Factuur zonder uitgevoerde werken

brampie
Topic Starter

Factuur zonder uitgevoerde werken

#1 , 10 feb 2011 11:12

Hallo iedereen

Kan iemand mij hiermee helpen aub?
Vorig jaar waren we van plan om onze tuin een beetje aan te leggen, enkele struiken, bloemen enzo planten. Onze buurman was dit ook aan het doen dus vroegen we zijn tuinarchitect om een beetje raad.
Die stelde voor om eens een plannetje op te stellen (geheel vrijblijvend).
Na het komen tonen van dit plannetje vroegen we de kostprijs van dit alles. Hij stelde voor om eens een offerte te maken. Deze (handgeschreven) offerte kwam hij ons dan persoonlijk bezorgen.
Hier hebben we dan onze 1ste fout gemaakt en half en half toegezegd om deze werken te komen doen.
We stelden voor om de planten te gaan uitkiezen bij een groothandel. Hij ging ons later contacteren om een datum af te spreken.
Na enkele weken niets ervan gehoord te hebben, hebben we dan maar besloten om onze tuin zelf aan te leggen. Het is trouwens niet zo groot en weer een grote kost gespaard.

Nog enkele weken later belde die tuinarchitect ons op met de vraag wanneer hij de werken kon beginnen. Hier hebben we een 2de fout gemaakt en gezegd dat we de werken willen uitstellen. (en dus niet dat we het liever zelf gingen doen)

Na enkele maanden kregen we een factuur met de kostprijs van de offerte en het plannetje (meestal toch gratis) en de kostprijs van de stockage van de planten (die we nooit zijn gaan uitkiezen).
Er stond ook op vermeld dat bij het uitvoeren van de werken deze factuur in mindering zal worden gebracht.

We hebben hem dan telefonisch gecontacteerd, hij kwam nogal agressief uit de hoek. Hij zei dat hij niet voor niets enkele keren naar ons huis was gereden en een offerte had opgemaakt. Hij stelde voor om 100€ te storten om de kosten te dekken. Dit vonden we een beetje overdreven.

We zijn dan toch maar gezwicht om 50€ over te schrijven voor het opmaken van het plan en de offerte.

Dit was blijkbaar niet voldoende want nog kregen we eens dezelfde factuur in de bus.
Na telefonisch contact en de vermelding dat we 50€ hadden gestort, ging hij de factuur laten schrappen.

Verleden week ontvingen we dan een aangetekende brief met de laatste verwittiging tot betaling van de factuur anders worden verder stappen ondernomen.

Mijn vraag is nu, kan die man verdere stappen ondernemen?
Wat kunnen we hiermee verder aanvangen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groeten
Bram

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker34

#2 , 10 feb 2011 12:31

Stuur hem een aangetekend schrijven terug en wijs hem er uitdrukkelijk op dat de op de factuur voorkomende prijs, voor het opmaken van het bestek, door u niet kunnen worden aanvaard bij gebrek aan voorafgaande kennis ervan. In de brief betwist u eveneens de stockage.

bartvdv

#3 , 10 feb 2011 12:54

Ik denk dat ze er met die 100 euro heel goedkoop vanafkomen: half-en-half toezeggen, ontvangen factuur niet protesteren, 50 euro overschrijven (en daardoor aangeven de factuur te aanvaarden), enz. Mijn raad is dan ook dat betalen de goedkoopste oplossing is. Jullie hebben inderdaad de fout gemaakt geen duidelijke stelling in te nemen. Volgende keer wél doen. Niet bang zijn om duidelijk neen te zeggen. Als leverancier zou ik met minder ook geen genoegen nemen. Alleen al een plannetje maken kost al makkelijk 150 à 250 euro en zelfs het tienvoudige hiervan.

Reclame

brampie
Topic Starter

#4 , 10 feb 2011 13:07

Het plan is wel onderdeel van de offerte dus deze is vrijblijvend denk ik. Alhoewel hij er 50€ voor heeft gekregen. Dit werd door ons ook vermeld op de overschrijving: 'kostprijs offerte'
En buiten ons weten om planten bestellen en stockeren is toch ook niet koosjer?

Aangetekend schrijven al goed en wel maar wat schieten we daar mee op?
(Wij hebben wel geen ervaring met juridische dingen en zo)

Dank

Gebruiker34

#5 , 10 feb 2011 13:15

Ik denk dat ze er met die 100 euro heel goedkoop vanafkomen: half-en-half toezeggen, ontvangen factuur niet protesteren, 50 euro overschrijven (en daardoor aangeven de factuur te aanvaarden), enz. Mijn raad is dan ook dat betalen de goedkoopste oplossing is. Jullie hebben inderdaad de fout gemaakt geen duidelijke stelling in te nemen. Volgende keer wél doen. Niet bang zijn om duidelijk neen te zeggen. Als leverancier zou ik met minder ook geen genoegen nemen. Alleen al een plannetje maken kost al makkelijk 150 à 250 euro en zelfs het tienvoudige hiervan.
Inderdaad, dat klopt.

Lightning

#6 , 10 feb 2011 13:25

Het plan is wel onderdeel van de offerte dus deze is vrijblijvend denk ik. Alhoewel hij er 50€ voor heeft gekregen. Dit werd door ons ook vermeld op de overschrijving: 'kostprijs offerte'
Waarmee u voor uzelf de deur helemaal dicht hebt gedaan. U levert hiermee namelijk begin van bewijs dat er een prijs overeengekomen zou zijn voor de offerte.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 feb 2011 14:38

Waarmee u voor uzelf de deur helemaal dicht hebt gedaan. U levert hiermee namelijk begin van bewijs dat er een prijs overeengekomen zou zijn voor de offerte.
zijnde 50€ :twisted:

Gebruiker21

#8 , 10 feb 2011 14:40

Tja, zoals de anderen hier al vertelden: je had bij het ontvangen van de eerste factuur meteen moeten reageren met de melding dat jullie nooit een bestelling geplaatst hebben en nooit opdracht gegeven hebben aan die tuinarchitect om ook maar iets uit te voeren. Hij heeft min of meer op eigen initiatief een plannetje getekend en een offerte gemaakt, meer niet. Hij heeft jullie nooit op voorhand meegedeeld dat hij iets aanrekende voor die offerte. Tot daar zaten jullie dus "safe".

Maar door echter "half en half" toe te zeggen en zelfs al een deel van de factuur te betalen, geven jullie te kennen toch met de man in zee te zijn gegaan. Ik zou de andere 50 € betalen en er de les uit leren dat dit soort "kleine zelfstandigen" zowat overal geld zullen uit slaan als ze kunnen. Je moet je als consument zeer goed indekken en perfect weten wat je rechten (en plichten) zijn, of ze troggelen langs alle kanten geld uit je zakken. Dit geval is weer eens een goed bewijs: planten reeds aankopen, zonder dat de klant expliciet zijn toestemming gegeven heeft, en daarna "stockagekosten" aanrekenen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv

#9 , 10 feb 2011 15:33

... en er de les uit leren dat dit soort "kleine zelfstandigen" zowat overal geld zullen uit slaan als ze kunnen. Je moet je als consument zeer goed indekken en perfect weten wat je rechten (en plichten) zijn, of ze troggelen langs alle kanten geld uit je zakken. Dit geval is weer eens een goed bewijs: planten reeds aankopen, zonder dat de klant expliciet zijn toestemming gegeven heeft, en daarna "stockagekosten" aanrekenen...
Toch enige nuancering. Een uitspraak die mij iedere keer weer tegen de borst stoot... als 'kleine zelfstandige' met een voorgeschiedenis als loontrekkende zeg ik: "eigen schuld, dikke bult". Dit is helemaal geen geval van geld uit de zakken kloppen. De TS had maar duidelijk neen moeten zeggen i.p.v. toe te zeggen. Dan stond die 'kleine zelfstandige' ook niet op het verkeerde been. En wat die stockagekosten betreft... de tuinaannemer heeft helemaal geen planten gekocht en schrijft dat ook niet. Hij heeft stockageruimte voorzien... het hoogseizoen is voor tuinaannemers ondertussen al een paar weken bezig. Dit is de ideale tijd om te planten. Kans is groot dat het magazijn of de koelruimte vol met planten ligt, klaar om in de grond te steken.

Mocht de consument duidelijker zijn, alles op papier vragen, btw betalen (dus altijd factuur vraagt); en vooral zelf correct zou handelen, dan zou er geen probleem zijn met 'kleine zelfstandigen'. De TS mag blij zijn dat hij er nog goedkoop vanafkomt. De tuinaannemer had het vijfvoudige kunnen vragen en er voor de rechtbank nog mee wegkomen ook.

brampie
Topic Starter

#10 , 10 feb 2011 16:13

Nog andere ideeën van niet-zelfstandigen.
Je eigen winkel verdedigen is gemakkelijk natuurlijk. Wij zijn inderdaad in de fout gegaan door half-half toe te zeggen maar zoals die tuinierder het spelletje speelt vind ik het toch niet pluis.
Als zelfstandige kan je veel geld verdienen, je moet er veel voor werken en je kan veel foefelen ook. Met deze stelling zal u wel akkoord gaan hé Mr. bartvdv?

- Heeft iemand een idee wat er gaat gebeuren als we de factuur niet betalen?
- Kunnen we nu de factuur nog betwisten?

Alvast bedankt
Bram

Veebee

#11 , 10 feb 2011 16:26

Ik ben ook geen zelfstandige, maar had je direct gemeld na de offerte dat jullie niet in zee gingen gaan met de zelfstandige, dan had hij er geen zaak van gemaakt. Wie zegt dat het enkel ging over zijn tijd, tuinaanleggers maken ook planningen en indien jullie al ergens ingecalculeerd waren, dan is het toch logisch dat dit voor hem bitter smaakt?
Je geeft zelf aan dat je verschillende fouten hebt gemaakt, tja

Als de factuur niet betaald wordt, dan vrees ik dat je je aan rechtspraak zal mogen verwachten en gezien je zelf al een betaling hebt gedaan met vermelding offerte heb je jezelf al in nauwe schoentjes gezet.
Laat die 100 euro dan het leergeld zijn zeker? Tenslotte heb je op basis van het gratis plannetje je tuin aangelegd of niet?

winkelcentrum

#12 , 25 feb 2011 23:50

Ik ben wel zelfstandige en de fout ligt hier bij beiden.

Duidelijkheid, goede communicatie in de eerste plaats. Je kan niet als klant "profiteren" van iemand. Ik bedoel dan, je kon bvb wel aan de zelfstandige tuinier vragen om een idee te geven wat het zou kosten maar hem verschillende malen vragen en hem de indruk geven dat hij het werk zal hebben om dan terug te krabbelen kan je niet.

Tijd is kostbaar voor een zelfstandige en als je voortdurend bij klanten verschillende keren moet langs gaan en offertes maken e.d. dan begin je wel eens na te denken met wat je verdorie bezig bent.

De zelfstandige zelf moet ook veel correcter zijn en duidelijk zeggen waar het op staat. Soms is dit klantonvriendelijk maar vaak kan je niet anders.

Ik herken dit verhaal toen ik installateur verwarming was. Ik moest naar een huis om eens een idee te geven aan de klant wat de installatie zou kosten. Vrijblijvend. Heb daar een uur het één en ander uitgelegd. Heb er niets voor gerekend. Een maand nadien vragen zij terug om nog eens het één en ander te bespreken. Dus, ik denk, ok, dat ziet er goed uit. Ik mag een offerte maken en dus een plannetje welke radiatoren en dergelijke. De klant zegt een bepaald budget te hebben en is zeer vriendelijk. Op dit moment denk ik het werk binnen te hebben. Ik ga op een avond met de offerte, terug een uur "verlet" en heb al 2 uur nodig gehad om opzoekwerk te doen van prijzen radiatoren ketel, etc... Een definitief plan berekening heb ik niet gedaan, dat zou me nog eens 4 uur kosten.

Na 1 maand hoor ik nog niets, ik bel eens op, de klant zegt, we moeten alles uitstellen want we hadden het geld nodig voor wat anders. 1 week nadien zie ik die klant bij mijn groothandel radiatoren en buizen afhalen !!!!

Kun je je inbeelden hoe ik me voel op dit moment? Bedrogen, geprofiteerd.

Vanaf toen heb ik zelf als installateur nooit nog een gratis offerte gemaakt zonder duidelijke afspraak. Ik heb steeds een zeer vlugge kostenraming gemaakt en pas na akkoord met de klant en een voorschot ging ik dan over tot het maken van de echte offerte.

Zelfstandigen mogen misschien een bijnaam hebben van veelverdieners, uitzuigers, etc .... ik daag iedereen uit die er geen flauw benul van heeft welke kosten zelfstandigen mogen dragen om zelf eens stappen te ondernemen wat je moet doen om zelfstandige te worden en dan als je het bent de kosten te dragen met alle nadelen die erbij horen, hoeveel uren ze mogen kloppen, geen congégeld, geen 13de maand, geen ziektegeld, nada.

Er zijn inderdaad zelfstandigen die het niet zo eerlijk spelen, maar er zijn evengoed gladde palingen van partikulieren die het spel niet eerlijk spelen.

Dus, goede afspraken aan weerszijden en realistisch zijn. 100 euro is een laag bedrag (btw inbegrepen 21%) als je al een halve dag in de weer bent voor een klant. Reken aan 35 a 40 euro per uur, nog eens btw erbij, verplaatsing (rijden toch niet met water denk ik)

Dus eerlijk, als ik dit verhaal lees, lees ik een klein beetje de klant die wil profiteren van de zelfstandige, wellicht zonder het eigenlijk te beseffen. Die man is geen sociale instelling hé.

No hard feelings hopelijk op dit "betoog".

,-)

Gebruiker21

#13 , 28 feb 2011 09:08

"eigen schuld, dikke bult"
Da's net de reden waarom ik iedereen aanraadt alles op papier te hebben en in detail uitgeschreven en ondertekend. Bovenstaande uitspraak toont perfect aan dat je anders in héél veel gevallen, onder het motto "eigen schuld, dikke bult", geld afgetroggeld wordt.

En het is inderdaad "eigen schuld, dikke bult": je had die "kleine zelfstandige" maar niet zomaar moeten geloven. Bij de minste onduideliheid gaan die mannen er van uit dat de consument kiest voor die optie die de zelfstandige het meeste geld opbrengt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”