Tweedehandse aankoop, maar verkeerde info in het zoekertje

bjaytee
Topic Starter

Tweedehandse aankoop, maar verkeerde info in het zoekertje

#1 , 16 mei 2011 11:37

Beste mensen,

Wij hebben onlangs een tweedehandse aankoop gedaan bij een particulier. In het zoekertje was sprake van een elektrisch apparaat van een bepaalde kracht (om het eenvoudig te houden: kracht 15) en ook mondeling zei de verkoper dat dit zo was. Wij hebben toen een overeenkomst gesloten en een voorschot gegeven. Voordat we het apparaat afhaalden hebben we het volledige bedrag gestort.

Bij het thuiskomen na het afhalen merkte ik dat het apparaat heel wat minder krachtig was (kracht 5) en dus helemaal niet hetgeen was wat ik wou. Ik heb onmiddellijk teruggebeld om de goederen terug te brengen, maar de verkoper wou daar niet van weten. Hij zei dat hij een (beperkte) kost had moeten maken om het apparaat af te breken en dat hij het dan niet meer verkocht kon krijgen. Wij hebben voorgesteld deze kost op ons te nemen, maar ook toen wou hij niets meer terugnemen. Hij vertelde er ook nog bij dat wij de kans gekregen hadden om het voldoende te inspecteren (wat eigenlijk niet zo was, want het typeplaatje van het apparaat stond tegen een muur opgesteld).

We zijn naar een advocaat geweest en hij heeft een aangetekende brief verstuurd met de aanmaning terug te betalen binnen de 8 dagen anders wordt de verkoper gedagvaard.

Hebben jullie enig idee of wij van de verkoop kunnen afzien? Het gaat om een aanzienlijk bedrag...

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 16 mei 2011 11:48

U kunt een ontbinding van de verkoop eisen wegens een niet-conforme levering
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

bjaytee
Topic Starter

#3 , 16 mei 2011 11:51

Maar kan dat ook bij aankoop bij particulieren (in casu tweedehands)?

Reclame

Fore

#4 , 16 mei 2011 12:01

1 SEPTEMBER 2004. - Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen
Deze spreekt wel als:
1° " consument " : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;
2° " verkoper " : iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die consumptiegoederen verkoopt in het kader van zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;
3° " consumptiegoederen " : alle roerende lichamelijke zaken, behalve :
- goederen die in uitvoering van een beslag of anderszins gerechtelijk zijn verkocht,
- water en gas die niet marktklaar zijn gemaakt in een bepaald volume of in een bepaalde hoeveelheid,
- elektriciteit;

Maar het lijkt me toch wel logisch als ik een kat van u koop en u geeft mij een hond ik de koop ongedaan kan maken wegens niet conforme levering.

kijk eens rond op http://www.juridischforum.be/forum/viewforum.php?f=12" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zult er wss wel iets gelijkwaardig tss vinden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2011 12:39

indien particulier ... zie punt 2 gaat over beroep of commerciële activiteiten dus NIET tussen partikulieren

Fore

#6 , 16 mei 2011 12:43

indien particulier ... zie punt 2 gaat over beroep of commerciële activiteiten dus NIET tussen partikulieren
Dit is inderdaad een verkoop tussen 2particulieren, maar dan dient er nog steeds een goed te leveren zoals overeengekomen. Is dit anders geen oplichting?

bjaytee
Topic Starter

#7 , 16 mei 2011 12:47

Dit is inderdaad een verkoop tussen 2particulieren, maar dan dient er nog steeds een goed te leveren zoals overeengekomen. Is dit anders geen oplichting?
Wij dachten ook aan oplichting, maar wat als de verkoper zegt dat hij een vergissing gemaakt heeft?

Franciscus

#8 , 16 mei 2011 13:22

U dient betrokkene in aangetekend gebreke te stellen ...met vermelding van alle nuttige elementen en de inhoud van de gesprekken maar u zegt zelf dat u weet hebt dat het typeplaatje tegen de muur was opgesteld??
Wat wil je daarmee zeggen, stond het op de muur of langs de kant van de muur?
Dan heb je daar ter plaatse toch dat plaatje kunnen zien .... ook bij het naar buiten dragen of in/op uw transportmiddel zetten???
Mocht het typeplaatje niet overeenkomen met de werkelijkheid dan is het iets anders.

bjaytee
Topic Starter

#9 , 16 mei 2011 13:31

U dient betrokkene in aangetekend gebreke te stellen ...met vermelding van alle nuttige elementen en de inhoud van de gesprekken maar u zegt zelf dat u weet hebt dat het typeplaatje tegen de muur was opgesteld??
Wat wil je daarmee zeggen, stond het op de muur of langs de kant van de muur?
Dan heb je daar ter plaatse toch dat plaatje kunnen zien .... ook bij het naar buiten dragen of in/op uw transportmiddel zetten???
Mocht het typeplaatje niet overeenkomen met de werkelijkheid dan is het iets anders.
Wij hebben intussen de betrokkene in gebreke gesteld.
Als wij nadien het apparaat bekeken, en we kijken naar de foto's die op de tweedehands-site stonden, dan zien we dat het apparaat zo opgesteld stond dat het typeplaatje tegen de muur stond. Ik wist allereerst niet dat er een typeplaatje aanwezig was op het apparaat, dus we hebben dit ook niet gecontroleerd bij het naar buiten dragen/in de wagen zetten. Pas bij thuiskomst heb ik dit gemerkt.
Ik vraag mij zelfs af of dit belangrijk is? In het zoekertje stond duidelijk dat het over een bepaald type ging en we hebben dit in vertrouwen gekocht.

Franciscus

#10 , 16 mei 2011 18:14

Dan heb je een kans .... een periode van reageren in brief gezet vb 14 dagen?
Ook een brief via gewone post verzenden en naar elkaar verwijzen.
Op de AS de vermelding AANGETEKEND met datum en plaats en met de vermelding 'in gebreke stelling'
Liefst AR dan krijg je bericht van post met de handtekening van de ontvanger

bjaytee
Topic Starter

#11 , 16 mei 2011 19:57

Dan heb je een kans .... een periode van reageren in brief gezet vb 14 dagen?
Ook een brief via gewone post verzenden en naar elkaar verwijzen.
Op de AS de vermelding AANGETEKEND met datum en plaats en met de vermelding 'in gebreke stelling'
Liefst AR dan krijg je bericht van post met de handtekening van de ontvanger
We zijn naar een advocaat geweest en hij heeft een aangetekende brief verstuurd met de aanmaning terug te betalen binnen de 8 dagen anders wordt de verkoper gedagvaard.

Gebruiker21

#12 , 17 mei 2011 09:53

Moet wel een duur apparaat geweest zijn, als je die moeite en kosten doet. Laat ons weten hoe het afloopt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bjaytee
Topic Starter

#13 , 13 jun 2011 21:24

Moet wel een duur apparaat geweest zijn, als je die moeite en kosten doet. Laat ons weten hoe het afloopt!
Bij deze hoe het afliep: de verkoper heeft de advocaat gevolgd en alles netjes terugbetaald. Wij hebben alles terug geleverd.

Gebruiker21

#14 , 15 jun 2011 09:06

Goede oplossing, zou ik zo denken (volgens mij ook de enige juiste). Zit je wel nog met de kosten voor de advocaat natuurlijk :(.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker34

#15 , 15 jun 2011 10:10

Maar kan dat ook bij aankoop bij particulieren (in casu tweedehands)?

Van toepassing op elke verkoper, professioneel of niet.

Terug naar “Consumenten Koop”