is bevestiging via mail een officiële reservatie?

Gebruiker34
Berichten: 334

Re: is bevestiging via mail een officiële reservatie?

#16 , 17 mei 2011 12:57

Beste,

wij hebben 1,5 jaar geleden contact opgenomen met een traiteurdienst voor een offerte op te stellen voor een huwelijksfeest.
Nu trouwen wij volgende week en beweren zij dat wij bij hen gereserveerd hebben en dat dit via mail bevestigd is.
Ook kregen wij een overschrijving voor een voorschot te betalen en dit hebben we nooit betaald.
Als dat van die mails blijkt te kloppen, kunnen zij dan een schadevergoeding eisen ook al is er geen contract opgesteld of voorschot betaald?

Alvast bedankt voor de reacties!
Je had best onmiddellijk geprotesteerd tegen dat misverstand en de verkeerde voorstelling van de feiten. Je had dus inderdaad op de mail moeten antwoorden waarin je uitlegde dat je enkel een prijsofferte had gevraagd en dat zij ten onrechte laten doorschemeren alsof er al een akkoord zou zijn over de bestelling/opdracht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#17 , 17 mei 2011 13:30

Ach, eigenlijk hangt het er allemaal vanaf wat er in de oorspronkelijke e-mails stond... als de TS aan de traiteur enkel en alleen om informatie of een offerte vroeg, dan heeft ze niks te vrezen, zelfs al heeft ze op die e-mail van de traiteur niet gereageerd. Als ze echter 'OK' heeft teruggemaild, dan is er een probleem. En anders vraag je naar de bevestigingsmail. Die kunnen ze makkelijk 'forwarden'. Is die er niet, dan zou ik mij geen zorgen maken.

Gebruiker34
Berichten: 334

#18 , 17 mei 2011 13:36

Ach, eigenlijk hangt het er allemaal vanaf wat er in de oorspronkelijke e-mails stond... als de TS aan de traiteur enkel en alleen om informatie of een offerte vroeg, dan heeft ze niks te vrezen, zelfs al heeft ze op die e-mail van de traiteur niet gereageerd. Als ze echter 'OK' heeft teruggemaild, dan is er een probleem. En anders vraag je naar de bevestigingsmail. Die kunnen ze makkelijk 'forwarden'. Is die er niet, dan zou ik mij geen zorgen maken.
Inderdaad. Indien er geen bewijsstuk bestaat van akkoord, hoeft men niets te vrezen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#19 , 17 mei 2011 15:20

Ik zal mijn vraag maar eens herhalen: de TS spreekt in één van zijn eerste posts weldegelijk over een "bevestigingsmail". Ik vermoed dan ook dat hij daadwerkelijk de offerte bevestigd heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#20 , 17 mei 2011 16:22

Nu trouwen wij volgende week en beweren zij dat wij bij hen gereserveerd hebben en dat dit via mail bevestigd is.

het lijkt mij dat het de traiteur is die dat beweerd dat het via mail bevestigd zou zijn en niet dat het de TS zelf is die dat beweerd.

als de traiteur dat beweerd moet het inderdaad toch redelijk eenvoudig zijn voor de traiteur om deze mail als bewijs door te sturen :|

Justinianus
Berichten: 26

#21 , 17 mei 2011 17:25

Ik denk dat de vraag simpel blijft hoor : Heb je wel of heb je niet je akkoord gegeven na offerte ?

Indien wel : tja, waarom doe je dat en annuleer je nadien niet gewoon ? Indien niet : heeft ie geen poot om op te staan !

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#22 , 17 mei 2011 21:45

Dan lijkt een schadevergoedig voor misgelopen inkomsten genoeg.
Wie zegt dat er mislopen inkomsten zijn. Mogelijks is de zaal wel aan iemand anders verhuurd op die dag, en profiteerd de uitbater van het feit dat je nietys meer van je hebt laten horen.

doet niks ter zake Zelfs als u kan bewijzen dat er die dag honderd nieuwe feesten zijn bij dezelfde traiteur dan maakt dat geen bal uit
voor uw zaak. Als u annuleert en u pplaatse eerder een bestelling bent u schadevergoeding verschuldigt hoe men het ook noemt.
trouwens als TS weet dat hij/ zij een bestelling heeft gedaan en nu een achterpoortje zoekt om onder de gemaakte afspraken uit te komen
stel ik me dan toch wel zeer de vraag waar we naar toe gaan. Of is dit soort zaken gemeengoed aan het worden ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#23 , 17 mei 2011 22:07

Lijkt me duidelijk een bestelling te zijn. Er was bevestigd.......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#24 , 19 mei 2011 00:59

[Topic gekuist.


Mijne heren,

Gelieve de discussies te beperken tot het juridische aspect van de zaak. Dit zou uw heden nog vriendelijke moderator toelaten voor 01.00 zijn bedje op te zoeken zodat hij zeer vriendelijk diverse posts blijft modereren met een welgeluimd gemoed en veel mantels der liefde... Een slechtgeluimde moderator wegens slaapgebrek is ten zeerste af te raden, vooral deze moderator...:Vandebos]

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 19 mei 2011 09:06

Misschien moet de topic starter even duidelijk zeggen of hij nu al dan niet NA de offerte ontvangen te hebben, een bevestiging gestuurd heeft of niet. Indien wel, is er bevestigd en is er een bestelling en dient er (een redelijke) schadevergoeding betaald te worden, indien niet, is er helemaal geen bestelling en heeft de traiteur geen poot om op te staan. Veel moeilijker dan dat is het niet.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”