verkoop meubelen

sc_stefanie
Topic Starter
Berichten: 9

verkoop meubelen

#1 , 18 dec 2006 17:20

Ik zit met een probleem omtrent mijn project voor school. De situatie is als volgt: Wij zijn een kleinhandel in meubelen en verkopen enkele tuinmeubelen aan een particulier. Hierbij maken we een bestelbon op. Onze tuinmeubelen worden altijd bij groothandel X gekocht.
Moet er enige vermelding op de bestelbon staan ivm groothandel X? (bv. dat hij akkoord gaat met de bepalingen ...)
Mogen wij in dit geval onze eigen algemene voorwaarden bepalen of moeten we die van de groothandel overnemen en moet er hieromtrent een vermelding komen?

Opm.: later zal de klant ons dagvaarden voor gebreken in het tuinmeubilair.
Nemen we in dit geval beter de algemene voorwaarden van onze levancier of die van ons?

Dank bij voorbaat

Stefanie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 29 dec 2006 10:56

Je kan onmogelijk de algemene (verkoops)voorwaarden overnemen van een andere vennootschap door daar naar te verwijzen. Als gisteren die firma haar voorwaarden zou hebben gewijzigd, sluit jij morgen een contract zonder je eigen voorwaarden te kennen. Je kan ze natuurlijk wel overpennen zonder bronvermelding (dat hebben ze wellicht allemaal ooit eens gedaan; slechts weinigen zullen een advocaat kunnen betalen daarvoor).

Neem dus tien facturen van spullen die je thuis ooit heb gekocht en haal daar de interessantste bepalingen uit (ik zou zeggen: wat bij de meesten voorkomt) dat worden je algemene voorwaarden. Vermijd Electrabel, belgacom, de post, ... Zoek facturen van andere kleine zelfstandigen.

Bij de verkoop (bestelbon) volstaat het dat de goederen zodanig omschreven zijn dat er geen interpretatie meer kan gebeuren.
In praktijk wordt er gewerkt met codenummers van catalogi enz waarnaar verwezen wordt. Dat kunnen nummers zijn van de groothandel of van de fabrikant, om het even.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”