Voorafbestelling en betaling

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Voorafbestelling en betaling

#1 , 20 dec 2006 11:44

Ik heb in oktober via het internet een bestelling geplaatst voor mijn vriend.
Het artikel zou in januari beschikbaar zijn.

Ik heb een factuur gekregen, maar door mijn eigen stomme fout ben ik vergeten deze direct te gaan betalen.

Mijn vriend belde dan naar de winkel en daar wisten ze hem te zeggen dat de mensen die eerst betaald hebben, het spel krijgen en niet de mensen die eerst besteld hebben.

Nu heb ik in principe nog tijd tot half januari om dit artikel te betalen, maar ze hebben hem al gezegd dat hij er niet meer op moet rekenen dat hij het artikel nog gaat krijgen.

Nu is mijn vraag : kan dit zomaar?

Hij is serieus ontgoocheld omdat het iets is dat in beperkte oplage gemaakt wordt, en natuurlijk boos op mij.

En ik vind het evengoed niet fair dat ik wel heel goed op tijd besteld heb, maar afgerekend wordt omdat ik niet direct naar de bank ben gesneld om het te betalen ?

Op hun site staat dit te lezen :
Er is sprake van een geldige overeenkomst tussen u en *** wanneer *** de bevestiging ontvangt van uw bestelling op zijn website, of wanneer *** uw geldig ingevulde en ondertekende bestelbon ontvangt.
*** kan echter beslissen de geldigheid van de overeenkomst te onderwerpen aan andere voorwaarden, in het geval bij voorbeeld van belangrijke bestellingen of voorafbetalingen, bestellingen gedaan door minderjarigen, wanneer de bestelbon onvolledig of onjuist is, of wanneer vorige bestellingen niet betaald werden.

Kan ik nu nog van mijn oren maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 29 dec 2006 08:36

Je bent een overeenkomst aangegaan onder voorwaarde:
"*** kan echter beslissen de geldigheid van de overeenkomst te onderwerpen aan andere voorwaarden, in het geval bij voorbeeld van belangrijke bestellingen of voorafbetalingen,"

De wet stelt echter dat voorwaarden die enkel en alleen afhangen van de willekeur van de partij die zich verbindt er toe leiden dat die verbintenis nietig is.

Voorbeeld: jij koopt mijn hond; ik verkoop mijn hond onder de voorwaarde dat ik hem mag komen brengen (leveren) wanneer het mij past.

Ik heb me tot niets verbonden, want of ik hem nu lever of niet in 2007 of in 2015 of nooit: alles is goed en het hangt van mij alleen af.

Je verkoper heeft zich dus niet verbonden. Er is geen overeenkomst. Wees blij dat je niet als 2de betaald hebt, of je had nog moeite gehad om je geld te recupereren.

De verkoper heeft niets onwettig gedaan. Het ware eerlijker geweest indien hij voor die concrete bestelling had gemeld: ik verkoop aan de hoogste bieder of ik verkoop aan de eerste die me betaalt.

Geen zaken meer doen met die persoon en waarom ben je zo vriendelijk om zijn naam te vervangen door sterretjes?




Ik heb een factuur gekregen, maar door mijn eigen stomme fout ben ik vergeten deze direct te gaan betalen.

Een factuur niet direct betalen is helemaal geen stomme fout. Als je er maar voor zorgt dat het geld tijdig aankomt, ben je zelfs goed bezig.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 29 dec 2006 09:06

Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken,en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper,zodra er OVEREENKOMST is omtrent de zaak en de prijs,hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Art.1184.In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen,voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.(B.W.)

Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 29 dec 2006 09:18

Het eerste artikel lijkt mij meer dan duidelijk. Daaruit begrijp ik dat we een bindende overeenkomst hebben.

Het tweede artikel echter niet ... Is het misschien mogelijk om het in lekentaal uit te leggen?

Bedankt!

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 29 dec 2006 10:36

Artikel 1170

Een potestatieve voorwaarde is die welke de uitvoering van de overeenkomst doet afhangen van een gebeurtenis die de ene of de andere van de contracterende partijen vermag te doen plaatshebben of te verhinderen.


Artikel 1174

Iedere verbintenis is nietig, wanneer zij is aangegaan onder een potestatieve voorwaarde van de zijde van degene die zich verbindt. :!:

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 29 dec 2006 11:08

Dan worden zowat ALLE overeenkomsten aangegaan, onder een potestatieve voorwaarde!

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#7 , 29 dec 2006 11:27

Ik heb de naam vervangen door sterretjes omdat het een bekende naam is en ik die niet zomaar op een forum op het internet wilde plaatsen ...

En ik wist bij de bestelling niet dat deze pas definitief zou zijn als ik de betaling direct ging doen, ik wist ook niet of er een deadline was voor de betaling. Het was pas toen ik de betaling was gaan doen en ik via een e-mail een bericht kreeg dat mijn 'order has been completed', maar ik geen omschrijving meer kreeg bij de naam van het product, dat ik had gebeld om te vragen of er problemen waren.
En toen hebben ze mij gezegd dat de bestelling zo snel mogelijk moest betaald worden aangezien de grote vraag. En dat ik er naast greep.

Ze weten ook helemaal niet hoeveel items zij in stock zullen krijgen, daarom dat ze het product redelijk snel uit hun goederenlijst hebben verwijderd, daarom dat ik dus geen omschrijving meer zag op de bevestiging van mijn bestelling.

Enfin ja, momenteel hebben we nog 2 andere bestellingen geplaatst bij andere winkels en het lijkt erop dat ik het uiteindelijk wel in mijn bezit zal krijgen.

Het stoot me alleen voor de borst dat je wel een bestelling kan plaatsen, ??n die heel goed op tijd is, maar dat ze niet laten weten tegen wanneer die betaald moet worden.
Ze mogen de klanten ook wel laten weten dat de betaling direct moest gedaan worden of iets dergelijks op de bevestiging noteren.

Terug naar “Consumenten Koop”