Ontvangen product online verkoop voldoet niet!

faithbe
Topic Starter

Ontvangen product online verkoop voldoet niet!

#1 , 21 apr 2011 15:47

Ik heb via een forum, namelijk X.nl, een westernpad gekocht voor mijn paard (dat is een onderlegger voor onder een westernzadel, erg duur). De advertentie op het forum gaf een link naar Y.be. Daar stond een foto van een nette pad en de advertentie beschreef de pad als 2x gebruikt.

Na wat heen en weer gemail bleek dat de vrouw de pad wegdeed omdat ze deze 2x in dezelfde kleur had en dat beetje zonde vond. Vandaar dat ze haar 'nieuwe' pad wegdeed.

Ik heb de pad via overschrijving betaald en vandaag ontvangen.

Echter deze voldoet totaal NIET aan de beschrijving. Het is duidelijk dat ik een versleten ding heb ontvangen dat eerder 200x dan 2x gebruikt is. Het is gewoon onverantwoord om dit te gebruiken bij mij paard.

Kan ik mijn geld terug eisen of eisen dat ik de nieuwe pad toegestuurd krijg?

Ik heb reeds een (vriendelijke!) email gestuurd om te vragen of er een vergissing gebeurd is, en dat ik de juiste pad wil ontvangen of mijn geld terug wil. Wat kan ik nog meer doen?

Is de (particuliere) verkoper verplicht om mijn geld terug te geven als blijkt dat een product niet voldoet aan de beschrijving? En wat zijn je rechten als koper als je online iets koopt? Heb je ook bij een particuliere (ver)koop recht op 7 dagen bedenktijd?

Bedankt alvast!

Kan ik een klacht indienen bij de politie? Of gaat dat wat ver... Ik wil gewoon de juiste pad of op zijn minst men geld terug! Want nu heb ik namelijk mijn geld zo goed als 'weggesmeten' en dat vind ik niet kunnen.

[Geen namen op forum aub, Lees de regels: Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2011 19:04

Politie heeft hier niks mee te maken gezien dit een contractuele verbintenis is, en daar is de politie totaal niet voor bevoegd. Dit is een burgerlijk geding. Zeker in dit stadium. Het kan mogelijk zijn dat het uiteindelijk oplichting is dan is het wel een zaak voor de politie.
Wat zijn de voorwaarden van de website... het is wel een Nederlandse site.
Hoe is er betaald?
Wat leesvoer........
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eccbelgie.be/kopen-in-europa-s10911.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... _internet/" onclick="window.open(this.href);return false;

faithbe
Topic Starter

#3 , 07 mei 2011 11:00

Ik heb via mail contact gehad met de verkoper en ondertussen mijn geld teruggekregen en de pad weer opgestuurd. Dit 'probleem' is dus netjes opgelost onderling.

Hmmm, ik heb ooit een lot paardenspullen, waaronder een zadel, verkocht (totale waarde €500). Spullen persoonlijk afgeleverd, mens kon niet contant betalen, maar heb hem overschrijving zien maken + 'afschrift' gekregen. Heeft een blad getekend met beschrijving van de spullen en dat hij de spullen in goede staat had ontvangen. Geld is nooit bij me aangekomen. Na maanden heen en weer gemail en geen geld of spullen te bespeuren, ben ik naar de politie gestapt. Ik had geen volledige naam, noch een adres. Echter het papier van de zogenaamde 'overschrijving' bleek een enorme hulp. Bleek achteraf dat die persoon gekend was bij het gerecht en ik heb klacht ingediend. Ondertussen heb ik mijn zadel terug, maar de waarde van de andere spullen helaas nooit volledig betaald gekregen (wel 1/3de er van).
Wat ik me dan afvraag is, was de politie hier ook niet voor bevoegd? Of is het omwille dat hij een strafblad had en er sprake was van 'oplichting' dat ze me wel konden helpen?

Ik heb mijn les er uit geleerd (altijd contant geld vragen en anders spullen terug meenemen) en heb enorm veel te danken aan mijn lokale politie. Zonder hen, was dit dus nooit gelukt. Jammer dat je tegenwoordig bijna niemand meer kan vertrouwen bij het 'zaken' doen. Ik ben echt enorm voorzichtig geworden in zulke dingen.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”