X weigent garantie te erkennen

FrederikVDW
Topic Starter

X weigent garantie te erkennen

#1 , 03 feb 2011 13:24

Beste,

Gelieve onderstaand een email van mij te vinden gericht aan X. en het antwoord hierop van X daaronder. Volgens mij valt dit probleem onder de wettelijke garantie. Een niet onderbouwde "buitengewone schade" vind ik dan ook niet wettelijk. Wat denken jullie ervan?

Gelieve nog op te merken dat mijn moederbord niet gebroken is, wel dat een pinnetje dat in de ontvanger van de adapter zit afgebroken is, iets wat vaak voorgekomen is bij deze computer zoals ik hun ook aangegeven heb.

Alvast van harte bedankt voor jullie hulp in dit dossier.

Met vriendelijk groet,
Frederik

Na het telefonisch contact met één van uw medewerkers vorige week werd me gevraagd om mijn standpunt nog eens schriftelijk te formuleren dus bij deze.

Ik heb namelijk begin oktober een Y eee pc en bijhorende extra beschermende draagtas gekocht in de X te Brussel. Drie maanden later blijkt bij het verwijderen van de adapter, de aansluiting op het moederbord (pinnetje) vast te zitten in de adapter. Ik heb totaal geen kracht gezet op de adapter maar deze verwijderd zoals ik al jaren doe met iedere laptop. Mijn computer, noch adapter vertonen enig teken van slechte behandeling.

Ik heb mijn computer daarna binnengebracht in de X Roeselare waar ik gedomicilieerd ben. Ik heb een garantie van twee jaar bij X en heb mijn computer net bij X aangeschaft omdat ik telkens enorm tevreden was van de service na aankoop. Vorige week kreeg ik dan het bericht te horen dat een reparatie aan mijn computer me 480 euro zal kosten (bovenop de betaalde waarborg) en dus bijna het dubbele van de aankoopprijs wegens “waarschijnlijk” een slechte behandeling van mijn computer. Ik vind het dan enorm spijtig en totaal ongerechtvaardigd dat ik mijn garantie zou vervallen onder het voorwendsel van een “waarschijnlijke“ slechte behandeling van de computer.

Anderzijds wordt hier geen enkele rekening gehouden met het feit dat er ook een productiefout aan de oorzaak kan gelegen hebben. Eventjes googelen (power plug broken asus) leert me dat ik zeker niet alleenstaand ben tussen de velen die een soortgelijk probleem hebben ondervonden met dergelijk type asus computer. Een slechte soldering van dit pinnetje aan het moederbord lijkt me dan ook logischer dan een behandeling van de computer die dit zou kunnen afbreken indien goed gesoldeerd.

Ik hoop dan ook van ganser harte dat jullie het nodige zullen doen om deze onrechtvaardige situatie recht te zetten.

Met vriendelijke groet,
Frederik A

Beste Heer A,

Helaas kunnen wij niets aan deze prijsopgave veranderen.

Bij de hersteldienst werd vastgesteld dat uw moederbord gebroken is.
Dat is buitengewone schade.

Helaas moeten wij u toch vragen een keuze te maken uit onderstaande prijsopgave:

1. Ik ga akkoord met de totale reparatieprijs van € 418,77

2. Ik wens mijn toestel onhersteld terug. De ontstane kosten worden door mij betaald: € 55,00

3. Ik vraag om een milieuvriendelijke afvalverwerking van mijn apparaat. De ontstane kosten worden door mij gedragen: € 0,00

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

[geen namen bedrijven of personen, lees regels forum:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2011 14:01

4. Ik ken mijn rechten en ben niet van plan om met mijn voeten te laten rammelen. Ik weet wat wettelijke garantie betekent en ben in staat om BW1641-1649 correct te interpreteren en deins er niet voor terug om een aangetekende brief op te stellen, TA en de economische inspectie op de hoogte te brengen en een beetje van mijn oren te maken aan de balie.

Ik zou voor optie 4 gaan.

EvilFreD

#3 , 03 feb 2011 14:06

4. Ik ken mijn rechten en ben niet van plan om met mijn voeten te laten rammelen. Ik weet wat wettelijke garantie betekent en ben in staat om BW1641-1649 correct te interpreteren en deins er niet voor terug om een aangetekende brief op te stellen, TA en de economische inspectie op de hoogte te brengen en een beetje van mijn oren te maken aan de balie.

En gelijk deze passage toete voegen zodat ze weten dat je wel degelijk weet waar je het over hebt :)

Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

EvilFreD

#4 , 03 feb 2011 14:06

En gelijk deze passage toe te voegen zodat ze weten dat je wel degelijk weet waar je het over hebt :)
Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen.

Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Gebruiker34

#5 , 03 feb 2011 14:08

Beste,

Gelieve onderstaand een email van mij te vinden gericht aan X . en het antwoord hierop van X daaronder. Volgens mij valt dit probleem onder de wettelijke garantie. Een niet onderbouwde "buitengewone schade" vind ik dan ook niet wetteljik. Wat denken jullie ervan?

Gelieve nog op te merken dat mijn moederbord niet gebroken is, wel dat een pinnetje dat in de ontvanger van de adaptor zit afgebroken is, iets wat vaak voorgekomen is bij deze computer zoals ik hun ook aangegeven heb.

Alvast van harte bedankt voor jullie hulp in dit dossier.

Met vriendelijk groet,
Frederik

Na het telefonisch contact met één van uw medewerkers vorige week werd me gevraagd om mijn standpunt nog eens schriftelijk te formuleren dus bij deze.

Ik heb namelijk begin oktober een Y eee pc en bijhorende extra beschermende draagtas gekocht in de X te Brussel. Drie maanden later bljikt bij het verwijderen van de adaptor, de aansluiting op het moederbord (pinnetje) vast te zitten in de adaptor. Ik heb totaal geen kracht gezet op de adaptor maar deze verwijderd zoals ik al jaren doe met iedere laptop. Mijn computer, noch adaptor vertonen enig teken van slechte behandeling.

Ik heb mijn computer daarna binnengebracht in de X Roeselare waar ik gedomicilieerd ben. Ik heb een garantie van twee jaar bij X en heb mijn computer net bij X aangeschaft omdat ik telkens enorm tevreden was van de service na aankoop. Vorige week kreeg ik dan het bericht te horen dat een reparatie aan mijn computer me 480 euro zal kosten (bovenop de betaalde waarborg) en dus bijna het dubbele van de aankoopprijs wegens “waarschijnlijk” een slechte behandeling van mijn computer. Ik vind het dan enorm spijtig en totaal ongerechtvaardigd dat ik mijn garantie zou vervallen onder het voorwendsel van een “waarschijnlijke“ slechte behandeling van de computer.

Anderzijds wordt hier geen enkele rekening gehouden met het feit dat er ook een productiefout aan de oorzaak kan gelegen hebben. Eventjes googelen (power plug broken Y) leert me dat ik zeker niet alleenstaand ben tussen de velen die een soortgelijk probleem hebben ondervonden met dergelijk type Y computer. Een slechte soldering van dit pinnetje aan het moederbord lijkt me dan ook logischer dan een behandeling van de computer die dit zou kunnen afbreken indien goed gesoldeerd.

Ik hoop dan ook van ganser harte dat jullie het nodige zullen doen om deze onrechtvaardige situatie recht te zetten.

Met vriendelijke groet,
Frederik A

Beste Heer A,

Helaas kunnen wij niets aan deze prijsopgave veranderen.

Bij de hersteldienst werd vastgesteld dat uw moederbord gebroken is.
Dat is buitengewone schade.

Helaas moeten wij u toch vragen een keuze te maken uit onderstaande prijsopgave:

2. Ik wens mijn toestel onhersteld terug. De ontstane kosten worden door mij betaald: € 55,00

3. Ik vraag om een milieuvriendelijke afvalverwerking van mijn apparaat. De ontstane kosten worden door mij gedragen: € 0,00

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
U kunt uw klacht voorleggen aan de FOD Economie: http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

FrederikVDW
Topic Starter

#6 , 03 feb 2011 14:15

Dank voor alle snelle reacties. Ondertussen zonder zelf gereageerd te hebben een tweede mail van media markt ontvangen. Veranderd deze iets aan wat hierboven stond?

Beste

Het herstelcentrum van X heeft vastgesteld dat uw moederbord gebroken is. Dit komt dus niet door een slechte soldering zoals u denkt.
Als het herstelcentrum geen antwoord heeft tegen morgenavond zal het toestel onhersteld retour komen met de nodige kosten.
Ik vind het heel jammer dat uw toestel niet onder garantie valt maar wij zijn gebonden aan de uitspraak van het herstelcentrum. Dit staat beschreven in punt 9 van de herstelvoorwaarden die u vindt op de achterkant van uw herstelformulier.

‘Defecte goederen worden hersteld door een door de producent erkend herstelcentrum. Indien het herstelcentrum oordeelt dat een herstelling onmogelijk is of dat defecte goederen niet onder garantie vallen, is Media Markt gehouden tot het respecteren van deze beslissing. In dergelijk geval ziet Media Markt zich genoodzaakt de kosten van het bestek en vervoer te verhalen op de klant.’
Hierbij de 3 keuzes

Hopende u genoeg te hebben geïnformeerd

Met vriendelijke groet,

EvilFreD

#7 , 03 feb 2011 14:24

Herstelvoorwaarden foert!
De wet prefeleert. Maw, de bewijslast ligt nog altijd bij de verkopende partij.

EvilFreD

#8 , 03 feb 2011 14:25

Overigens; met een gebroken MB is ieder functioneren m.i. uitgesloten.
Was dat ook zo op het moment dat u het toestel binnenbracht?

FrederikVDW
Topic Starter

#9 , 03 feb 2011 14:34

Overigens; met een gebroken MB is ieder functioneren m.i. uitgesloten.
Was dat ook zo op het moment dat u het toestel binnenbracht?
Moederbord is niet gebroken. Het pinnetje dat zich in de adaptoraansluiting (power plug) bevindt is afgebroken bij het verwijderen van de adaptor (het bleef in de adaptor steken). Mits een nieuw pinnetje zal mijn computer weer terug perfect moeten functioneren zoas daarvoor. Dit pinnetje hangt wel vast aan het moederbord.

Nu is het zo dat bij Y eee pc's die pinnetjes enorm dun zijn en vaak afbreken. Indien zich dit voordoet, gebeurt dit veelal in de eerste maanden na de aankoop heb ik op internet teruggevonden. Bij mij was dit evenzeer het geval en het was dan nog niet een computer die ik voor dagelijks gebruik gebruikte. Dit wijst er volgens mij eerder op dat het pinnetje niet goed vastgemaakt zat, dan dat ik dit zou afgekraakt hebben (waarbij ik me nog afvraag hoe ik dit zou kunnen doen).

Gebruiker34

#10 , 03 feb 2011 14:35

Dank voor alle snelle reacties. Ondertussen zonder zelf gereageerd te hebben een tweede mail van media markt ontvangen. Veranderd deze iets aan wat hierboven stond?

Beste

Het herstelcentrum van Asus heeft vastgesteld dat uw moederbord gebroken is. Dit komt dus niet door een slechte soldering zoals u denkt.
Als het herstelcentrum geen antwoord heeft tegen morgenavond zal het toestel onhersteld retour komen met de nodige kosten.
Ik vind het heel jammer dat uw toestel niet onder garantie valt maar wij zijn gebonden aan de uitspraak van het herstelcentrum. Dit staat beschreven in punt 9 van de herstelvoorwaarden die u vindt op de achterkant van uw herstelformulier.

Defecte goederen worden hersteld door een door de producent erkend herstelcentrum. Indien het herstelcentrum oordeelt dat een herstelling onmogelijk is of dat defecte goederen niet onder garantie vallen, is Media Markt gehouden tot het respecteren van deze beslissing. In dergelijk geval ziet Media Markt zich genoodzaakt de kosten van het bestek en vervoer te verhalen op de klant.’Hierbij de 3 keuzes

Hopende u genoeg te hebben geïnformeerd

Met vriendelijke groet,
Juridisch waardeloos!

Gebruiker34

#11 , 03 feb 2011 15:21

Vraag aan de FOD economie of zij de verkoper wil aanschrijven. Bij de verkoper komt dit over als een drukmiddel: http://statbel.fgov.be/nl/geschillen/kl" onclick="window.open(this.href);return false; ... /index.jsp

Vandebos

#12 , 03 feb 2011 15:22

Klacht indienen bij economische inspectie, vandaag nog.

Tope

#13 , 03 feb 2011 15:26

Probeer misschien eens zelf contact op te nemen met Asus.
Het toetsenbord van mijn X (merknaam) laptop waarbij verschillende letters veegden en grote zwarte vlekken geworden waren werd onder garantie vervangen.
De PC winkel was mij aan het lijntje aan het houden, terwijl de garantieperiode eind februari afloopt.
Ik heb gebeld met X (merknaam) en na het opsturen van een paar foto's van de huidige staat, werd mijn apparaat gratis opgehaald door een koerierdienst met de correcte verpakking en na 6 dagen gratis hersteld teruuggebracht.
Een paar dagen na ontvangst van mijn laptop kreeg ik van de PC winkel bericht dat ze niet genoeg hadden aan deze foto's en dat ik hem in de winkel in Mechelen (woon in Ekeren) moest komen tonen voordat ze konden informeren of dit euvel onder de garantie viel. LOL!

FrederikVDW
Topic Starter

#14 , 03 feb 2011 16:00

Probeer misschien eens zelf contact op te nemen met Asus.
Het toetsenbord van mijn X (merknaam) laptop waarbij verschillende letters veegden en grote zwarte vlekken geworden waren werd onder garantie vervangen.
De PC winkel was mij aan het lijntje aan het houden, terwijl de garantieperiode eind februari afloopt.
Ik heb gebeld met X (merknaam) en na het opsturen van een paar foto's van de huidige staat, werd mijn apparaat gratis opgehaald door een koerierdienst met de correcte verpakking en na 6 dagen gratis hersteld teruuggebracht.
Een paar dagen na ontvangst van mijn laptop kreeg ik van de PC winkel bericht dat ze niet genoeg hadden aan deze foto's en dat ik hem in de winkel in Mechelen (woon in Ekeren) moest komen tonen voordat ze konden informeren of dit euvel onder de garantie viel. LOL!
Dit reeds anoniem gedaan vorige week. Bij Asus konden ze me enkel zeggen dat dergeljike gebreken ALTIJD als een fout door de consument beoordeeld worden. Het feit dat ze zelf al zeggen 'altijd' bevestigd enkel dat dit een veel voorkomend probleem is. Het internet bevestigd dat alleen maar. Bewijzen of hoe dit mogeljik was konden ze niet geven. Behalve misschien is de computer gevallen, of misschien ben je over de draad gestruikeld maar verder geraakten ze ook niet.

bartvdv

#15 , 03 feb 2011 16:06

Dus dan lijkt het al meer op een constructiefout.

Terug naar “Consumenten Koop”