leveringstermijn nieuwe wagen

sharky1
Topic Starter
Berichten: 45

leveringstermijn nieuwe wagen

#1 , 22 mei 2011 13:53

Op 25/01 een auto bij dealer besteld. Op bestelbon is er vermeld: levertermijn is 4 maand, maximum met 25% verlengbaar. De dealer verzekerde ons ten stelligste dat we zeker binnen de 4 maand de wagen zouden krijgen. Eenmaal de bestelbon getekend is er maar weinig medewerking vanwege de dealer om ons op de hoogte te houden: geen bevestiging, geen productiedatum, geen vooruitzichten, gewoon niets. We hebben die wagen wel dringend nodig.
Contact opgenomen met dealer nationaal en opeens spreken zij van ten vroegste juli, misschien wel begin augustus vanwege het grote succes van de wagen.
De auto ziet er piekfijn uit, jammer anders zouden we iets anders kiezen.
Kunnen we evt een schadevergoeding vragen? Kan elk automerk zomaar 'spelen' met de levertermijnen zonder opde vingers getikt te worden?
Jammer genoeg is onze vorige wagen al verkocht omdat we in volle overtuiging waren van de levertermijn vermeld door de dealer.
Andere suggesties? Mvg
enjoy life

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 22 mei 2011 16:08

Indien hier bedoeld word 25% van een jaar, wat dan zou overeenkomen met 3 maanden, zou uw wagen voor 25 augustus dienen geleverd te worden.

Het is wel eigenaardig dat men hier spreekt van een verlenging van 25% i.p.v. te spreken over maanden. Anderzijds is een verlenging van 25% op 4 maand natuurlijk 5 maand maximum, zodat uw wagen tegen 25 juni zou moeten geleverd worden, wat ik persoonlijk wel een abnormaal korte verlenging vind.

Ik zou als ik van u was en vermits u toch in de wagen geinteresseerd blijft, een xtra korting trachten te bedingen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mava105
Berichten: 22291
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 mei 2011 16:37

Je zou gratis een evenwaardige vervangwagen kunnen bedingen bij uw dealer, totdat de wagen is geleverd.

Reclame

siesken
Berichten: 263

#4 , 23 mei 2011 12:29

Een gratis vervangwagen zullen ze zeker niet geven.

JohnD
Berichten: 3580

#5 , 23 mei 2011 12:49

Hangt er allemaal vanaf hoe en wie dat vraagt natuurlijk. De laatste maal dat ik nog maar slechts mijn interesse in een bepaalde wagen toonde mocht ik hem een weekend gebruiken voor noppes.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Msb12i
Berichten: 11
Locatie: Mechelen

#6 , 23 mei 2011 20:15

Heb ook zoiets voorgehad bij men vorige wagen.
Gewoon dreigen de koopovereenkomst te verbreken en je zal ze zien springen. Had een wagen besteld 15maart en normaal eind juli moest die geleverd worden...Ze hadden tot eind augustus. Het is 25% bij de wachttijd. Dus als je 4 maand moet wachten. Kunnen ze een maand extra krijgen. OPGELET: ze moeten U een aangetekend schrijven sturen met de melding dat de wagen vertraging oploopt en dat ze gebruik maken van de 25% extra wachttijd. Doen ze dit niet, dan kan je de verkoop annuleren en het voorschot terugkrijgen.

grtz
Het is moeilijk iemand te geloven, als je weet dat je in zijn plaats zou liegen.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 24 mei 2011 09:24

Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Op 25/01 een auto bij dealer besteld. Op bestelbon is er vermeld: levertermijn is 4 maand, maximum met 25% verlengbaar’ = 25/01/2011 +4 maand + 4 maand x 0,25 = 25/06/2011.

Bij niet-levering op 25/06/2011 kan u toepassing maken van voornoemde art.1601 en 1611.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Consumenten Koop”