X vraagt me om geld, terwijl ik niks heb geboekt!

wlx
Topic Starter

X vraagt me om geld, terwijl ik niks heb geboekt!

#1 , 11 mar 2011 17:35

In oktober werd ik opgebeld door X. Ik moest blijkbaar nog betalen voor een reis dat ik had geboekt voor 2 personen naar Turkije.
Ik kwam volledig uit de lucht gevallen. Ik had nog nooit van X gehoord!
Er werd blijkbaar een bevestigingsmail naar me gestuurd, niet gezien.
Ze vroegen dan of ik de reis wilde annuleren. In paniek heb ik er op toegezegd, omdat ik de reis niet ging betalen. Bleek dat ik de annuleringskosten moest betalen: €218 !
Je begrijpt dat ik die niet wil betalen, aangezien ik echt niks heb geboekt..

Er werden me enkele mails gestuurd, verspreid over een aantal maanden, telkens met een betalingsherinnering. Telkens heb ik erop geantwoord dat ik er niet op wil betalen, omdat ik niet heb geboekt.
De boekingen bij X gebeuren blijkbaar online, waar je enkel je naam, adres, telefoonnummer en email adres moet ingeven. Iedereen zou dit toch kunnen hebben gedaan?

Ik heb hen gevraagd voor een bewijs van de boeking en van de bevestiging, maar deze kunnen ze niet geven, omdat hun systeem niet zo werkt.
Ze kunnen wel zeggen dat ze me een bevestiging hebben gemaild op 22 juli 2010.
Ik neem aan dat de boeking dan rond die datum is gebeurd. Ik was tot 20 juli in het buitenland. Ik boek toch geen reis terwijl ik nog op reis ben?

Ondertussen is er een incassobureau bij gehaald en de kosten zijn al opgelopen tot €266,54!
Ik heb al aangetekende brieven gestuurd naar X en het incassobureau, met dat ik de vordering betwist en dat ik nogmaals eis voor een bewijs, maar geen antwoord.

Ik heb ook al gemaild naar test-aankoop.be, de geschillencomissie en ecc-net, maar wederom geen antwoord.
Het lijkt of niemand me wil helpen..
Ik weet echt niet wat doen..

[Geen namen in posts. Lees forumregels:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 mar 2011 20:30

Indien men niet kan bewijzen dat u geboekt heeft, dient u niets te betalen. Heeft u nog iets gehoord van deze firma na uw AS? In elk geval al uw mails en hun antwoorden goed bijhouden.

Aan het incasso betaald u ook niets: u heeft geen contract met hen, dus bent hen ook niets verschuldigd. Indien zij na uw AS nog contact met u opnemen zonder enig bewijs van schuld van uw kant, kan u ook hiertegen klacht indienen.

wlx
Topic Starter

#3 , 12 mar 2011 14:15

Bedankt voor het reageren!
Ik heb niets meer gehoord van de firma en het incassobureau laat ook niets weten. Zouden ze er mee zijn opgehouden?
Ik wil de firma graag voor een schadevergoeding vragen. Ze hebben me maandenlang lastig gevallen..
Kom ik zelf met een bedrag af of hoe zit dat juist?

Reclame

bartvdv

#4 , 12 mar 2011 14:23

Een schadevergoeding ga je niet kunnen vragen, omdat ze je een paar brieven met vraag om betaling hebben gestuurd?

wlx
Topic Starter

#5 , 12 mar 2011 14:25

Nja, er werd me verteld dat ik dit wel kon vragen, omdat ze me zolang hebben lastig gevallen. Ik weet het niet zeker, dus vraag het maar eens na.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 mar 2011 14:54

Je kan het hen altijd vragen via AS en als ze niet betalen dreigen met een incassobureau op hun dak te sturen. :lol:

wlx
Topic Starter

#7 , 13 mar 2011 16:06

haha, grappig! :D

wlx
Topic Starter

#8 , 14 mar 2011 15:44

kan er iemand me toch nog even vertellen hoe het kan dat ik geen antwoord krijg van de geschillencomissie of test-aankoop.be of alle andere dingen waar ik naar heb gemaild?

mava105

#9 , 14 mar 2011 16:03

Een antwoordje van die diensten kan wel enige weken op zich laten wachten. Even geduld dus.

bartvdv

#10 , 14 mar 2011 16:17

Eigenlijk hebben de Geschillencommissie Reizen en Test-aankoop hier niets mee te maken; omdat er geen reis is geweest.

wlx
Topic Starter

#11 , 14 mar 2011 19:37

Wie kan ik dan om hulp vragen??

Franciscus

#12 , 14 mar 2011 20:01

Als zij beweren dat u geboekt hebt moeten zij dat bewijs voorleggen
dus een getekend contract
gelijkgesteld bestelling on line .
Deze gegevens kunnen ze afdrukken met de loggegevens waaruit blijkt dat er vanaf uw computer/mailadres de bestelling is gedaan...

Indien men u verdenkt dan zal men u op zijn minst eens per post die gegevens moeten doorspelen. Want als ze zeggen dat u hebt besteld moeten ze dat ook kunnen bewijzen EN het bewijs leveren.
Een incassobureau wel dat heeft in België geen enkele bevoegdheid en daar hebt u normaal geen zaken mee evenmin met de kosten die deze zouden aanrekenen.

U kan aangifte doen bij de politie wegens valse naamdracht, enz enz zo wie zo door onbekende(n) en wegens lastig vallen door incassobureau/ reisbureau.
Maar dan moet u wel zeker zijn dat niemand op uw computer kan tijdens uw afwezigheid want anders blijft deze mogelijkheid ook nog open.

wlx
Topic Starter

#13 , 14 mar 2011 20:27

De firma antwoordt niet op mijn vraag naar het bewijs. Ook niet op mijn aangetekend schrijven..
Voor dat AS heb ik het al eens via mail gevraagd en dan hebben ze gezegd dat ze het me niet kunnen tonen, omdat hun systeem blijkbaar niet zo werkt..

Als het incassobureau hier niets te zeggen heeft, moeten zij en dat incassobureau dat toch ook weten..? Waarom betrekken ze dat incassobureau er dan bij?

Wat zijn loggegevens? en hoe vinden ze deze?
Is dat een IP-adres? Want ik dacht dat dit niet gebonden was aan een persoons identiteit..

Niemand kon op mijn laptop. Er was niemand in huis toen we weg waren.

Drone

#14 , 14 mar 2011 21:16

loggegevens is data die word bijgehouden over wie wat heeft gedaan op de computer, dat ze geen "kopie" kunnen bezorgen van op hun pc is dikke zever.

meestal kunnen alleen de "administrators" ( de beheerders ) hieraan geraken.

ip adres is het "adres" van uw pc, zolang een ip adres "dynamisch" ( geen vast ip adres ) is, is dit inderdaad niet gebonden aan uw "persoon", maar de gegevens welk ip adres aan welke klant behoren kunnen wel opgevraagd worden bij de provider.

incassobureaus worden meestal ingeschakeld als laatste "drukkingsmiddel", het zou een ondernemening niet goed staan als zij zelf zouden beginnen dreigen en de klant zouden "stalken" en aan hun deur komen zagen ;)

wlx
Topic Starter

#15 , 20 mar 2011 15:24

Nog steeds geen antwoord op het aangetekend schrijven..
Ondertussen telefoon gekregen van test-aankoop. Ze zeggen dat als ze niet antwoorden, dat ze akkoord gaan met de inhoud van mijn brief.
MAAR..
In het online dossier dat ik kan inkijken op de website van het incassobureau zie ik wel nog altijd dat ik moet betalen en de rente blijft maar met de dag stijgen..
Wat moet ik doen?

Terug naar “Consumenten Koop”