Electrabel extreem hoog gasverbruik.

Rudolf Radwanski
Topic Starter

Electrabel extreem hoog gasverbruik.

#1 , 23 apr 2011 23:40

Via Internet zag ik dat de aangeboden domiciliering van electrabel groot 1500 euro is geweigerd.
Ik heb nog geen jaarafrekening ontvangen.

Dus meterstanden gecontroleerd.
Gasverbruik bleek 2900 kubiek meter te zijn.
Dat lijkt me extreem veel voor een HR combiketel.
We wonen sinds 1 jaar in een huurappartement met twee kleine slaapkamers.

Het probleem gaat hem zitten denk ik in de bewijslast.
Als de meter defect is hoe ga ik dat bewijzen?
(Controlle door electrabel zelf vertrouw ik niet zo)
De (papieren) zegel op de gasmeter is beschadigd maar op het oog te zien niet verbroken.
De gasmeter is wel voor iedereen toegankelijk!!

Verder is onze naamplaat door iemand van de deurbel verwijderd.
Bij toeval ontdekt toen de politie (2 personen) langs kwam voor de nieuwe buren.
(Er waren toen 2 deurbellen zonder naam)
Op de brievenbus staat mijn achternaam met busnummer.
We hebben nog geen jaarrekening ontvangen.
Deze staat op naam van mijn vrouw (andere achternaam).

Logisch dat ik ga denken richting 1 van de al wonende buren.

Hoe zit het met de bewijslast?
Of hoe kom ik onder deze onterechte factuur uit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 apr 2011 19:47

Controle meter gebeurt door Eandis. Zij sluiten alles af na de meter, en kijken dan of de meter nog telt. Indien niet, heeft u mogelijk verlies ergens binnen, wordt uw meter afgesloten (gaslek), en moet betalen voor de interventie, plus de indienststelling.
Laat dus eerst uw binneninstallatie nakijken door een vakman. Als die vaststelt dat uw installatie in orde is, bel dan Eandis, een defecte meter herstellen is gratis.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2011 19:57

Je kan toch zelf uw gasmeter een paar uur dichtdraaien en dan de stand nakijken om te zien of uw binneninstallatie lekt. Daarvoor het je EANDIS toch niet nodig.
Kijk ook uw meterstanden na, ook die van voorgaande keren. Mogelijks is er gewoon een verkeerde stand genoteerd.

Reclame

Vandebos

#4 , 24 apr 2011 20:14

TS lijkt eerder in de richting te denken dat hij eveneens betaalt voor het gas dat het andere app. Gebruikt.

mava105

#5 , 24 apr 2011 20:35

Gaskraan eens dichtdraaien en zien wat de andere buur zegt of doet. Als hij vloekt ben je zeker dat hij ook via uw gasmeter verbruikt. Dat moet met dit weer geen probleem zijn. Verwarming heb je nu toch niet nodig , en eet eens niet warm op de middag. En dan maar afwachten.

Auroratje

#6 , 10 mei 2011 10:45

Hoi, Graag wil ik even mededelen dat mijn zus ook een torenhoge gasfactuur had gekregen. Eerst was dit rond de 1600 euro, daarna is het verminderd naar 900 euro ongeveer. Ken de bedragen niet van buiten. Ze kookt op gas, heeft wel 3 kinderen maar is een oud huis. Er is alleen gaskachel in haar slaapkamer en woonkamer.. Voor de rest geen gas of centrale verwarming, dus in de winter slapen ze allemaal in de slaapkamer van de moeder met zijslaapkamer van de kleinste. Uiteindelijk blijkt er een gaslek te zijn in haar kachel van de woonkamer, dus daar zit dus denk ik de torenhoge gasfactuur. Als ik u was zou ik iemand laten nakijken of er nergens een gaslek is....

Rudolf Radwanski
Topic Starter

#7 , 26 mar 2012 19:15

Verdere ontwikkeling in de zaak.

Jaarverbuik 2010 was ongeveer 2900 m3
Meterstanden moeten doorgeven voor 2011
Jaarverbruik 2011 komt dus op 1200 m3

Een afname van meer dan 50% ?????

De ketel is pas gecontroleerd en ok bevonden?
Verhuurder wou een reinigingsattest en dergelijke vanwege verzekering.

Beginstand toen we kwamen staat in contract.
Dus eindstand 2010 - verbruik 2010 moet dus gelijk zijn aan wat in het contract staat.
Niet dus.

Hierbij moet ik wel opmerken dat ik de eindfactuur niet meer heb en opnieuw heb opgevraagd.
Echter de standen had ik in een spreadsheet geschreven.
Ik heb de eindfacturen opnieuw opgevraagd bij de leverancier maar nog niet ontvangen.

-----------------

Wat is de juridische consequentie
als de verhuurder met zijn PC verkeerde meterstanden heeft doorgegeven?

Bij elektra klopt het terugrekenen wel.

(Ik vermoed daarom dat als we straks weggaan uit dit appartement we meer problemen
zullen ontvangen van de verhuurder.)

Groet Radwanski

freste

#8 , 28 mar 2012 14:41

Controle meter gebeurt door Eandis. Zij sluiten alles af na de meter, en kijken dan of de meter nog telt. Indien niet, heeft u mogelijk verlies ergens binnen, wordt uw meter afgesloten (gaslek), en moet betalen voor de interventie, plus de indienststelling.
Laat dus eerst uw binneninstallatie nakijken door een vakman. Als die vaststelt dat uw installatie in orde is, bel dan Eandis, een defecte meter herstellen is gratis.
Niet meer van toepassing in dit geval aangezien het blijkbaar vermoedelijk een foutieve beginmeterstand betreft, maar toch even een rechtzetting:
Distributienetbeheerder is afhankelijk van de regio, in de meeste gevallen inderdaad Eandis maar kan ook bvb. Infrax zijn (en er zijn er nog).
Wanneer een gaslek wordt vastgesteld wordt (bij eandis) nooit een interventiekost aangerekend. Indienststelling van een meter na een gaslek is ook steeds gratis (bij eandis).

...
Wat is de juridische consequentie
als de verhuurder met zijn PC verkeerde meterstanden heeft doorgegeven?
Blijkbaar gaat het hier dus om een foutieve beginmeterstand?
Normaal bent u steeds zelf verantwoordelijk voor het opgeven van uw meterstanden. U had ook zelf uw beginmeterstand moeten opgeven.
Indien u een bewijs kan leveren dat de meterstand in 2010 anders is dan de werkelijkheid kan u bij de distributienetbeheerder een aanpassing vragen. Bewijs kan de meterstand op het huurcontract zijn (aangezien dit door de eigenaar ondertekend is) of een overnameformulier. Uw distributienetbeheerder zal wel maar 2 jaar terug gaan om rechtzettingen te doen. Als uw beginmeterstand dus bvb. van juni 2010 is kan die nog aangepast worden. Is de beginmeterstand van bvb. januari 2010 dan kan uw distributienetbeheerder hier helaas niets meer voor doen.

Tegenover de leverancier of distributienetbeheerder zal u in ieder geval niets kunnen beginnen, behalve wat ik hierboven zei.
Of u juridisch iets kan beginnen tegen de verhuurder weet ik niet, al vermoed ik dat de regel dat u zelf uw beginmeterstand moet doorgeven ook daar zal gevolgd worden.
Misschien maakt u een kans indien de verhuurder bewust een andere meterstand heeft doorgegeven dan degene die onderling werd genoteerd (via het huurcontract), maar daar heb ik geen enkel idee van.

Rudolf Radwanski
Topic Starter

#9 , 31 mar 2012 22:36

Ik had de jaarfacturen opgevraagd en nu dus binnen gekregen.
Sorry maar de meterstanden in de spreadsheet waren onjuist.

Na terugrekenen klopt de meterstand in het huurcontract dus wel.
Blijft wel het extreem hoog verschil in gebruik tussen de twee jaren dat ik hier woon.
Hiervoor zoek ik nog steeds een verklaring welke ik niet kan vinden.

freste

#10 , 02 apr 2012 09:04

Hebt u gecontroleerd of de meterstand die u doorgaf in 2011 zeker degene is die op uw jaarfacturen staat? Het kan altijd gebeuren dat uw meterstand niet is toegekomen bij uw netbeheerder en dat deze een schatting maakt. Als de schatting dan te hoog ligt kan dat de oorzaak zijn.
Indien u de meterstand van 2011 zelf niet meer hebt kan u steeds bij uw netbeheerder navragen of het een schatting betreft.

Kan u misschien ook even de meterstanden geven alsook de opnamedatums?

Rudolf Radwanski
Topic Starter

#11 , 15 apr 2012 16:14

Hebt u gecontroleerd of de meterstand die u doorgaf in 2011 zeker degene is die op uw jaarfacturen staat? Het kan altijd gebeuren dat uw meterstand niet is toegekomen bij uw netbeheerder en dat deze een schatting maakt. Als de schatting dan te hoog ligt kan dat de oorzaak zijn.
Indien u de meterstand van 2011 zelf niet meer hebt kan u steeds bij uw netbeheerder navragen of het een schatting betreft.

Kan u misschien ook even de meterstanden geven alsook de opnamedatums?
De oude jaarfacturen heb ik reeds opgevraagd en gekregen.
Toen we in 2011 de eindafrekening over 2010 kregen hebben we de meterstanden beneden gecontroleerd.
Op eindfactuur maart 2011 over jaar 2010 staat niet bij dat het een schatting is.

Op eindfactuur 2012 over jaar 2011 staat bij elektra wel een schatting.
Dat is wel doorgegeven en elektrabel had meerdere klachten gekregen dat netwerkbeheerder Iveka
alsnog een schatting deed.
(De schatting was trouwens iets hoger dan de huidige meterstand)
Dat laatste is gecorrigeerd door elektrabel.

Tevens had Iveka verzuimd gratis elektriciteit op de factuur te zetten.
Laatste moet nog gecorrigeerd worden.
Elk Belgisch gezin heeft namelijk recht op een hoeveelheid gratis elektriciteit.
Bij ons gezin drie personen (3+1)x100kwh (ongeveer 80 euro)

Ondertussen een energiemeter gekocht.
Dat is een apparaatje dat je tussen stopcontact en elektrisch toestel zet.
Ik kan niet exact vaststellen wat ons dagelijks verbruik is.
Mis 1 a 2 kwh per dag.
Ik meet 6 kwh per dag en verbruik volgens meter beneden 8kwh per dag.
Of ik iets over het hoofd zie?

Groet en bedankt voor de suggesties

mava105

#12 , 15 apr 2012 19:38

Sluipverbruik (TV, radio, PC, transfo van de deurbel,enz...

freste

#13 , 20 apr 2012 15:32

...
Op eindfactuur 2012 over jaar 2011 staat bij elektra wel een schatting.
Dat is wel doorgegeven en elektrabel had meerdere klachten gekregen dat netwerkbeheerder Iveka
alsnog een schatting deed.
(De schatting was trouwens iets hoger dan de huidige meterstand)
Dat laatste is gecorrigeerd door elektrabel.
Iveka doet niet zomaar schattingen, waarschijnlijk kwam uw opnamebrief niet toe of was hij onleesbaar (wat natuurlijk niet wil zeggen dat dat uw schuld is).
Het is overigens Iveka die de schatting gecorrigeerd heeft, op vraag van Electrabel.
Tevens had Iveka verzuimd gratis elektriciteit op de factuur te zetten.
Laatste moet nog gecorrigeerd worden.
Elk Belgisch gezin heeft namelijk recht op een hoeveelheid gratis elektriciteit.
Bij ons gezin drie personen (3+1)x100kwh (ongeveer 80 euro)
Als electrabel u dit heeft verteld dan hebben ze vlakaf gelogen. Het is uw leverancier en nooit uw netbeheerder die de gratis elektriciteit aanrekend.
Ondertussen een energiemeter gekocht.
Dat is een apparaatje dat je tussen stopcontact en elektrisch toestel zet.
Ik kan niet exact vaststellen wat ons dagelijks verbruik is.
Mis 1 a 2 kwh per dag.
Ik meet 6 kwh per dag en verbruik volgens meter beneden 8kwh per dag.
Of ik iets over het hoofd zie?

Groet en bedankt voor de suggesties
Heb je ook rekening gehouden met verlichting?
Voor de rest, zoals mava105 zegt, waarschijnlijk sluipverbruik (of een toestel waar je gewoon niet aan gedacht hebt) zoals transfo's, gsm een uur laten opladen en vergeten te meten, router, wekker, gasboiler met elektrische ontsteking, ...
Een oven/microgolfoven/... die je niet gebruikt hebt en daarom niet gemeten maar die het uur weergeeft?
Op z'n minst elk toestel waar een lichtje brandt als het 'uit' staat heeft sluipverbruik, al zijn er waarschijnlijk wel toestellen zonder led die ook blijven verbruiken.

Als je echt met alles rekening hebt gehouden en toch is er een verschil dan wordt er waarschijnlijk ofwel afgetapt (bvb verlichting van de gang in een appertementsgebouw) of er is een stroomverlies door bvb. een beschadigde kabel (maar dan zou het verschil volgens mij groter zijn). De kans is echter groter dat er toch nog een verbruiker is waar je niet aan gedacht hebt.

Terug naar “Consumenten Koop”