Auto verkopen aan buitenlander

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Auto verkopen aan buitenlander

#1 , 17 feb 2011 21:55

Hallo,

We proberen om de auto te verkopen van mijn schoonvader die overleden is.

Hij staat te koop op het internet, we kregen een aanbod van iemand die hem wil, die er ook de prijs voor wil geven, maar die de betaling wil doen met Paypal en nadien de auto wil laten ophalen door een exporteur.
Heeft iemand daar ervaring mee? Met Paypal bedoel ik, is dat veilig e.d?
Hij kan de auto zelf niet komen halen omdat hij op zee zit, werkt blijkbaar voor een Nederlandse firma, hij is een marine engineer.
De firma op zich bestaat wel, maar daar is alles mee gezegd.

We zouden ook een verkoopscontract willen opstellen, maar welke gegevens zetten we daar best in?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002
Berichten: 1479

#2 , 17 feb 2011 22:07

Niet doen, dit is een scam! Zoek maar eens op Internet op Nigeria Scam! Da's een klassieke oplichtingstruc!!!


Reclame

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#4 , 18 feb 2011 09:05

Maar ik zie het probleem niet goed als hij naar mijn account geld moet overschrijven.
Ik kan dan toch perfect zien of niet of er geld is gestort?

Wat hij daarna met de auto wil doen kan ik mij niet aantrekken, want dan heb ik mijn geld.

Of redeneer ik verkeerd?

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 18 feb 2011 09:23

Bij PayPal kan men de transactie tot x aantal dagen ernij annuleren. U denkt het geld ontvangen te hebben, u geeft de wagen af, en enkele dagen later is het geld er niet meer, omdat u zogezegd niet geleverd heeft.
Account koper is ondertussen al niet meer in gebruik (leeggehaald natuurlijk), dus tegen dat u bewezen heeft dat u wel degelijk geleverd hebt, is het geld en de auto niet meer te vinden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 feb 2011 09:42

Wat u kan doen is een PayPal rekening openen en de betaling laten uitvoeren. Als het geld op uw paypal rekening staat, kan u het doorsluizen naar uw bankrekening (opgelet, hier zijn kosten aan verbonden!). Op dat moment kan de koper dit geld niet meer terughalen (aan geld op uw bankrekening kan PayPal immers niet aan). Indien de koper dan toch een claim opent bij PayPal en gelijk krijgt van PayPal (wat mogelijk niet het geval zal zijn als u alle mails bijhoudt), kan hoogstens uw account geblokkeerd worden en kan u mogelijk nooit meer gebruik maken van PayPal.

Aan u om te kiezen. Maar ik zou de koper voorstellen om via een europese overschrijving over te schrijven (IBAN en BIC nummer doorgeven aan de koper), of contact te betalen bij afhaling van de wagen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#7 , 19 feb 2011 12:47

We hebben een particulier ook die de wagen wilt kopen, we gaan eerst kijken of die mens over de brug komt.
Deze persoon woont in België en wil eerst komen kijken, dan een voorschot betalen en dan de wagen komen halen.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Lightning

#8 , 19 feb 2011 15:08

Hou het maar bij die particulier die komt kijken, die desnoods een beetje van de prijs afpingelt, maar waarvan u waarschijnlijk wel geld gaat zien voor uw waar.
Let wel op! Geef NOOIT de papieren van de wagen reeds mee na betaling van het voorschot.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2011 12:48

Heu... Ik zou de wagen (en de papieren) nooit meegeven na betaling van het volledige bedrag, eerlijk gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD
Berichten: 677

#10 , 21 feb 2011 12:51

Heu... Ik zou de wagen (en de papieren) nooit meegeven na betaling van het volledige bedrag, eerlijk gezegd.
Waarom niet? :D
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

dsbjorn
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 feb 2017 10:34

Deze is nog steeds actief.. Onder de naam Pablo Sarmento

WP002
Berichten: 1479

#12 , 10 feb 2017 10:39

Deze is nog steeds actief.. Onder de naam Pablo Sarmento
Misschien is het niet dezelfde. Hopen Nigerian Scammers bedienen zich van dezelfde modus operandi.

Terug naar “Consumenten Koop”