tweedehandswagen problemen

claudio rodriguez
Topic Starter
Berichten: 4

tweedehandswagen problemen

#1 , 12 dec 2006 16:52

Eergisteren wagen gekocht, periodiek gekeurd maar niet voor verkoop. bij de verzekering hoor ik dat de vorige eigenaarverplicht is dit te doen alvorens te verkopen, klopt dit? kan ik hem hiertoe dwingen?
nog een probleem, wagen wil niet meer starten en wat de juiste oorzaken zijn weet ik nog niet, maar vertrouw het allemaal niet meer. in de verkoopsovereenkomst staat in dat ik akkoord ga met de de aankoop van wagen waarin hij zich bevindt met de zichtbare en onzichtbare gebreken van de wagen die door de koper gekend zijn.
weet niet goed wat gedaan nu
auto is nog niet gekeurd en start niet meer, samen zijn dit hoge kosten vrees ik. heeft de verkoper nog enige betrokkenheid bij deze zaak of kan hij zeggen dat de deal rond is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 12 dec 2006 16:54

is de verkoper particulier of handelaar?

claudio rodriguez
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 12 dec 2006 17:04

is de verkoper particulier of handelaar?
particulier

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 12 dec 2006 17:13

dan vrees ik dat je met de gebakken peren zit
je hebt verklaard akkoord te gaan met de de aankoop van wagen in de staat waarin hij zich bevindt en de zichtbare en onzichtbare gebreken te kennen
je kan nu bezwaarlijk een wagen met garantie gaan eisen

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 12 dec 2006 17:20

is de verkoper particulier of handelaar?
Speel geen rol, een voertuig moet met de nummerplaten waarom het ingeschreven staat naar de technische keuring. En mag niet verkocht worden zonder verkoopskeuringsbewijs.
De verkoper mag het voertuig dus niet verkopen zonder deze keuring, tenzij het niet de bedoeling is het voertuig nog in het verkeer te brengen en dit moet dan ook in de verkoopovereenkomst vermeld staan.
in de verkoopsovereenkomst staat in dat ik akkoord ga met de de aankoop van wagen waarin hij zich bevindt met de zichtbare en onzichtbare gebreken van de wagen die door de koper gekend zijn.
Deze opmerking in je koopovereenkomst is echter wel zeer pijnlijk en duur, je zal zelf moeten opdraaien voor de herstellingen.

koen999
Berichten: 730

#6 , 12 dec 2006 17:23

Speel geen rol, een voertuig moet met de nummerplaten waarom het ingeschreven staat naar de technische keuring. En mag niet verkocht worden zonder verkoopskeuringsbewijs.
De verkoper mag het voertuig dus niet verkopen zonder deze keuring, tenzij het niet de bedoeling is het voertuig nog in het verkeer te brengen en dit moet dan ook in de verkoopovereenkomst vermeld staan.
heeft de koper niet van dit recht afgezien door te verklaren dat ie hem koopt in de staat waarin hij zich bevindt ?

claudio rodriguez
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 12 dec 2006 17:28

is de verkoper particulier of handelaar?
Speel geen rol, een voertuig moet met de nummerplaten waarom het ingeschreven staat naar de technische keuring. En mag niet verkocht worden zonder verkoopskeuringsbewijs.
De verkoper mag het voertuig dus niet verkopen zonder deze keuring, tenzij het niet de bedoeling is het voertuig nog in het verkeer te brengen en dit moet dan ook in de verkoopovereenkomst vermeld staan.
in de verkoopsovereenkomst staat in dat ik akkoord ga met de de aankoop van wagen waarin hij zich bevindt met de zichtbare en onzichtbare gebreken van de wagen die door de koper gekend zijn.
Deze opmerking in je koopovereenkomst is echter wel zeer pijnlijk en duur, je zal zelf moeten opdraaien voor de herstellingen.
'Een tweedehandse personenwagen kan in ons land slechts terug in het verkeer worden gebracht indien deze controlevrij is. Dit wil zeggen dat de verkoper, alvorens de koop definitief te sluiten, de wagen voor controle dient aan te bieden aan een station voor automobielinspectie. De verkoper vraagt hier de nieuwe aanvraag tot wederinschrijving (roze formulier). Het station voor automobielinspectie zal een voertuigvignet aanbrengen op dit formulier. Binnen de twee maanden na deze controle dient de koper de wagen te hebben ingeschreven. Indien dit formulier ontbreekt, of mits onderlinge afspraak, kan u zelf naar de controle gaan (onder dekking van de originele nummerplaten of handelaarsplaten), maar gewoonlijk doet de verkoper dit. Uiteraard kan een bezoek aan de keuring worden uitgesteld tot een koper werd gevonden.'

hieruit blijkt toch dat de verkoper niet verplicht is te gaan? ik vind het ook nergens terug dat de verkoper dit moet doen? of ben ik hier fout?
ik kom telkens tegen dat ik zelf ook kan/moet/mag gaan met dan wel verplichtte handelaarsplaten.

koen999
Berichten: 730

#8 , 12 dec 2006 17:32

mits onderlinge afspraak, kan u zelf naar de controle gaan (onder dekking van de originele nummerplaten of handelaarsplaten),
volgens mij impliceert het feit dat je verklaart hebt hem te kopen in de staat waarin hij zich bevindt, dat je zelf voor de controle zou zorgen

claudio rodriguez
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 12 dec 2006 17:45

mits onderlinge afspraak, kan u zelf naar de controle gaan (onder dekking van de originele nummerplaten of handelaarsplaten),
volgens mij impliceert het feit dat je verklaart hebt hem te kopen in de staat waarin hij zich bevindt, dat je zelf voor de controle zou zorgen
ik heb hem aangekocht met een bankcheque. na een gesprek met de bank om de cheque voorlopig te blokkeren, hij wist niet dadelijk of dit mogelijk was. de verkoper had het geld nog niet geiind.
zou ik de overeenkomst niet kunnen annuleren en de wagen terugbezorgen???

koen999
Berichten: 730

#10 , 12 dec 2006 17:54

ik vrees dat dat niet zal lukken,
een bankcheque is bij mijn weten zo goed als cash geld

mocht het niet zo zijn laat het hier weten als een bankcheque al kan ongeldig gemaakt worden
dan aanvaard ik er van vandaag op morgen geen meer als betaling

sperwer
Berichten: 1155

#11 , 12 dec 2006 17:59

hieruit blijkt toch dat de verkoper niet verplicht is te gaan? ik vind het ook nergens terug dat de verkoper dit moet doen? of ben ik hier fout?
ik kom telkens tegen dat ik zelf ook kan/moet/mag gaan met dan wel verplichtte handelaarsplaten.
Wie een tweedehandsvoertuig wil verkopen moet er vanaf 15/11/2006 voor zorgen dat zijn voertuig een tweedehandskeuring heeft ondergaan bij ??n van de erkende centra voor autokeuring. Hij moet het voertuig dus voorrijden bij ??n van de 76 reeds erkende stations voor autokeuring.
http://www.ministerlanduyt.be/nl/media. ... 06/11/14/0


Duidelijk genoeg dacht ik zo.

De verkoop had zelfs nooit plaats mogen vinden zonder dit verkoopskeuringsbewijs. Dit is een nieuwe wet die begon te tellen vanaf 15/11/2006. Enkel een handelaar kan nog een voertuig kopen zonder dit keuringsbewijs.

sperwer
Berichten: 1155

#12 , 12 dec 2006 18:01

een bankcheque kan geblokkeerd worden op simpel verzoek van de uitschrijver of titelhouder van de rekening.

Terug naar “Consumenten Koop”