factuur electrabel/eandis

anneke12
Topic Starter
Berichten: 2

factuur electrabel/eandis

#1 , 12 feb 2011 12:19

In 2007 verhuisden wij naar een nieuwbouwwoning, snel werd ons duidelijk dat niettegenstaande wij aardgas en electriciteit verbruikten, er enkel electriciteit gefactureerd werd.
Wij hebben dit onmiddelijk en verschillende malen gemeld via de schaarse kanalen die elektrabel ter beschikking heeft (servicepunt, telefonisch, mail).
Augustus 2008 is eindelijk een lichtje gaan branden bij hen en kregen we een factuur van liefst 3500 euro. De verklaring blijkt hem te zitten in een misverstand tussen eandis in de eerste plaats en electrabel. Dit is het antwoord van Eandis op onze vraag: "Na onderzoek van uw klacht konden we vaststellen dat er op 07/06/07 effectief een contract werd aangevraagd door uw energieleverancier. De meter stond ook reeds geruime tijd open maar de administratieve activatie van de meter in het toegangsregister was nog niet uitgevoerd waardoor er vermoedelijk ook geen facturatie werd doorgestuurd naar uw energieleverancier. Wanneer de betrokken dienst na een bepaalde periode, na inbreng van het leveringscontract, geen bevestiging ontvangt van de leverancier, wordt er automatisch een bericht gestuurd naar hen om alsnog de bevestiging te sturen. Wanneer de leverancier hier echter niets voor onderneemt, wordt het contract automatisch geannuleerd en worden er brieven verstuurd naar de netgebruiker met de melding om het leveringscontract in orde te brengen.
Wij begrijpen dat dit voor verwarring kan zorgen omdat er effectief een contract werd afgesloten met een leverancier maar door niet tijdige activatie aan onze kant en het niet bevestigen van het contract aan de kant van de leverancier is dit toegangspunt zonder leverancier komen te staan. Het contract werd op 17/05/10 opnieuw bevestigd waardoor men daarna de nodige stappen heeft ondernomen om dit punt administratief te activeren in het toegangsregister zodat u een correcte facturatie kan ontvangen. "

Ik begrijp natuurlijk wel dat het verbruik er is en dat het moet betaald worden, maar ik hekel wel het feit dat wij verschillende malen zelf contact opgenomen hebben en dat men daaraan geen gehoor heeft gegeven. Bestaat er zoiets van verjaring of iets anders juridisch waar wij ons op kunnen beroepen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39692
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 feb 2011 12:30

Ik denk het niet maar gezien zij in de fout zijn .... een afbetalingschema vragen zelfde tijd als periode die voorbij is gegaan en zonder interest natuurlijk.
Aan welke indexen wordt uw verbruik berekend .... aan de meest gunstige of aan de duurste of aan een gemiddelde. Zoals u weet zijn de gasprijzen sterk gewijzigd in die periode.

anneke12
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 22 feb 2011 19:26

Hun voorstel is inderdaad een afbetalingsplan waarvan we zelf de termijn mogen kiezen, en zonder interest.
Ik citeer: "wij willen jullie zoveel mogelijk tegemoet komen..."
De prijs is een gemiddelde.
Gaan toch nog even raad vragen aan een advocaat, eventueel kan nalatigheid aangegrepen worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39692
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2011 19:30

niet bij nutsvoorzieningen denk ik EN u hebt de energie toch gehad???

fendtje
Berichten: 234
Locatie: burcht

#5 , 23 feb 2011 15:44

In 2007 verhuisden wij naar een nieuwbouwwoning, snel werd ons duidelijk dat niettegenstaande wij aardgas en electriciteit verbruikten, er enkel electriciteit gefactureerd werd.
Wij hebben dit onmiddelijk en verschillende malen gemeld via de schaarse kanalen die elektrabel ter beschikking heeft (servicepunt, telefonisch, mail).
Augustus 2008 is eindelijk een lichtje gaan branden bij hen en kregen we een factuur van liefst 3500 euro. De verklaring blijkt hem te zitten in een misverstand tussen eandis in de eerste plaats en electrabel. Dit is het antwoord van Eandis op onze vraag: "Na onderzoek van uw klacht konden we vaststellen dat er op 07/06/07 effectief een contract werd aangevraagd door uw energieleverancier. De meter stond ook reeds geruime tijd open maar de administratieve activatie van de meter in het toegangsregister was nog niet uitgevoerd waardoor er vermoedelijk ook geen facturatie werd doorgestuurd naar uw energieleverancier. Wanneer de betrokken dienst na een bepaalde periode, na inbreng van het leveringscontract, geen bevestiging ontvangt van de leverancier, wordt er automatisch een bericht gestuurd naar hen om alsnog de bevestiging te sturen. Wanneer de leverancier hier echter niets voor onderneemt, wordt het contract automatisch geannuleerd en worden er brieven verstuurd naar de netgebruiker met de melding om het leveringscontract in orde te brengen.
Wij begrijpen dat dit voor verwarring kan zorgen omdat er effectief een contract werd afgesloten met een leverancier maar door niet tijdige activatie aan onze kant en het niet bevestigen van het contract aan de kant van de leverancier is dit toegangspunt zonder leverancier komen te staan. Het contract werd op 17/05/10 opnieuw bevestigd waardoor men daarna de nodige stappen heeft ondernomen om dit punt administratief te activeren in het toegangsregister zodat u een correcte facturatie kan ontvangen. "

Ik begrijp natuurlijk wel dat het verbruik er is en dat het moet betaald worden, maar ik hekel wel het feit dat wij verschillende malen zelf contact opgenomen hebben en dat men daaraan geen gehoor heeft gegeven. Bestaat er zoiets van verjaring of iets anders juridisch waar wij ons op kunnen beroepen?

misschien stom maar wie heeft dat leveringscontract ondertekend ?
jullie of installateur elek - gas .
in verleden ook zoiets meegemaakt en hebben niks moeten betalen.
reden geen handtekening en toch meter in dienst.
was wel maar voor een korte periode 3 maand.
die meter kan enkel open als er een contract is , maar wie aanvraag ingevuld ?

waarom dit zo lang laten aanslepen , er zijn toch meter opname's gebeurd ???

Terug naar “Consumenten Koop”