Cadeaubon

Roy_Verbeeren
Topic Starter
Berichten: 2

Cadeaubon

#1 , 28 jan 2011 20:58

Hallo,

Vorige zomer kocht ik voor mijn vriendin een cadeaubon voor een massage in de X in Asse.(waarde 60€)
X
Nu hebben we beiden een vrij druk privé leven, en waren we, ook omdat het belange niet de enige bon was die we hier liggen hadden, deze bon uit het oog verloren.
Gisteren bemerk ik ineens dat de verval-datum op de bon 01/11/10 is.
De aankoop-datum was 28/07/10.
Ik weet dat er duidelijk een datum op geschreven staat, maar ik heb hier op het forum al enkele keren gevonden dat deze datums die ze erop vermelden, niet legaal zijn.
Nu vroeg ik mij af of ik ergens iets kon vinden waar dit effectief officieel neer geschreven staat.
In principe aanvaard ik dat het onze eigen fout is, en dat we maar sneller hadden moeten reageren, maar omdat de vrouw mij antwoordde met "Aja, dat is pech hé meneer, u had maar op de vervaldatum moeten letten.", zou ik hier toch graag tot het uiterste willen gaan om iets te vinden dat ik tegen haar kan gebruiken.

Alle hulp is welkom!

Mvg,

Y

[geen namen bedrijven aub: Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 jan 2011 21:11

Het is een overeenkomst tussen koper en verkoper. Er is geen minimum of maximum verplichte geldigheidsduur.
Na vervaldag hangt u af van de "goodwill" van de verkoper alsook van zijn commerciële ingesteldheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 28 jan 2011 21:33

U bent meerderjarig en en dus bekwaam een contract af te sluiten.
U hebt gezien de overhandiging van de bon en de betaling van het geld beide delen van een overeenkomst afgesloten.
U had recht op een dienst tot een bepaald moment.
Dat was/is de overeenkomst.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jan 2011 12:00

maar ik heb hier op het forum al enkele keren gevonden dat deze datums die ze erop vermelden, niet legaal zijn.
Waar heb je dat gevonden op dit forum? Kan je een URL geven?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Roy_Verbeeren
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 02 feb 2011 21:12

maar ik heb hier op het forum al enkele keren gevonden dat deze datums die ze erop vermelden, niet legaal zijn.
Waar heb je dat gevonden op dit forum? Kan je een URL geven?
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =cadeaubon

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 02 feb 2011 21:56

Je kan een cadeaubon niet vergelijken met geld. Een cadeaubon is geen geldig betaalmiddel en je kan hem dus ook niet overal gebruiken. Als er een datum op staat, dan vervalt die op die datum of de dag erna. Staat er geen datum op, dan is die "onbeperkt" geldig. Natuurlijk zal een advocaat op zoek gaan naar spitsvondigheden, maar dat wil daarom niet zeggen dat hij gelijk heeft. Is de bon vervallen, dan loont het soms om hem toch nog probren te verzilveren; maar dat is dan een commerciële geste. Het is wel zo dat de datum die erop staat redelijk moet zijn. Je moet hem binnen die periode op een normale manier kunnen gebruiken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 02 feb 2011 23:13

Een cadeaubon is een kontrakt maar zeker geen geld. Het recht op het creëren van geld (droit de seigneurage) is voorbehouden aan de Europese Centrale Bank (vroeger Nationale Bank van België). Dus juridisch gaan vergelijken met geld (steeds inruilbar-geen tijdslimiet, e.d.) gaat zeker niet op.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 02 feb 2011 23:27

Zie ook inderdaad mijn vorige tussenkomsten.
Ik heb van de 'echte' juristen hier ook nog geen opmerkingen gekregen dat mijn redenering fout was/is.

jeroen911
Berichten: 68

#9 , 11 feb 2011 12:26

Voor mij is het ook heel onduidelijk of ze dit nu mogen of niet. Heb hier ook al wat afgeschuimd maar een duidelijk antwoord vind ik niet. :-/
Zelf had ik iets gelijkaardigs, ik dacht dat mijn bon 1j geldig was maar dit bleek maar 6m; aan 6,5m had ik het ontdekt en stuurde ik naar de winkel maar ze weigerden.
Uiteraard is het mijn schuld dat ik veronderstelde dat 1j was, maar als je van al die cadeaubons/kortingsbons/... al die datums moet bijhouden kun je uiteraard wel eens iets overzien/vergeten.
Die winkel is mij nu wel kwijt als klant en ik raad hen aan niemand meer aan.
Maar moest ik ergens iets van bewijs hebben dat dit niet correct is dan zou ik zeker nog proberen deze te gebruiken.

Nog iets gelijkaardigs wat ik gisteren tegen kwam. Ik had een bedrag van 30€ cadeau gekregen voor in de Hubo.
Ze hadden een bon van 25€ gemaakt en één van 5.
Ik ga iets gaan kopen en dit kost mij iets van 9€; dus ik geef die van 25€ en dit mocht niet want ze mogen daar niet op teruggeven! grrrr; dus moest ik die van 5 gebruiken en 4€ eigen geld opleggen. Dwz dat ik dus minimum 25€ moet in ene keer kopen als ik die bon wil gebruiken!?! In de Gamma krijg je kaart en trekken ze dit mooi af.
Maar ik vind dit niet kunnen, je krijgt het als cadeau en zij profiteren daar nog eens van om meer geld uit je zakken te halen. Mensen geven dan beter cash geld. :-/

EvilFreD
Berichten: 677

#10 , 11 feb 2011 12:36

http://www.test-aankoop.be/forums-topic ... 543128.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
of
http://blog.iusmentis.com/2009/01/21/ho ... ldig-zijn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatse is wel een Nederlandse pagina, maar interessant desalniettemin.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

arolje
Berichten: 15

#11 , 11 feb 2011 17:18

Mij lijkt het toch belangrijk dat je met die eigenaars even mee redeneert en hen duidelijk maakt dat ondanks de vervaldatum, zij nu 60 euro zondermeer in hun zak steken. Probeer een compromis te bekomen. 20% waardevermindering of zo?? Als ze echt bij hun standpunt blijven, kan je dreigen om slechte reclame te maken op internet- en andere fora.
Zoek trouwens uit wanneer het zeer druk is daar om er misschien persoonlijk naartoe te stappen zodat er mensen horen wat je zegt. Ik weet natuurlijk niet of de indeling van de zaak dat toelaat. Daarbij is het moeilijker voor een zaakvoerder om face to face "nee" te zeggen.
Ik heb die situatie ook al een paar keer meegemaakt en ben nog nooit een zaakvoerder tegengekomen die onvermurwbaar is.

Succes!!

Franciscus
Berichten: 38607

#12 , 11 feb 2011 17:54

En dat is mogelijk afpersing.... u dreigt ... om iets te bekomen wat contractueel niet meer aan u toekomt. ....
Volgens mij op heel glas ijs.

Terug naar “Consumenten Koop”