#12 , 25 feb 2011 23:50
Ik ben wel zelfstandige en de fout ligt hier bij beiden.
Duidelijkheid, goede communicatie in de eerste plaats. Je kan niet als klant "profiteren" van iemand. Ik bedoel dan, je kon bvb wel aan de zelfstandige tuinier vragen om een idee te geven wat het zou kosten maar hem verschillende malen vragen en hem de indruk geven dat hij het werk zal hebben om dan terug te krabbelen kan je niet.
Tijd is kostbaar voor een zelfstandige en als je voortdurend bij klanten verschillende keren moet langs gaan en offertes maken e.d. dan begin je wel eens na te denken met wat je verdorie bezig bent.
De zelfstandige zelf moet ook veel correcter zijn en duidelijk zeggen waar het op staat. Soms is dit klantonvriendelijk maar vaak kan je niet anders.
Ik herken dit verhaal toen ik installateur verwarming was. Ik moest naar een huis om eens een idee te geven aan de klant wat de installatie zou kosten. Vrijblijvend. Heb daar een uur het één en ander uitgelegd. Heb er niets voor gerekend. Een maand nadien vragen zij terug om nog eens het één en ander te bespreken. Dus, ik denk, ok, dat ziet er goed uit. Ik mag een offerte maken en dus een plannetje welke radiatoren en dergelijke. De klant zegt een bepaald budget te hebben en is zeer vriendelijk. Op dit moment denk ik het werk binnen te hebben. Ik ga op een avond met de offerte, terug een uur "verlet" en heb al 2 uur nodig gehad om opzoekwerk te doen van prijzen radiatoren ketel, etc... Een definitief plan berekening heb ik niet gedaan, dat zou me nog eens 4 uur kosten.
Na 1 maand hoor ik nog niets, ik bel eens op, de klant zegt, we moeten alles uitstellen want we hadden het geld nodig voor wat anders. 1 week nadien zie ik die klant bij mijn groothandel radiatoren en buizen afhalen !!!!
Kun je je inbeelden hoe ik me voel op dit moment? Bedrogen, geprofiteerd.