makelaarsopdracht

immo
Topic Starter

makelaarsopdracht

#1 , 25 mei 2011 09:01

Kan je een makelaarsopdracht stopzetten of de commissie verlagen als de makelaar zijn werk niet naar behoren uitvoert?

Zo staat er in het contract vermeld dat de makelaar minstens 1 maal per maand schriftelijk inlichtingen zal verschaffen aan de verkoper omtrent de stand van zaken. De opdracht loopt ondertussen sinds februari en tot op heden gebeurde dit niet.

Bijkomend wordt thans gesteld dat de vooropgestelde vraagprijs niet haalbaar is, dit terwijl dit in samenspraak met het immo-kantoor werd vastgelegd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 25 mei 2011 09:17

(stuk verwijderd) Uiteraard kan je de opdracht stopzetten als hij zijn werk niet naar behoren uitvoert. Je moet zeer streng zijn met immokantoren en de wet of de overeenkomst naar de letter toepassen. Het is twijfelachtig of ze naar de rechter zullen stappen omdat hun parasitaire gedrag gekend is, vooral dan van hun manipulaties met huurder en verhuurder. Verwittig hen wel per AS of FAX dat u de samenwerking met hen onmiddellijk wenst te beeindigen wegens het niet naleven van de overeenkomst. U hebt alvast 2 goede redenen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lightning

#3 , 25 mei 2011 10:07

(stuk verwijderd) Uiteraard kan je de opdracht stopzetten als hij zijn werk niet naar behoren uitvoert. Je moet zeer streng zijn met immokantoren en de wet of de overeenkomst naar de letter toepassen. Het is twijfelachtig of ze naar de rechter zullen stappen omdat hun parasitaire gedrag gekend is, vooral dan van hun manipulaties met huurder en verhuurder. Verwittig hen wel per AS of FAX dat u de samenwerking met hen onmiddellijk wenst te beeindigen wegens het niet naleven van de overeenkomst. U hebt alvast 2 goede redenen.
Dat is wel een HEEL sterke uitspraak JohnD. Ik zou durven stellen dat het tegendeel een quasi zekerheid is.

@TS: U hebt een contract getekend met de makelaar en dat dient gerespecteerd te worden. U stelt de makelaar via AS in gebreke wat betreft het niet naleven van zijn informatieplicht (u maandelijks op de hoogte houden). Wat de vraagprijs betreft die u "in samenspraak" hebt bepaald. De prijs blijft nog steeds afhankelijk van vraag en aanbod, wat wil zeggen dat een te hoge vraagprijs leidt tot weinig interesse. Makelaars hebben inderdaad de neiging om u een hoge vraagprijs aan te praten (om u over de streep te trekken om uw huis door hen te laten verkopen), wat na enkele maanden gewoonlijk automatisch leidt tot een herziening naar een marktconforme vraagprijs.

Reclame

JohnD

#4 , 25 mei 2011 17:50

Dat is wel een HEEL sterke uitspraak JohnD. Ik zou durven stellen dat het tegendeel een quasi zekerheid is.
Alles van wat ik gezegd heb ? Velen hier op het forum, zowel huurders als verhuurders hebben een slechte ervaring met immokantoren hoor. Ik zou je in mijn beperkte ervaring als huurder toch een aantal voorbeelden en praktijken van immokantoren kunnen geven die je zelf bijna niet kan geloven ! Gewoon far-west toestanden waar zowel huurder als verhuurder gemolken worden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Lightning

#5 , 25 mei 2011 18:11

Dat kan allemaal goed zijn JohnD, en ja, ik ben ook op de hoogte van de slechte reputatie die de sector geniet. Maar, de realiteit is dat ze zich doorgaan verdomd goed indekt en er NIET teruggedeinsd wordt voor een procedure meer of minder als het er op aankomt. Uw advies aan de TS om zijn contract zomaar eenzijdig op te zeggen omdat "het twijfelachtig is of ze naar de rechter zullen stappen" is een gevaarlijk advies rekening houdend met de argumenten van de TS.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mei 2011 19:51

Ik zou hen ook aangetekend in gebreke stellen, en hen vragen om bijnnen de 10 dagen de ontbrekende schriftelijke inlichtingen voor te leggen. Schrijf erbij, dat u de overeenkomst zal opzeggen als ze u niet tijdig toekomen. Dan heb je hen minsten op de hoogte gebracht en de mogelijkheid om te reageren.
Als ze de prijs naar omlaag willen herzien, zeg dan dat je eventueel akkoord bent, op voorwaarde dat je hun ereloon, of commissie (hoe ze dat zelf ook noemen) met HETZELFDE % zal verlagen Dus zakt de verkoopsprijs met 15 % tov de oorspronkelijke vraagprijs, zakt ook hun uiteindelijke commissie met 15 %.

JohnD

#7 , 25 mei 2011 21:50

Dat kan allemaal goed zijn JohnD, en ja, ik ben ook op de hoogte van de slechte reputatie die de sector geniet. Maar, de realiteit is dat ze zich doorgaan verdomd goed indekt en er NIET teruggedeinsd wordt voor een procedure meer of minder als het er op aankomt. Uw advies aan de TS om zijn contract zomaar eenzijdig op te zeggen omdat "het twijfelachtig is of ze naar de rechter zullen stappen" is een gevaarlijk advies rekening houdend met de argumenten van de TS.
Juist, je had het dus niet over het geheel van mijn post maar eerder over het gerechtelijke aspect. Mogelijk heb ik me daarin iets in vergegallopeerd.

JPV

#8 , 27 mei 2011 14:14

JohnD,

Het is niet omdat de sector idd een slechte reputatie heeft, dat je de volledige sector over dezelfde kam mag scheren. Ook al zou ik zelf liever ook eens een zware controle van die sector hebben, er zitten wel degelijk enkelen tussen die het goed bedoelen en die zich terecht héél sterk kunnen storen aan je uitspraak die ook op hen slaat. Ook op dat stuk van je post heb je je dus zwaar vergallopeerd (bericht is aangepast).

JohnD

#9 , 28 mei 2011 00:10

Nou ja kijk ik ga misschien wel iets te snel door de bocht. Tussen elk kaf zal er wel koren zitten. Kun jij daar een schatting of cijfer op kleven ? Mogelijk niet. Hebben ze een slechte reputatie die immokantoren ? Daar zal dan wel een reden voor zijn. Wat je zegt de volledige sector over dezelfde kam scheren, ik weet niet of dat ik dat zo letterlijk heb beweerd. Er zullen er wel een aantal goede bij zijn. Zoals er goede politiekers en goede allochtonen en brave gangsters zijn. Wil ik best allemaal geloven en aannemen. Je zegt het zelf dat er wel degelijk "enkelen" tussen zitten die het goed bedoelen. Spijtig idd. dat die zich dan storen aan mijn uitspraak. Het was natuurlijk niet op hen bedoeld. Ik moet ze nog tegenkomen in elk geval.

Als huurder heb ik tijdens diverse verhuizen met veel immokantoren in kontact gekomen bij het zoeken naar een woning. Vrijwel allemaal overtraden ze een aantal huurwetten of huurwetprincipes, waren alles behalve hoffelijk, soms agressief. Veralgemening is niet eerlijk maar er zijn toch grenzen. Vanaf wanneer is veralgemening in feite toegestaan. Daar hanteerd de ene persoon al een criteria dan de andere. Ik durf misschien ten onrechte reeds veralgemenen vanaf 80% rotte appels. Anderen zouden dan misschien pas veralgemenen van 90% rotte appels. Nog anderen pas vanaf 95% en sommigen pas vanaf 100%. Is het niet zo dat de ene rotte appel de andere aantast, het ene slechte voorbeeld het andere bevordert ?

mava105

#10 , 28 mei 2011 11:28

. Tussen elk kaf zal er wel koren zitten. ?
Zoals dat ook is bij huurders en verhuurders.

JohnD

#11 , 28 mei 2011 22:28

Inderdaad daar heb je gelijk in. Gelukkig dat je dan ook zegt en verhuurders. En die laatsten zijn zakenmensen zoals de immokantoren. Dus professionelen. Als een professioneel iets verkeerd doet zal dat wel 100 x meer doorwegen neem ik aan. Die moeten dan ook 100 x zwaarder bestraft worden volgens mij en volgens de geldende publieke opinie ook neem ik aan. Volgend de letter van de wet niet altijd. een politieman die een diefstal begaat word bvb even zwaar vestraft als indien hij geen politieman was. Zie je waar het schoentje wringt ?

Justiceseeker

#12 , 29 mei 2011 10:37

Kan je een makelaarsopdracht stopzetten of de commissie verlagen als de makelaar zijn werk niet naar behoren uitvoert?

Zo staat er in het contract vermeld dat de makelaar minstens 1 maal per maand schriftelijk inlichtingen zal verschaffen aan de verkoper omtrent de stand van zaken. De opdracht loopt ondertussen sinds februari en tot op heden gebeurde dit niet.

Bijkomend wordt thans gesteld dat de vooropgestelde vraagprijs niet haalbaar is, dit terwijl dit in samenspraak met het immo-kantoor werd vastgelegd.
"Zo staat er in het contract vermeld dat de makelaar minstens 1 maal per maand schriftelijk inlichtingen zal verschaffen aan de verkoper omtrent de stand van zaken. De opdracht loopt ondertussen sinds februari en tot op heden gebeurde dit niet."

U zou best de makelaar eerst schriftelijk (AS of fax) erop dienen te wijzen dat er afspraken zijn geweest die door hem niet gevolgd worden. Zo heeft U achteraf een bewijs. Een een 2de herinnering/bewijs is nog beter als dat niet opgevolgd wordt.

Justiceseeker

mava105

#13 , 29 mei 2011 11:13

En die laatsten zijn zakenmensen zoals de immokantoren. Dus professionelen.
Waarom zouden alle verhuurders zakenmensen zijn, en dus professionelen? Ik denk dat het grootste deel van de verhuurders gewoon gepensioneerden zijn, die destijds een huisje of appartement kochten als belegging en een latere aanvulling van het gamele pensioentje. Dus helemaal geen professionelen. Juist daarom geven de meeste van die mensen hun te verhuren pand in handen van Immokantoren. En daar zit meestal het probleem.
Persoonlijk heb ik verschillende eigendommen die ik verhuur, ben gepensioneerd en helemaal geen geen zakenman of professioneel. Ik doe alles zelf, en heb nog NOOIT met een IMMO gewerkt. Heb gewoon wat ondervinding is die richting. En tevens denk ik dat mijn huurders zeer tevreden mogen zijn. als ik een deffekt niet zelf kan maken binnen de 24 uur, stuur ik er een aannemer op af, en dank zij mijn goede relaties in die sector, staat die er binnen de kortste tijd. Recent nog een probleem gehad met een doorgeroeste reukafsluiter onder aan lavabo op voet. Kon het niet zelf maken, gezien ouderdom en geen wisselstukken meer op de markt.
Loodgieter gebeld, ne binnen de 48 uur nadat de huurder me had verwittigd van het probleem, stond er een nieuwe reukafsluiter. Loodgieter heeft er wel 3 uur werk aan gehad.
Een oudere huurster (89 jaar) vroeg me onlangs om een leuning aan een trapje (4 treden) in de inkomhall.
Binnen de 2 dagen na haar vraag had ik zelf reeds een leuning geplaatst, en het heeft dan nog zolang geduurd omdat ik de blondhouten leuning eerst in de vernis had gezet, en deze nog moest drogen.
Als je als verhuurder alles doet om het uw huurders naar de zin te maken, doen zij ook al het nodige om het de verhuurder niet moeilijk te maken. Ik verhuur als bijna 25 jaar, nooit met een immo gewerkt, en nog maar 1 keer op al die jaren mijn advokaat een kort vriendelijk briefje laten schrijven naar een huurder die zijn huur 1 maand te laat had betaald. Daarna nooit meer problemen mee gehad.

JohnD

#14 , 29 mei 2011 18:46

Waarom zouden alle verhuurders zakenmensen zijn, en dus professionelen? Ik denk dat het grootste deel van de verhuurders gewoon gepensioneerden zijn, die destijds een huisje of appartement kochten als belegging en een latere aanvulling van het gamele pensioentje. Dus helemaal geen professionelen. Juist daarom geven de meeste van die mensen hun te verhuren pand in handen van Immokantoren. En daar zit meestal het probleem.
Dat is op het forum al dikwijls besproken geweest. Een verhuurder hoeft voor mij geen professioneel te zijn, maar hij zal er door mij wel op afgerekend worden om de wet na te leven. Als een verhuurder niet als zakenmens wil beschouwd worden is dat een uitvlucht om niet met wetten gekonfronteerd te willen worden. Ik ga hier niet beweren dat jij geen goede verhuurder bent, maar vermits je hoe dan ook geld verdient aan huurders moet je dan toch ook niet de indruk geven dat overeenkomsten die in huurwetten gegoten zijn kunnen verlaagd worden tot het niveau van losse afspraakjes die tussen partikulieren bestaan.

In feite dus door te stellen dat je niet als zakenmens of professioneel mag beschouwd worden door huurders, daar heb ik toch ernstige vragen bij. Het klinkt samen met de verwijzing naar gepensioneerd en gamel pensioentje als een soort verontschuldiging voor als alles niet verloopt volgens de wetgeving. Een gepensioneerde kan ook een zakenmens zijn en een professioneel.

Ik val hier wel in herhaling. Als sommige verhuurders en huurders zich trouwens zouden houden aan de wetgeving terzake zou het al veel beter vlotten tussen die 2.

JPV

#15 , 29 mei 2011 21:14

En die laatsten zijn zakenmensen zoals de immokantoren. Dus professionelen.
Waarom zouden alle verhuurders zakenmensen zijn, en dus professionelen? Ik denk dat het grootste deel van de verhuurders gewoon gepensioneerden zijn, die destijds een huisje of appartement kochten als belegging en een latere aanvulling van het gamele pensioentje.
en dan krijg je toestanden zoals dit:
http://imageshack.us/photo/my-images/808/contracte.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

waar de eigenaar plots bovenop de huur nog 509 euro extra vraagt om de hoge verwarmingskosten te betalen (zie : http://imageshack.us/photo/my-images/807/ista.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false; )

(volledige topic: zie http://www.9lives.be/forum/economie-rec ... rming.html" onclick="window.open(this.href);return false; )

Terug naar “Consumenten Koop”