Software leverancier stuurt facturen voor ongevraagd werk
Geplaatst: 21 apr 2011 11:39
Wij hebben een winkel en maken gebruik van software voor onze kassa, stockbeheer, enz. Hierdoor zijn we redelijk afhankelijk van onze software leverancier. We kunnen dus niet zomaar veranderen. Jaarlijks betalen we een bedrag voor het onderhoudscontract. Alle updates van het systeem vallen onder dit onderhoudscontract.
Alleen lukt het hen om iedere keer kosten aan te rekenen die dan niet onder dat onderhoudscontract vallen. Zo doen ze updates waardoor printers niet meer functioneren en/of facturen niet meer correct worden afgedrukt. En dan rekenen ze kosten aan om deze terug in orde te brengen want volgens hun is dat altijd de schuld van ons personeel die er aan geprutst zou hebben.
Zo hebben ze ons ook een backupsysteem verkocht. Nu is dat bij een updgrade uitgezet en vergeten om weer aan te zetten. (dit geven ze natuurlijk niet toe) Enkele weken later is het systeem dan gecrashed. En dan lag de fout bij ons omdat er geen backup meer werd genomen. Een gespecialiseerde firma is eraan te pas gekomen en een factuur van 800 euro lag enkele dagen later in onze bus.
We krijgen ook zelden een offerte en worden meestal niet eens gecontacteerd. Zo stonden ze vorige week plots met 2 in onze winkel ivm de denso scanner die niet naar behoren werkt. Die hebben ze ons lang geleden verkocht maar heeft nooit gedaan waar we hem hem voor gekocht hadden. En dan staan ze plots in onze winkel. Mijn vrouw heeft ze weggestuurd en weigerde om de leveringsbon te tekenen. Maar gisteren krijgen we daar dan toch weer een factuur van ong 200 euro over. Verplaatsingskosten, vervanging batterij, en update van de software om die denso scanner al heel lang niet is gebruikt. Tuurlijk is hij niet gebruikt, hij werkt niet omdat zij ons geen service geven waarvoor we betalen.
Laatst was er een upgrade van het hele systeem. De upgrade is gratis, maar de werkuren niet. Dat kan ik best begrijpen. In een mail maakt men gewag van +/- 5h. Wat overeenkomt met ong 450 euro (excl), aan een ratio van 95 euro/h excl. Wat volgens de markt al heel erg hoog is. Maar dan krijgen we een factuur in de bus van 1800 euro met 11h werk en een nieuwe ticketprinter (420 euro) omdat de oude niet meer compatible is met het nieuwe systeem. Ze upgraden een systeem dat min of meer naar behoren werkt en rekenen dan kosten aan om data over te zetten, de lay-outs, printerinstellingen en dergelijke te configureren.
Ik heb deze factuur betwist met een aangetekende zending. Waarna zij mijn argumenten opnieuw hebben betwist stellende dat ze niet konden voorzien hoeveel data er moest worden overgezet. Aangezien zij leverenciers zijn van de software en het systeem al beheren sinds 2004 lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat ze niet konden voorspellen hoe groot die data dan wel was. Eveneens stellen ze dat ze maar een gedeelte van de werkuren hebben aangerekend om de cnfiguratie te doen. Ik zou dus moeten blij zijn?! Maar die problemen zijn door hun veroorzaakt. Waarom moet ik daarvoor gaan betalen?
Ik vrees dat we nu in een heen en weer gevecht raken van aangetekende zendingen. Zij weigeren nu ook om onze problemen met het systeem nog aan te pakken omdat we in deze twist zitten.
Ik weet niet goed welke stap ik nu moet nemen. Ze stellen zich heel arrogant op terwijl ze zelf aan de basis van het geschil liggen. Alleen pik ik het niet meer om nog te betalen voor dingen die niet door ons worden gevraagd, waar we geen offerte voor krijgen of waar wij schuld aan hebben. Maar ze leren niet en blijven blijkbaar facturen sturen.
Ik wil gewoon een systeem waar ik kan op vertrouwen en die naar behoren werkt. Ik wil gewoon een oplossing. Heb al gedacht om andere winkels aan te spreken en na te gaan of ze deze praktijk ook bij hen gebruiken?
Indien jullie deze situatie herkennen zou ik graag jullie mening hebben.
MVg,
Stef
Alleen lukt het hen om iedere keer kosten aan te rekenen die dan niet onder dat onderhoudscontract vallen. Zo doen ze updates waardoor printers niet meer functioneren en/of facturen niet meer correct worden afgedrukt. En dan rekenen ze kosten aan om deze terug in orde te brengen want volgens hun is dat altijd de schuld van ons personeel die er aan geprutst zou hebben.
Zo hebben ze ons ook een backupsysteem verkocht. Nu is dat bij een updgrade uitgezet en vergeten om weer aan te zetten. (dit geven ze natuurlijk niet toe) Enkele weken later is het systeem dan gecrashed. En dan lag de fout bij ons omdat er geen backup meer werd genomen. Een gespecialiseerde firma is eraan te pas gekomen en een factuur van 800 euro lag enkele dagen later in onze bus.
We krijgen ook zelden een offerte en worden meestal niet eens gecontacteerd. Zo stonden ze vorige week plots met 2 in onze winkel ivm de denso scanner die niet naar behoren werkt. Die hebben ze ons lang geleden verkocht maar heeft nooit gedaan waar we hem hem voor gekocht hadden. En dan staan ze plots in onze winkel. Mijn vrouw heeft ze weggestuurd en weigerde om de leveringsbon te tekenen. Maar gisteren krijgen we daar dan toch weer een factuur van ong 200 euro over. Verplaatsingskosten, vervanging batterij, en update van de software om die denso scanner al heel lang niet is gebruikt. Tuurlijk is hij niet gebruikt, hij werkt niet omdat zij ons geen service geven waarvoor we betalen.
Laatst was er een upgrade van het hele systeem. De upgrade is gratis, maar de werkuren niet. Dat kan ik best begrijpen. In een mail maakt men gewag van +/- 5h. Wat overeenkomt met ong 450 euro (excl), aan een ratio van 95 euro/h excl. Wat volgens de markt al heel erg hoog is. Maar dan krijgen we een factuur in de bus van 1800 euro met 11h werk en een nieuwe ticketprinter (420 euro) omdat de oude niet meer compatible is met het nieuwe systeem. Ze upgraden een systeem dat min of meer naar behoren werkt en rekenen dan kosten aan om data over te zetten, de lay-outs, printerinstellingen en dergelijke te configureren.
Ik heb deze factuur betwist met een aangetekende zending. Waarna zij mijn argumenten opnieuw hebben betwist stellende dat ze niet konden voorzien hoeveel data er moest worden overgezet. Aangezien zij leverenciers zijn van de software en het systeem al beheren sinds 2004 lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat ze niet konden voorspellen hoe groot die data dan wel was. Eveneens stellen ze dat ze maar een gedeelte van de werkuren hebben aangerekend om de cnfiguratie te doen. Ik zou dus moeten blij zijn?! Maar die problemen zijn door hun veroorzaakt. Waarom moet ik daarvoor gaan betalen?
Ik vrees dat we nu in een heen en weer gevecht raken van aangetekende zendingen. Zij weigeren nu ook om onze problemen met het systeem nog aan te pakken omdat we in deze twist zitten.
Ik weet niet goed welke stap ik nu moet nemen. Ze stellen zich heel arrogant op terwijl ze zelf aan de basis van het geschil liggen. Alleen pik ik het niet meer om nog te betalen voor dingen die niet door ons worden gevraagd, waar we geen offerte voor krijgen of waar wij schuld aan hebben. Maar ze leren niet en blijven blijkbaar facturen sturen.
Ik wil gewoon een systeem waar ik kan op vertrouwen en die naar behoren werkt. Ik wil gewoon een oplossing. Heb al gedacht om andere winkels aan te spreken en na te gaan of ze deze praktijk ook bij hen gebruiken?
Indien jullie deze situatie herkennen zou ik graag jullie mening hebben.
MVg,
Stef