Aankoop tweedehandswagen particulier

Piepelots
Topic Starter
Berichten: 13

Aankoop tweedehandswagen particulier

#1 , 04 dec 2006 16:31

Zaterdag kochten we een wagen aan via particulier. Na ons best gedaan te hebben dachten we een goede wagen gekocht te hebben. Helaas had ik vanmorgen al pannen, bleek een waterlek te zijn aan de motor, via VTB-VAB heb ik de wagen terug laten takelen naar de verkoperen (die na zijn uren ook wagens repareert - heeft garageplaten - maar heeft alleen handgeschreven overeenkomt gemaakt zonder BTW nummer).
Volgens de man van VTB-VAB was dit een verborgen gebrek, hij zou het ook niet opgemerkt hebben bij een aankoop van een wagen0 Nu is mijn vraag, is er een vorm van wettelijk garantie dat mijn schade van verborgen problemen dekt zodat ik kan eisen dat hij de schade herstelt of eventueel geld terug eisen als ik hem de wagen terug overhandig? Of heb ik helemaal geen recht in deze zaak en had ik maar slimmer moeten zijn bij het aankopen van een wagen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Berichten: 730

#2 , 04 dec 2006 16:58

wat staat er in de verkoopsovereenkomst?

Piepelots
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 04 dec 2006 18:45

Betreft, verkoop Opel Fontera 2,5 TDS bwj '97 met chasis n?... voor de prijs van ... Euro.

voldaan in contanten
naam verkoper...

meer niet

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 04 dec 2006 18:51

Eerst vragen of hij m gaat herstellen op zijn kosten lijkt me aangewezen,
niet op zaken vooruit lopen

Piepelots
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 06 dec 2006 11:50

Groot gelijk Koen, 't is inderdaad allemaal in orde gekomen!!! Toch thx!!!

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 06 dec 2006 11:58

?Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1645.In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Terug naar “Consumenten Koop”