Software leverancier stuurt facturen voor ongevraagd werk

Stef.db
Topic Starter
Berichten: 3

Software leverancier stuurt facturen voor ongevraagd werk

#1 , 21 apr 2011 11:39

Wij hebben een winkel en maken gebruik van software voor onze kassa, stockbeheer, enz. Hierdoor zijn we redelijk afhankelijk van onze software leverancier. We kunnen dus niet zomaar veranderen. Jaarlijks betalen we een bedrag voor het onderhoudscontract. Alle updates van het systeem vallen onder dit onderhoudscontract.

Alleen lukt het hen om iedere keer kosten aan te rekenen die dan niet onder dat onderhoudscontract vallen. Zo doen ze updates waardoor printers niet meer functioneren en/of facturen niet meer correct worden afgedrukt. En dan rekenen ze kosten aan om deze terug in orde te brengen want volgens hun is dat altijd de schuld van ons personeel die er aan geprutst zou hebben.

Zo hebben ze ons ook een backupsysteem verkocht. Nu is dat bij een updgrade uitgezet en vergeten om weer aan te zetten. (dit geven ze natuurlijk niet toe) Enkele weken later is het systeem dan gecrashed. En dan lag de fout bij ons omdat er geen backup meer werd genomen. Een gespecialiseerde firma is eraan te pas gekomen en een factuur van 800 euro lag enkele dagen later in onze bus.

We krijgen ook zelden een offerte en worden meestal niet eens gecontacteerd. Zo stonden ze vorige week plots met 2 in onze winkel ivm de denso scanner die niet naar behoren werkt. Die hebben ze ons lang geleden verkocht maar heeft nooit gedaan waar we hem hem voor gekocht hadden. En dan staan ze plots in onze winkel. Mijn vrouw heeft ze weggestuurd en weigerde om de leveringsbon te tekenen. Maar gisteren krijgen we daar dan toch weer een factuur van ong 200 euro over. Verplaatsingskosten, vervanging batterij, en update van de software om die denso scanner al heel lang niet is gebruikt. Tuurlijk is hij niet gebruikt, hij werkt niet omdat zij ons geen service geven waarvoor we betalen.

Laatst was er een upgrade van het hele systeem. De upgrade is gratis, maar de werkuren niet. Dat kan ik best begrijpen. In een mail maakt men gewag van +/- 5h. Wat overeenkomt met ong 450 euro (excl), aan een ratio van 95 euro/h excl. Wat volgens de markt al heel erg hoog is. Maar dan krijgen we een factuur in de bus van 1800 euro met 11h werk en een nieuwe ticketprinter (420 euro) omdat de oude niet meer compatible is met het nieuwe systeem. Ze upgraden een systeem dat min of meer naar behoren werkt en rekenen dan kosten aan om data over te zetten, de lay-outs, printerinstellingen en dergelijke te configureren.

Ik heb deze factuur betwist met een aangetekende zending. Waarna zij mijn argumenten opnieuw hebben betwist stellende dat ze niet konden voorzien hoeveel data er moest worden overgezet. Aangezien zij leverenciers zijn van de software en het systeem al beheren sinds 2004 lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat ze niet konden voorspellen hoe groot die data dan wel was. Eveneens stellen ze dat ze maar een gedeelte van de werkuren hebben aangerekend om de cnfiguratie te doen. Ik zou dus moeten blij zijn?! Maar die problemen zijn door hun veroorzaakt. Waarom moet ik daarvoor gaan betalen?

Ik vrees dat we nu in een heen en weer gevecht raken van aangetekende zendingen. Zij weigeren nu ook om onze problemen met het systeem nog aan te pakken omdat we in deze twist zitten.

Ik weet niet goed welke stap ik nu moet nemen. Ze stellen zich heel arrogant op terwijl ze zelf aan de basis van het geschil liggen. Alleen pik ik het niet meer om nog te betalen voor dingen die niet door ons worden gevraagd, waar we geen offerte voor krijgen of waar wij schuld aan hebben. Maar ze leren niet en blijven blijkbaar facturen sturen.

Ik wil gewoon een systeem waar ik kan op vertrouwen en die naar behoren werkt. Ik wil gewoon een oplossing. Heb al gedacht om andere winkels aan te spreken en na te gaan of ze deze praktijk ook bij hen gebruiken?

Indien jullie deze situatie herkennen zou ik graag jullie mening hebben.

MVg,
Stef

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22858
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 apr 2011 11:55

Vraag gewoon eens het advies en nazicht van heel uw systeem aan een onafhankelijke expert terzake, liefst één die zelf geen hardware verkoopt.
Die winkel wil natuurlijk zoveel als mogelijk hardware verkopen. Ik heb sterk de indruk dat ze u al jaren aan het pluimen zijn.

Stef.db
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 21 apr 2011 13:39

Ze zijn ons inderdaad al jaren aan het pluimen. Mijn vrouw is niet al te informatica minded en haar ex-man heeft dat contract in 2004 getekend. Sinds we samen zijn ben ik het dichter beginnen opvolgen en van daaruit zijn we tot deze conclusie gekomen. Alleen blijft dat bedrijf gewoon verder doen alsof niets hen kan raken. Hoever kunnen we zo teruggaan in de tijd betreffende facturen die niet overeenstemmen met de werkelijkheid? Niet alles zal kunnen bewezen worden wellicht.

Ik denk dat we zeker een zaak hebben. Dat we ons gelijk kunnen halen. Maar wat nu? Kunnen we gewoon alle facturen betwisten en gewoon negeren. Of moeten er gerechterlijke stappen ondernomen worden na een bepaald aantal brieven van betwisting?


http://www.ejustice.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderafdeling 3. - Misleidende handelspraktijken

Art. 88. Als misleidend wordt beschouwd een handelspraktijk die gepaard gaat met onjuiste informatie en derhalve op onwaarheden berust of, zelfs als de informatie feitelijk correct is, de gemiddelde consument op enigerlei wijze, inclusief door de algemene presentatie, bedriegt of kan bedriegen ten aanzien van een of meer van de volgende elementen, en de gemiddelde consument er zowel in het ene als in het andere geval toe brengt of kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen :
1° het bestaan of de aard van het product;
2° de voornaamste kenmerken van het product, zoals beschikbaarheid, voordelen, risico's, uitvoering, samenstelling, accessoires, klantenservice en klachtenbehandeling, procédé en datum van fabricage of verrichting, levering, geschiktheid voor het gebruik, gebruiksmogelijkheden, hoeveelheid, specificatie, geografische of commerciële oorsprong, van het gebruik te verwachten resultaten, of de resultaten en wezenlijke kenmerken van op het product verrichte tests of controles;
3° de reikwijdte van de verplichtingen van de onderneming, de motieven voor de handelspraktijk en de aard van het verkoopproces, elke verklaring of symbool dat doet geloven dat de onderneming of het product sponsoring of directe of indirecte steun krijgt;
4° de prijs of de wijze waarop de prijs wordt berekend, of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel;
5° de noodzaak van een dienst, onderdeel, vervanging of reparatie;
6° de hoedanigheid, kenmerken en rechten van de onderneming of haar tussenpersoon, zoals haar identiteit, vermogen, kwalificaties, status, erkenning, affiliatie, connecties, industriële, commerciële of intellectuele eigendomsrechten of haar bekroningen en onderscheidingen;
7° de rechten van de consument, met inbegrip van het recht op vervanging of terugbetaling met toepassing van de bepalingen van de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen, of de risico's die hij eventueel loopt.

Reclame

mava105
Berichten: 22858
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 apr 2011 16:05

Informeer u en zoek een firma die u verder wil helpen op een serieuse wijze . Zeg dan uw kontrakt met de huidige firma gewoon op.
Wel eerst algemene voorwaarden goed nalezen.
Via de vrederechter zal u dan waarschijnlijk meer kosten aan advokaat.

Franciscus
Berichten: 39703
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2011 16:17

Zijn firma's dus zal wel rbvKH zijn.
Welke branche?
Offertes vragen bij andere firma's..

Stef.db
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 23 apr 2011 13:33

Het probleem is net dat heel ons systeem afhankelijk is van die software. Een nieuw systeem kopen zal ook niet evident worden.
Daarbij hebben we nu een brief van hun advocaat gekregen om de factuur te betalen, met 10% schadebeding en nalatigheidsintresten van 10%.

Franciscus
Berichten: 39703
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 apr 2011 13:35

Lid van unizo???
zelf een advocaat nemen

Terug naar “Consumenten Koop”