Verkoop auto als particulier maar serieus probleem

NereaLismont
Topic Starter

Verkoop auto als particulier maar serieus probleem

#1 , 17 feb 2011 19:52

Hoi allen,

Ik hoop dat jullie mij hier met wat raad kunnen bijstaan daar ik momenteel echt wel gewoon de haren uit mijn hoofd begin te trekken van kastje naar muurtje gestuurd te worden.

Ik heb in november met een 'vriend' overeengekomen dat hij mijn auto zou kopen. Het is allemaal heel snel gebeurd, heel veel gladde praat en beloftes en het leek alsof ik de winnaar zou zijn in de affaire. De auto zou op mijn naam blijven, de verzekering ook en hij zou mij maandelijks een bepaald bedrag geven samen met het bedrag dat overeenkomt voor de verzekering en na een bepaalde tijd zou de auto van hem zijn en op zijn naam komen daar het overeengekomen bedrag van EUR3500 zou voldaan zijn.

Er is een soort van contract opgesteld, waarin dus staat dat hij en zijn vrouw verklaren dat ze mij die som moeten en maandelijks mogen betalen voor de aankoop van een auto.
Daaronder staat dat ikzelf verklaar dat zij mij die som moeten, mogen maandelijks betalen, en dat op het moment dat de som is voldaan de auto op hun naam komt te staan.

Nergens staat er duidelijk vermeld wat de 'leveringsdatum' zou zijn van de auto. Nu, gladde praat zoals ik eerder vermeldde, want de auto 'is nog altijd van mij'. Daarentegen, sinds ik hem de auto heb geleend om te gebruiken, heb ik hem niet meer gezien... Ondertussen zijn we de 17e van de maand, heb ik ook het maandelijks overeengekomen bedrag nog niet gezien. De verzekeringspremie, ook nog niet gezien sinds november.

Ik ben op verschillende malen naar hen thuis geweest, op mijn eigen risico want ik ben zwanger en het verloopt op zich al niet zo goed, maar ben telkens de deur gewezen op de meest marginale manieren. Gisteren was de laatste keer dat ik heb geprobeerd om op minnelijke wijze dit probleem op te lossen door de auto terug te nemen en de eventuele kosten te vergoeden zodat ik het nodige kan doen om hem op de correcte manier te verkopen ofwel te houden... Onmogelijk.
Ben naar de politie gestapt om te vragen of ze mij kunnen helpen, maar omdat er een "contract" is was dit niet mogelijk. Ben doorverwezen naar de vrederechter die mij hetzelfde meedeelde omdat het gaat om een te hoog bedrag. Ik moet naar een advocaat stappen en naar rechtbank tweede aanleg ofwel naar een deurwaarder. Nu, voor een advocaat heb ik eerder gezegd niet echt de mogelijkheid, en dit is ook een superlange procedure. Daarentegen weet ik niet echt hoe het zit met een deurwaarder, of hij/zij beslag kan leggen op de wagen ofwel op het geld dat die bepaalde persoon mij moet.

Klein extraatje: die persoon zijn inkomen wordt reeds gecontroleerd door een mediateur der schulden. Dus ik weet niet echt wat ik hierin kan doen...

Diegene die mij kunnen helpen met raad, al ongelooflijk bedankt!!
Groetjes.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 feb 2011 20:12

Enkele vragen
Geef eens de tekst van het 'contract' zonder namen maar voor de rest ALLES wat op dat blad staat.
Op wie zijn naam staat de nummerplaat
Op wie zijn naam staat het inschrijvingsboekje
Op wie zijn naam staat de aankoopfactuur.
Is het voertuig voor de doorgave aan die vriend naar de controle geweest dus carpass aanwezig?

roharro

#3 , 17 feb 2011 20:16

Volgens mijn interpretatie staat alles nog op naam van de verkoper: nummerplaat, inschrijvingsboekje en VERZEKERING!!!!!!!!!
Het heeft bijgevolg alle kenmerken van een "illegaal" contract.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Franciscus

#4 , 17 feb 2011 20:39

Laat poster eerst maar antwoorden roharro....

roharro

#5 , 17 feb 2011 20:45

"De auto zou op mijn naam blijven, de verzekering ook en hij zou mij maandelijks een bepaald bedrag geven samen met het bedrag dat overeenkomt voor de verzekering en na een bepaalde tijd zou de auto van hem zijn en op zijn naam komen daar het overeengekomen bedrag van EUR3500 zou voldaan zijn. "

Lijkt me een af te raden deal....de normale bestuurder komt immers niet meer overeen met degene die in het verzekeringskontrakt staat....

NereaLismont
Topic Starter

#6 , 17 feb 2011 20:49

Hmmm, had het antwoord reeds gedaan, maar blijkbaar is het niet doorgegaan :)

Bij deze dus opnieuw. Contract is in het Frans opgesteld wat niet mijn moedertaal is maar wel de hunne. Bon, ik ben tweetalig dus doe er niet te moeilijk over.
"Wij ondergetekenden x en y, verklaren EUR3500 verschuldigd te zijn aan Mevr. Lismont voor de aankoop van de auto VW Polo met Chassis Nr. xxx die wij terug zullen betalen aan EUR190 per maand vanaf de maand december 2010 en dit tijdens 18 maanden. Het bedrag zal overhandigd worden tegen een reçu.
Gemaakt te Grimbergen met drie handtekeningen."
"Ik ondergetekende, N.Lismont, verklaar de auto VW Polo met Chassis Nr. xxx te verkopen aan x en y voor de som van EUR3500 dewelke maandelijks zal betaald worden aan EUR190 en dit tijdens 18 maanden. Eens de totale som afbetaald, zal deze (de auto) hun toebehoren en op hun naam komen. (staat effectief appartiendra)
Ik neem op mijn kosten de technische controle alsook de eventuele reparaties die hieruit kunnen voortvloeien. Voor hun zijde, nemen ze de auto in de staat waarin ze zich bevindt.
Gemaakt te Grimbergen met drie handtekeningen."

De auto staat nog op mijn naam, wil zeggen dat de nummerplaat op mijn naam staat, inschrijving dus ook. Originele verkoopsfactuur (daar al tweedehands) staat ook op mijn naam. Er is geen tweede gemaakt, enkel dit contract dus geen factuur op hun naam.
De technische controle heb ik gedaan, op de normale manier. Niet voor verkoop van auto dus. Verzekering staat ook nog steeds op mijn naam.
Hoop dat dit helpt.
Alvast bedankt!!!!

Lightning

#7 , 17 feb 2011 21:03

Zéér bedenkelijke constructie!
En wat is er overeengekomen i.v.m. kosten aan de wagen? Onderhoud, defecten, ...? Aangezien de wagen van u blijft voor uw rekening?

NereaLismont
Topic Starter

#8 , 17 feb 2011 21:10

Ik heb mij enorm laten vangen met het oog op het 'helpen' van kennissen. Er is mij ingeboterd geweest op een ongelooflijk vulgaire manier bijna, dat ik hierbij zou winnen en jammer genoeg blijkt dat ik hiervoor ben 'gevallen'.

De kosten zijn voor diegene die ermee rijdt in mijn ogen, en aangezien ze de auto hebben ingepalmd om het nog mooi te zeggen, zou dit voor hun rekening zijn. Blijkbaar hebben ze reeds enkele reparaties gedaan, daarentegen vrees ik ervoor dat wanneer er een defect zou voorvallen zoals bijvoorbeeld een distributieriem die springt, ze er compleet hun handen van zouden trekken.
Ik KAN zelfs het onderhoud niet doen daar ik de auto niet meer terugkrijg...

Waarschijnlijk de reden waarom dit contract zo is opgesteld... I don't know.

roharro

#9 , 17 feb 2011 21:21

Mijn buikgevoel vertelt me dat u de auto hebt "verkocht" aan iemand die geen verzekering meer kon krijgen.
Of u ooit een betaling zal krijgen weet ik niet. Maar eis wel onmiddellijk de nummerplaat terug, stuur die terug naar DIV en zet de verzekering stop.
U hebt ook een probleem omdat de wagen niet werd gekeurd met het oog op verkoop.

NereaLismont
Topic Starter

#10 , 17 feb 2011 21:26

Ik moet ergens toch een recht hebben, ondanks het feit dat er iets werd neergeschreven op papier. Alles staat nog op mijn naam, inderdaad omdat hij/zij geen auto op hun naam mogen hebben... Wil dat zeggen dat ikzelf geen auto meer mag hebben?
Ik bedoel maar dat dit mij echt gewoon ongelooflijk in de war brengt.

roharro

#11 , 17 feb 2011 21:43

Voilà, ik dacht al dat het zo iets was......en ik begrijp dat u hierdoor volledig in de war bent.
Of u het geld voor de wagen nu krijgt of niet is van secundair belang.

Maar, in de eerste plaats:

-eis uw nummerplaat terug
-zeg daarna verzekering op (nadat plaat is binnengeleverd

Misschien kunnen anderen u nog meer raad geven, maar aan deze toestand moet onmiddellijk een eind worden gesteld.

Gebruiker21

#12 , 18 feb 2011 09:50

Ik begrijp niet goed dat de topic starter hiermee ingestemd heeft? Wat als die wagen een dodelijk ongeluk veroorzaakt en de huidige bestuurders beweren dat de TS achter het stuur zat?

In ieder geval, het overeengekomen "contract" (als het al legaal is), wordt niet nageleefd, en de "kopers" kunnen geen recu's voorleggen. Ik denk dat de TS dit toch kan aanklagen, niet? Beter zou zijn om het contract nietig te kunnen verklaren en de auto terug te krijgen, denk ik.

Bijkomende bedenking: mag je zomaar een nummerplaat permanent "uitlenen" aan derden? Idem met de verzekering? Is dit geen oplichting van de verzekeringsmaatschappij? De TS heeft echt helemaal niet nagedacht bij het afsluiten van dit "contract", da's wel duidelijk.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

EvilFreD

#13 , 18 feb 2011 10:56

Ik zie in de teksten van het contract nergens staan dat de koper(s) gerechtigd zijn tot het gebruik van de wagen zolang de wagen niet volledig betaald is.
Bijgevolg kan de auto teruggeclaimed worden zonder nietigverklaring van het contract.
Als TS nog reservesleutels heeft en de auto niet afgeschermd staat kan ze gewoon instappen wegrijden. Je kunt niet van jezelf stelen.
Het contract zou dan evenwel kunnen blijven bestaan, en de auto wordt dus nog altijd van de kopers als en wanneer het totale bedrag wordt voldaan.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Turaki

#14 , 18 feb 2011 11:00

Nergens vind ik ook terug dat ze MOGEN betalen, zoals TS schrijft.

"betalen aan EUR190 per maand vanaf de maand december 2010 en dit tijdens 18 maanden" lijkt mij vrij sluitend: elke maand te betalen zonder fout, niet wanneer men wil

NereaLismont
Topic Starter

#15 , 18 feb 2011 11:51

Allen al enorm bedankt voor de reacties, jullie sterken mij een beetje in deze situatie daar ik mij onzeker voel ook al weet ik ergens dat ik het bij het rechte eind heb. Het zijn gewoon zo'n fantastische manipulateurs.

Heb ondertussen samen met mijn oudjes beslist van een "ingebrekestelling" op te stellen, weliswaar in het Nederlands daar dit mijn moedertaal is maar blijkbaar is dit ok. Ik ga deze namiddag beide brieven, eens aangetekend een eens normaal laten opzenden en deze avond met de reservesleutel mijn auto halen denk ik. Ik heb in mijn verzekering een clausule die toelaat de sleutels te laten veranderen indien nodig...

Maar probeer me toch legaal zo goed mogelijk in te dekken daar ik vrees dat ze het er niet zomaar gaan bij laten. Kan nog wel een lang staartje krijgen, vandaar de Ingebrekestelling.

Terug naar “Consumenten Koop”