Verkoper blijft keuring verkochte wagen uitstellen

Purple
Topic Starter

Verkoper blijft keuring verkochte wagen uitstellen

#1 , 25 feb 2011 10:14

Situatie:

Vriendin gaat kijken bij een tweedehands-auto handelaar voor een eerste wagentje.
Wagen is gekeurd oktober vorig jaar, maar nog niet voor verkoop.
Dit ging nog gebeuren.

Aangezien ze zelf nog geen platen heeft, wordt er afgesproken dat de handelaar 2 dagen later met zijn Z-platen de wagen laat keuren voor verkoop en hem tot haar brengt.
Ze geeft een voorschot (helft van de prijs) en de rest volgt bij levering.
(dit staat ook zo op papier)

1 dag later staat de man al met de wagen voor de deur.
Niet gekeurd voor verkoop.
(Hij was ermee naar de keuring geweest, maar bleek dat dit niet nodig was voor een 1000cc wagen :roll: )
Hij stelt voor dat ze de wagen laat inschrijven op haar naam en dat ze dan samen naar de keuring gaan.
(Dit werd eveneens op papier gezet)

U raad het al, zonder keuring kan ze hem niet inschrijven.

Terug de man gecontacteerd, hij komt langs met zijn z-platen om hem alsnog te laten keuren.

Dit is nu al een paar keer uitgesteld geweest. (geen tijd, ziek,.....)

We krijgen de indruk dat hij ze wat aan het lijntje houd.

Kan zei eisen dat hij binnen redelijke termijn ervoor zorgt dat de auto gekeurd geraakt?
En indien dit niet gebeurd, de verkoop wordt geannuleerd en ze haar geld terug krijgt?

!! de papieren die hij heeft opgemaakt, staan op zijn naam.
Geen firmanaam ofzo
Weet niet of dit juridisch verschil maakt!!

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gerard T

#2 , 25 feb 2011 19:45

Als hij de wagen niet wil laten keuren is het voor mij duidelijk dat er kosten aan zijn.

Niet op ingaan zou ik zeggen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2011 19:47

Handelaar moet naar controle en er moet een car-pass zijn.
Hij moet ook een factuur afleveren met zijn firmagegevens enz.
Wip eens binnen in een wetwinkel.
Er zijn vele goede 2de handswagen firma's
Als je wil geef ik er eens eentje op via pb dan kan je eens het verschil zijn.
Wij hebben daar vorig jaar onze 9de wagen gekocht :D

Reclame

j.demoor

#4 , 26 feb 2011 09:12

“Art.23sexies.§ 1. Ongeacht de regels betreffende de periodieke keuringen, zijn niet-periodieke keuringen verplicht :...3° vóór de inschrijving op naam van een andere titularis...§ 4. Voor de niet periodieke keuring vermeld in § 1, 3° van dit artikel, moet het voertuig aangeboden worden met het voor dit voertuig laatst afgeleverd inschrijvingsbewijs en met ofwel de overeenkomstige nummerplaat, ofwel een handelaarsplaat en het bijhorende inschrijvingsbewijs...”(15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen).

Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

Maan uw verkoper aangetekend aan het gekochte te leveren binnen de bedongen tijd of bij gebreke daaraan binnen een redelijke tijd,die u daarin zelf bepaalt. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechtbank met toepassing van voornoemde wetsbepalingen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Purple
Topic Starter

#5 , 27 feb 2011 18:08

De afspraak van vrijdagmiddag is weer afgelast.
Volgende afspraak is dinsdag, als hier weer iets "tussenkomt" zullen we een aangetekende sturen met oa de vermelde wetteksten.

Alvast bedankt.

Probleem is dat hij het voorschot al heeft en we dus niet gewoon kunnen zeggen: laat maar, we gaan wel op een ander.

Purple
Topic Starter

#6 , 01 mar 2011 17:36

Klaar voor een lange post:

Zoals spijtig genoeg al verwacht, heeft hij vandaag zijn kat weer gestuurd.
Vriendin al de derde verlofdag moeten nemen zonder resultaat.
Afspraak was ronde de middag.
Nog gebeld voor bevestiging om 12:30, hij was onderweg.
Om 14u was hij er nog niet. Weer contact, hij stond in de file in Antwerpen.
Vriendin laat me dit weten.
:shock: straf, ik rij op die moment op de ring en het gaat vlot :shock:
Ik bel hem: ik ben er binnen 3 kwartier.
Om 16:30 bel ik nog eens: Ben nu op enkele km's van je, maar de keuring is al dicht. :evil:

Ik vraag om de koop te annuleren, wat hij natuurlijk weigert.
Als ik dat doe, verlies ik BTW zegt hij.
Ik: er is geen officieel facteur, enkel handgeschreven document op uw naam. Waar is de BTW
Hij: als je moeilijk begint te doen, haal ik er mijn advocaat bij
Ik: denk niet dat JIJ daar voordeel mee zult halen
Hij: ik denk het wel, lees je contract maar eens na, je zal nog verschieten. Als jij weigert om met mij een nieuwe afspraak te maken voor de keuring, dan doe jij moeilijk en niet ik :shock:

Ik ga hieronder de 2 geschreven documenten even neerpennen. Ik denk toch niet dat hier een addertje onder het gras zit, ten nadele van ons.

In de eerste wordt dus beweerd dat de auto gekeurd is voor verkoop.
In de tweede (nadat hij ons had wijsgemaakt dat keuring voor verkoop niet nodig was) verklaard hij mee te rijden als de koper haar platen heeft. Deze kan echter GEEN platen aanvragen zonder keuring!!!

Opgemaakt 12/02/11

Bewijs van voorschot:

Ik, ondergetekende XX, verklaar de wagen X bjw 1996 km: 121083, verkocht te hebben voor de prijs van 800euro.
gekeurd voor verkoop
Voorschot van 400euro ontvangen van XXX.
De wagen wordt dinsdag 15/02/11 geleverd op het adres.....
Ondertekend door beide partijen

Opgemaakt 14/02/11

Ik ondergetekende XX verklaar mijn wagen Suzuki X verkocht te hebben aan XX in de staat als hij is voor 800euro.
Als de koper platen heeft, rij ik mee naar de keuring.
Ondertekend door beide partijen

Misschien handig: ik heb alle gesprekken opgenomen en alle sms'en op pc. :D of kijk ik teveel csi :D

Turaki

#7 , 01 mar 2011 20:32

Maak een AS op met daarin een redelijke termijn waarbinnen hij de wagen moet leveren (2 weken?), en vermeld dat bij niet levering binnen de termijn u ervan uitgaat dat hij de verkoop annuleerd, en u een schadevergoeding eist, plus uw voorschot.

Purple
Topic Starter

#8 , 02 mar 2011 07:35

en u een schadevergoeding
Over welke schadevergoeding spreken we dan?

Ik veronderstel dat dit enkel als "drukkingsmiddel" gebruikt wordt zodat hij sneller over de brug zal komen.

We willen gewoon een auto zoals die aan ons verkocht is. Niet meer, maar zeker niet minder.

Heeft weer laten weten dat hij nu donderdag voor de keuring zal zorgen.
En blijft bij hoog en bij laag beweren dat als WIJ hier niet mee akkoord gaan, dat HIJ naar zijn advocaat stapt en ons kraakt. Volgens zijn contracten is hij "onschendbaar" :roll:

Turaki

#9 , 02 mar 2011 08:55

Schadevergoeding voor verbreken (verkoops)contract: 10% van de overeengekomen prijs.
Voor juiste artikels zie antwoord van j.demoor iets hoger.

Purple
Topic Starter

#10 , 03 mar 2011 19:27

Brief is verstuurd.
Daarnet bij ons in de gemeente naar de gratis juridische consultatie geweest.
Wat we daar te horen kregen is te gek voor woorden:

Die gast en zijn kompanen staan al langer gekend voor duistere praktijken, maar ontlopen het altijd.
Jullie zijn niet de eerste en ook niet de laatste.
Het goedkoopste en VEILIGSTE is deze bende met rust laten :?

Rechtzaak zal alleen maar geld kosten en bij die mannen valt toch niets te rapen. Die hebben op papier geen bezittingen!

Ne mens zou voor minder zotte toeren uithalen :twisted:

Terug naar “Consumenten Koop”