PRUL horloge...

Girlie
Topic Starter
Berichten: 3

PRUL horloge...

#1 , 24 dec 2006 13:11

Een jaar geleden heb ik redelijk dure merk-horloge gekocht met strass-steentjes. Ik heb v??r ik deze horloge aankocht nog duidelijk aan de verkoper gevraagd of er geen risico bestond dat de steentjes er snel zouden uitvallen. Er werd mij toen geantwoord dat dit probleem zich nog niet gesteld had en dat de steentjes er vakkundig waren ingeplaatst.

Reeds na de eerste maanden begonnen er echter strass-steentjes los te komen en vielen ze er telkens uit. Meermaals heb ik mij opnieuw naar de winkel moeten begeven om mijn horloge te laten repareren: er werden telkens nieuwe steentjes op mijn horloge gelijmd, om vervolgens na een korte tijd weer los te komen. Mijn horloge werd 'opgestuurd' voor herstelling, maar ook dit mocht niet baten. Toen ik ze maaaaanden later terugkreeg, vielen er onmiddellijk nieuwe steentjes uit. Ik zit nu dus opnieuw met een kapotte horloge... 'k heb ze nog niet veel kunnen dragen :(

Ondertussen is mijn horloge ook onherroepelijk beschadigd. Door alle herstellingen - sommige steentjes ?groter? zijn dan andere steentjes en zijn er tussen de steentjes duidelijk sporen van lijm aanwezig. Mijn horloge ziet er ? na het totaal van al deze herstellingen - ?cht niet meer goed uit. Mijn horloge terug binnenbrengen voor herstelling lijkt mij ook geen oplossing meer.
Ook niet uit het oog te verliezen is dat over een paar weken mijn garantieperiode van 2 jaar af...

Kan ik nu een nieuwe horloge (zelfde model) zonder steentjes eisen/vragen? Volgens mij wordt het nu wel tijd om eens een aangetekend schrijven te richten, niet ?
Heb ik eigenlijk wel een poot om op te staan denk je?

Ik verheug mij al op jullie reacties... :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 26 dec 2006 10:38

?Art.1649bis...? 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :5? ?GARANTIE?: elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame.Art.1649ter.? 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4? het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...Art.1649quater.? 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking...Art.1649quinquies.? 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in ? 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in ? 3...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De garantie uit art.1649bis is een VRIJWILLIG door de verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis.De wet legt dus niet de duur ervan op.

De aansprakelijkheid uit art.1649quater is OPGELEGD door de wet.

Maan de verkoper aangetekend aan tot vergoeding van de schade die u opsomt en herstelling,of vervanging,of passende vermindering van de prijs of ontbinding van de overeenkomst.

U kan daarna zonodig beroep doen op : Algemene Directie Controle en Bemiddeling, http://mineco.fgov.be/homepull_nl.htm

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Girlie
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 06 jan 2007 17:45

Ik heb de verkoper aangetekend op de hoogte gebracht van de gebreken en... 'k ben vandaag een nieuw horloge mogen gaan ophalen !
Super :D

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”