dus ook verantwoordelijk voor is (of zie ik dit hier fout)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

djiezes
Topic Starter

#3 , 18 jun 2011 12:46

1. Niet zomaar een klacht tegen diefstal tegen u buurvrouw indienen. Indien dit niet gebeurt is/ kan niet bewezen worden. Kan je de buurvrouw een klacht tegen je indienen voor laster en eerroof. En dan heb je problemen.
Ik kan dan bvb wel klacht indienen tegen onbekenden? En de politie zeggen dat ik haar verdenk? Ik heb inderdaad geen zekerheid of bewijs, maar zij heeft wel getekend voor ontvangst. Is er niet zoiets als "successieve aansprakelijkheid"? Het pakket is laatst bij haar gezien, en daar is bewijs voor.
2. Ik meen wel, dat als die buurvrouw hiervoor tekent, dat deze bewaarder wordt van uw materiaal en dus ook verantwoordelijk voor is (of zie ik dit hier fout)
Dat denk ik ook. Maar in de eerste plaats is het toch de verantwoordelijkheid van de verkoper (webwinkel)? Het is met hen dat ik een verkoopsovereenkomst ben aangegaan. Dat zij TNT in onderaanneming vertrouwen voor de levering van producten, en dat die hun job niet naar behoren uitvoeren (=aan de verkeerde persoon leveren), maakt mijn rekening niet.
Zij dragen toch de verantwoordelijkheid tot en met dat het product aan de aankoper is geleverd?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jun 2011 13:03

U hebt niet getekend en dus ook niets ontvangen, u hebt ook geen toelating gegeven het aan iemand anders te bezorgen ( lees de kleine lettertjes van uw contract). Het zomaar boven zetten is toch geen gedrag van een 'goede huisvader'.
De webwinkel zal moeten bewijzen dat u het wel hebt ontvangen.
Dus het ontvangstbewijs is een bewijsstuk. Daarop moet de naam en de handtekening staan van diegene die het ontvangen heeft.

U kan klacht indienen bij de politie tegen onbekenden. Het beste is dan ook dat aan de webwinkel een copie( pdf/ingescand) mag via mail gaan van het ontvangstdokument te vragen en hen daarna de gegevens van het PV door te sturen.

Wie is in de fout de vervoersmaatschappij EN uw buurvrouw ( zie uw verhaal).
U doet dus aangifte tegen onbekenden. U doet wel het ganse verhaal en mogelijk zal men uw buurvrouw dan ook horen als 'getuige'.
Kijk ook bij papierafval of de verpakking daar niet opduikt of in de buurt. Opletten voor contaminatie (vingersporen/DNA)... In/vastpakken in papier dat u zeker niet hebt aangeraakt (grote zak of zo)
U stelt de webwinkel ook in gebreke .... kan zijn dat ze zelf al procedures hebben en dat ze bereid zijn terug op te sturen als u hen het PV nr bezorgd ( voor hun verzekering)

Soms is transport op risico van de koper dus goed nalezen.

djiezes
Topic Starter

#5 , 18 jun 2011 13:25

U hebt niet getekend en dus ook niets ontvangen, u hebt ook geen toelating gegeven het aan iemand anders te bezorgen ( lees de kleine lettertjes van uw contract). Het zomaar boven zetten is toch geen gedrag van een 'goede huisvader'.
De webwinkel zal moeten bewijzen dat u het wel hebt ontvangen.
Dus het ontvangstbewijs is een bewijsstuk. Daarop moet de naam en de handtekening staan van diegene die het ontvangen heeft.
Als ik er de kleine letterjes bij Informatique.nl op nalees, vind ik het volgende in puntje 6.4:
http://www.informatique.nl/pdf/levering ... 040407.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Code: Selecteer alles

"6.7 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bepaalt Informatique de wijze van verzending. In geval Informatique de wijze van verzending heeft gekozen, reizen de zaken voor risico van Informatique. Informatique draagt het risico van de zaken af op het ogenblik waarop de zaken aan het opgegeven adres ter ontvangst worden aangeboden. "
"Afleveren op adres" is dus gebeurd. Dit is een appartementsgebouw, we delen hetzelfde huisnummer.
De kritische persoon in mij zegt dus dat zij hun verantwoordelijk zullen afschuiven.
Hoewel, ik heb ook het busnummer gespecificeerd EN men wist mijn naam.

Edit:
Ook bij All4Games staat een dergelijke regel:
http://www.all4games.nl/algemene-voorwaarden-all4games" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 11. Punt 6:

Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust tot het moment van bezorging aan de consument bij de ondernemer, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
+ Artikel 11. Punt 2:

Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
Kijk ook bij papierafval of de verpakking daar niet opduikt of in de buurt. Opletten voor contaminatie (vingersporen/DNA)... In/vastpakken in papier dat u zeker niet hebt aangeraakt (grote zak of zo)
Inderdaad, ik heb bijna alle appartementsbewoners daarop gewezen: "let op karton: Samsung scherm, Steelseries toetsenbord".
Hoewel ik vrees dat - indien de buurvrouw het achterovergedrukt heeft - dat zij wel zo verstandig zal zijn geweest de producten niet in haar appartement te houden.
Laatst gewijzigd door djiezes op 18 jun 2011 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Fore

#6 , 18 jun 2011 13:32

een postbus hoort ook bij het adres
dat zij wel zo verstandig zal zijn geweest de producten niet in haar appartement te houden.
je zou verbaast zijn hoe vaak mensen domme stunten uithalen

djiezes
Topic Starter

#7 , 18 jun 2011 13:36

een postbus hoort ook bij het adres
OK, dat is tenminste al hoopgevend. Dan kunnen ze me op basis van deze kleine lettertjes alvast niet afwimpelen.

Franciscus

#8 , 18 jun 2011 15:46

Uw adres is samengesteld uit familienaam en voornaam verder postnummer en gemeentenaam straat huisnummer en brievenbusnummer.

Gebruiker21

#9 , 20 jun 2011 11:18

Pakketten zijn niet afgeleverd, dus de firma's in kwestie zullen de producten opnieuw moeten opsturen en deze keer zorgen dat ze wel aan u afgeleverd worden. Dat de pakket-dienst of de post hun werk niet doen door de paketten ergens af te leveren waar ze niet geleverd moeten worden, maakt uw zaak niet. Het is aan de verkoper om de pakket-dienst / de post daar op aan te spreken (en bij hen eventueel een schadevergoeding te eisen), maar u hebt betaald voor die producten en dient ze ook te ontvangen. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fiekes

#10 , 20 jun 2011 12:19

In Belgie afgeleverd ? Dan heeft PostNL (voorheen TNTPost) niet veel te zeggen, echter moet je eens gaan nalezen of er in die webwinkels geen stukje staat of afleveren bij een buur gedaan word ...
Want in Nederland weigert PostNL dat namelijk en dus staat dit ook in voorwaarden van zo'n webwinkel.

WP002

#11 , 20 jun 2011 12:19

Ik heb dit al meerdere malen voorgehad: volgens mij is in de eerste plaats de transportfirma verantwoordelijk want die hebben hun taak niet naar behoren uitgevoerd, en hebben zich er gemakkelijk vanaf gemaakt door het pakket zomaar aan de eerste de beste in zijn pollen te duwen, met het idee "dan zijn wij er vanaf". Ik zou dit in een AS naar de leverende firma schrijven, allicht volgt er dan een portie gebekvecht tussen de firma in kwestie en de koeriersfirma over wie voor de kosten van de verloren zending mag opdraaien, maar dat is dan niet meer uw probleem. Meld ook in uw aangetekend schrijven dat uw inziens de transportfirma zich niet correct van haar taak gekweten heeft. Als puntje bij paaltje komt en u moet naar de rechtbank, dan zal noch de leverfirma, noch de transportfirma uw handtekening kunnen voor de dag halen en dan staan ze zéér zwak in hun argumentatie.

djiezes
Topic Starter

#12 , 20 jun 2011 17:57

Update:

Via beide webwinkels werd de procedure in gang gezet om een "onderzoek" aan te vragen bij TNT/Post.nl.

Vandaag krijg ik van Informatique een kopie van het ontvangstbewijs doorgestuurd. Heel verontrustend, want in het handtekeningsvakje staat een paraaf (die niet de mijne is) EN mijn familienaam. Ook is het vakje "(A) Klant" aangekruist, en niet "(B) Buur".

Ik heb hen meteen een kopie van mijn identiteitskaart doorgestuurd, waarop mijn echte handtekening staat. En gevraagd het onderzoek verder te zetten. De pakjesman zou zich namelijk toch nog moeten herinneren dat het pakket niet aan de klant, maar aan de buur werd geleverd. Dat ik een man ben, en mijn buur een vrouw. Enzovoort.

Informatique heeft me meteen geantwoord: we vragen TNT het onderzoek verder te zetten, men kan waarschijnlijk weer wat verder met de kopie van uw identiteitskaart.

Het verontrust me allemaal toch wat.

Na wat verder te zoeken dit weekend, heb ik ontdekt dat ik na deze procedure (indien ze negatief is) nog 2 mogelijkheden heb.
1) Informatique is alvast lid van het "Thuiswinkel Waarborg" keurmerk. Er kan eventueel naar een geschillencommissie gestapt worden: http://www.thuiswinkel.org" onclick="window.open(this.href);return false;
2) ECC Belgium is een europees orgaan dat eventueel kan bemiddelen bij geschillen wanneer een klant een product koopt over de grenzen heen. http://www.eccbelgium.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Voorlopig wacht ik dus nog af wat het resultaat wordt van het onderzoek bij TNT. Maar ik hou bovenstaande opties in gedachten voor wanneer dit op niks uitdraait.

Informatique gaf me ook de raad nu nog geen klacht in te dienen bij de politie tegen de buurvrouw. En te wachten tot eind deze week, tegen dan zou Informatique me een definitief antwoord geven.

Fore

#13 , 20 jun 2011 18:22

Vandaag krijg ik van Informatique een kopie van het ontvangstbewijs doorgestuurd. Heel verontrustend, want in het handtekeningsvakje staat een paraaf (die niet de mijne is) EN mijn familienaam. Ook is het vakje "(A) Klant" aangekruist, en niet "(B) Buur".
lijkt mij identiteitsdiefstal

Vandebos

#14 , 20 jun 2011 18:45

Bijkomende klacht indienen wegens valsheid in geschrifte?

djiezes
Topic Starter

#15 , 20 jun 2011 19:17

Ik zie dit ook als schriftvervalsing, hoewel mij onduidelijk is of ofwel mijn buurvrouw ofwel de pakjesman hier in de fout is gegaan. Beiden moeten geweten hebben dat mijn buurvrouw niet de ontvanger/geaddresseerde was. Waarschijnlijk zijn beiden dus in de fout.

Maar hoe helpt dit mijn zaak vooruit?

Misschien kan het een argument vormen voor TNT/Post.nl om de onkosten te verhalen op de buurvrouw. Maar TNT kan op basis van het (onjuiste) ontvangstbewijs even goed zeggen "het is getekend & ontvangen door de klant; voor ons is de kous af".

Daarom dacht ik dat het goed zou zijn de politie in te schakelen. Niet zozeer om een huiszoeking af te dwingen bij de buurvrouw (alhoewel), maar omdat er dan een officieel document wordt opgesteld waarin mijn buurvrouw alvast officieel en op papier kan verklaren de pakketten in ontvangst te hebben genomen. Voorlopig heb ik hier enkel haar mondelinge mededeling aan mij hierover; niks zwart op wit.
Aan de andere kant: de paraaf die op dit ontvangstbewijs staat, moet dan de hare zijn. Hoe rechtsgeldig is een paraaf / handtekening in zo'n geval? Valt of staat de zaak hiermee?

Maar goed, ik wacht eerst af wat de procedure via TNT's onderzoek oplevert.

Terug naar “Consumenten Koop”