koper betaalt geleverde item niet (eBay)

rss
Topic Starter

koper betaalt geleverde item niet (eBay)

#1 , 10 feb 2011 22:00

Ik verkocht en verstuurde een CD via eBay met een waarde van 25 EUR.
- de koper gaf aan de betaling te willen voldoen en had een 100% profiel
- 4 betalingsherinneringen later (1x per week) heb ik nog niets ontvangen: zelfs geen enkel antwoord
- pakketje werd afgeleverd en was naar wens: koper laat 2 weken later nog feedback na "ok"

De rechtsbijstandsverzekering heeft ondertussen de koper reeds minnelijk gecontacteerd in een verzoeningspoging. De koper blijft zonder reactie. Ik denk dat ik van de verzekering -gezien het zeer beperkte bedrag- verder niets hoef te verwachten, ik was al verwonderd dat ze zonder problemen een aangetekende ingebrekestelling verstuurden.

Toch had ik nog graag een initiatief genomen... meer uit principe dan de hoop op effectief nog iets te recupereren. Is de vrederechter een optie? Ik woon in Brussel en de koper in Brugge. Gezien de kosten>in te vorderen bedrag kan dit gezien worden als "tergend en roekeloos geding" of "rechtsmisbruik" voor zo'n klein bedrag?

rss

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 11 feb 2011 08:05

Regel 1 bij online verkopen:
- indien geen geld in uw hand, of op uw eigen rekening (dus geen virtuele online rekening) => NIET verzenden of meegeven !

Hoe op te lossen heb ik geen gedacht,
ik denk dat alles wat je doet de kostprijs van 25€ zal overschrijven voor jezelf,
met weinig kans dat je alles zou terugkrijgen...

EvilFreD

#3 , 11 feb 2011 08:29

Open een geschil in Transactieproblemen oplossen .

Als je geen reactie van de koper krijgt of het idee hebt dat je geen betaling zult ontvangen, kun je 4 tot 32 dagen na afloop van de aanbieding een geschil wegens een onbetaald object openen in Transactieproblemen oplossen. Je koper wordt daarvan direct op de hoogte gesteld en kan daarop reageren. Als de koper niet binnen 4 dagen nadat het geschil is geopend reageert, of je niet tot een akkoord kunt komen met de koper, kun je het geschil sluiten. Je ontvangt dan meteen creditering voor de verkoopcommissie. Verneem meer over Transactieproblemen oplossen en instructies die je kunt volgen wanneer een koper niet betaalt. Als je liever gebruikmaat van een functie waarmee geschillen wegens een onbetaald object automatisch worden geopend en gesloten, kun je overwegen om de Assistent voor onbetaalde objecten in te stellen.
geschil wegens onbetaald object
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 feb 2011 14:56

Geschil wegens onbetaald object starten bij eBay. Koper kan dan geschrapt worden door eBay en kan nooit meer via eBay kopen of verkopen. Is uw enige mogelijkheid.

rss
Topic Starter

#5 , 11 feb 2011 17:42

Bedank voor de commentaar.

- Verzenden zonder betaling: ik weet het. Ik had een 8-tal objecten verkocht naar kerstmis en was het moe om na elke betaling naar de post te gaan.... de laatste 3 heb ik zo verstuurd. Een berekend risico gezien de koper een uitgesproken positief feedback profiel had....
- Geschillen: de procedure geschillen al werd doorlopen (zonder enige reactie van de koper). De koper heeft een vermelding onbetaald object en ik heb een creditering van de verkoopscommissie. eBay kan niet veel meer doen als dat. (Buiten terug een verkoper toe te laten negatieve commentaar te geven op een koper; maar sinds jaren kan een verkoper alleen maar positief evalueren.

winkelcentrum

#6 , 25 feb 2011 23:57

Ebay, jaah, soms komt wel eens een item niet toe, klant betaald met paypal, ik verstuur, item komt dan zogezegd of terecht niet aan bij de koper, die claimt z'n geld terug via paypal, ik m'n geld kwijt en m'n object.

That's life, sta je volledig machteloos tegen.

Ik ben verkoper onder dezelfde nickname: winkelcentrum

Terug naar “Consumenten Koop”