Ontbinding verkoopovereenkomst

23787
Topic Starter

Ontbinding verkoopovereenkomst

#1 , 23 jan 2011 00:32

Ik heb vorig jaar particulier een motor gekocht.De motor was 5jaar oud maar had door omstandigheden nog niet gereden en was nog niet ingeschreven bij het D.I.V..Bij aankoop waren papieren in orde moest enkel het roze formulier voor aanvraag tot inschrijving van de motor nog invullen.Door het winterweer besloot ik te wachten tot januari om dit te doen.Nu blijkt echter dat niet meer mogelijk is omdat elk voertuig binnen de 2jaar moet ingeschreven zijn.
Ik heb de verkoper gecontacteerd en dit uitgelegd waarop hij zei dat ik mij maar beter had moeten informeren en dat het mijn probleem nu was want in onze verkoopovereenkomst staat vermeld 'in de staat waarin het voertuig zich bevindt'.Kan dit zomaar of kan ik de verkoopovereenkomst nog ontbinden? Want volgens mij wist de verkoper wat mij boven het hoofd hing?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jan 2011 00:45

Indien dat een gehomologeerde moto is moet u hem kunnen inschrijven. Misschien met wat extra formaliteiten.
Zie:
http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immoton.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
De verkoopsovereenkomst kunt u niet ontbinden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 24 jan 2011 10:46

“Art.11.§ 1. De aanvraag wordt ingediend per briefwisseling of afgegeven bij een kantoor van de dienst ’DIV’ van de directie Wegverkeer, door middel van een formulier dat de aanvrager daartoe verkregen heeft van deze directie. De aanvrager vult het formulier in overeenkomstig de richtlijnen van de leidinggevende ambtenaar of zijn gemachtigde, dateert en ondertekent het. De bescheiden, opgaven en inlichtingen waarvan de overlegging wordt gevraagd, vormen een integrerend deel van de aanvraag en worden erbij gevoegd.“(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).

‘omdat elk voertuig binnen de 2jaar moet ingeschreven zijn’ komt niet voor in voornoemd Koninklijk besluit.

Vraag uw kantoor van de dienst ‘DIV’ SCHRIFTELIJK op welke wetsbepaling haar bewering steunt en wend u daarna zo nodig tot :
FOD Mobiliteit en Vervoer
Directie Wegverkeer - DIV
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel (Sint-Joost-ten-Node)
Tel. : 02 277 30 50 (infokiosk)
E-mail: "mailto:help.div@mobilit.fgov.be"
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

23787
Topic Starter

#4 , 06 mar 2011 21:51

anderhalve maand later is deze zaak opgelost.
Conclusie: Moto is niet inschrijfbaar op een normale wettelijke manier, en verkoper was verplicht om mij het aankoopbedrag terug te geven en de overeenkomst te ontbinden.

Terug naar “Consumenten Koop”