Garage blijft reparatie onder garantie maar uitstellen

nico3004
Topic Starter

Garage blijft reparatie onder garantie maar uitstellen

#1 , 19 jan 2011 21:38

Hallo

Eind augustus kocht ik een tweedehands auto bij garage X in de buurt van Antwerpen. Ik ben er tot twee keer al terug moeten gaan voor reparaties. De garage ligt circa 100 km bij mij vandaan.
Bij de laatste reparatie werd vooraf door de chefmonteur gezegd dat ik op de reparatie kon wachten, na enkele uren wachten bleek dat het toch meer werk was dan aanvankelijk gedacht. Ik heb toen een vervangwagen gekregen (hun servicewagen) gekregen en kon na 6 dagen mijn auto gaan ophalen.
Op 21 november heb ik weer telefonisch contact opgenomen met de monteur van de garage omdat er weer enkele storingen aan de auto waren, in onderstaand een verloop van de gang van zaken:
Op 20-11 gebeld met de monteur en de storingen aangegeven. Vroeg of ik op 24-11 kon terugbellen, dan konden we een afspraak maken, op 24-11 teruggebeld, monteur gaf aan dat hij op dat moment geen vervangwagen had, of ik op 30-11 kon terugbellen.
Op 30-11- gebeld weer hetzelfde verhaal, had geen vervangwagen aanwezig. De monteur gaf aan dat hij op 2-12 zou bellen om een afspraak te maken, niet gebeld.
Op 8-12 weer gebeld, de monteur zei dat hij nog altijd geen vervangwagen voor me had, hij zou weer terugbellen. De hele maand december niets meer gehoord.
Op 5-01 heb ik de baas van het bedrijf gebeld en hem dit verhaal verteld. De baas vertelde dat het bedrijf dicht was in verband met de feestdagen en dat de monteur op vakantie was. De monteur zou die avond terugkomen van vakantie en de baas zou er persoonlijk op toezien dat ik op 6-01 teruggebeld zou worden, niets gehoord. Op 11-01 weer met de baas gebeld, deze zei nu dat het probleem de vervangwagen was en dat normaal geen vervangwagen ter beschikking gesteld werd maar dat dit coulance van hun was. Hij gaf de telefoon door aan de monteur, deze zei dat op 15-01 een vervangwagen binnen zou zijn en dat ik deze zou kunnen krijgen. Of ik op 14-01 toch nog even wilde bellen ter bevestiging.
Op 14-01 gebeld met de monteur, de vervangwagen zou op 15-01 in de loop van de dag binnen komen en de monteur zou direct bellen als de auto er was. Niets meer gehoord.

Momenteel ben ik dus 2 maanden bezig om mijn auto gerepareerd te krijgen. Op deze manier verder gaan heeft volgens mij geen nut. Mijn vraag is nu wat kan ik het beste gaan doen.
Moet ik de garage schriftelijk in gebreke gaan stellen en zo ja welke zaken moeten in een dergelijke brief staan of kan ik beter contact opnemen met Federauto.

Bedankt voor jullie reactie.

M.v.g. Nico Merken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 19 jan 2011 21:51

Weigeren ze uw wagen te herstellen (onder garantie), of staat u erop dat u (gratis) een vervangwagen krijgt voor de periode dat de herstelling duurt?

nico3004
Topic Starter

#3 , 20 jan 2011 08:07

Ze hebben niet geweigerd om mijn auto te repareren, maar ik krijg telkens de opmerking dat er geen vervangwagen beschikbaar is. Ik weet ook niet of ik recht heb op een vervangwagen. Bij de vorige reparatie heb ik wel een vervangwagen gekregen vandaar dat ik daar nu naar gevraagd heb.

groet
Nico

Reclame

Lightning

#4 , 20 jan 2011 08:49

De kosten en het ongemak voor het brengen en afhalen van uw wagen bij de garage zijn voor uw rekening, daar kan u uw garagehouder niet over aanspreken. Zijn job is het herstellen van uw wagen, wat hij blijkbaar niet weigert. Hij heeft u de eerste keer kosteloos een vervangwagen gegeven omdat u niet kon voorzien dat de herstelling enkele dagen zou gaan duren (commerciële geste). Die vervangwagen lijkt mij echter geen recht, tenzij u een of ander duur servicecontract heeft dat anders bepaalt. Houdt er dus rekening mee dat hij u het gebruik van de vervangwagen mag aanrekenen indien u die zelf gevraagd hebt.

nico3004
Topic Starter

#5 , 20 jan 2011 13:24

Lightning bedankt voor je reactie, ik zal de garage nogmaals bellen en zeggen dat ik van de vervangwagen afzie, mogelijk dat ik dan een afspraak kan maken voor reparatie. Ik zal nog laten weten hoe dit verder verloopt.

groet
Nico

nico3004
Topic Starter

#6 , 22 jan 2011 08:13

Donderdag nogmaals gebeld met de garage. Nadat ik me bekend gemaakt had zei de monteur dat hij een vervangwagen voor me had en dat ik vrijdag mijn auto kon brengen, Dit heb ik gisteren dan ook gedaan, mijn auto wordt nu gerepareerd.

Nico

nico3004
Topic Starter

#7 , 15 feb 2011 19:03

Hallo

In mijn vorig bericht geschreven dat ik mijn auto gebracht had en dat hij gerepareerd werd. Op 07-02 ben ik mijn auto weer gaan halen, volgens opgave van de garage was hij gerepareerd. Daar ik weinig tijd had ben ik direct vertrokken bij de garage. 's Avonds een gecontroleerd of ook daadwerkelijk alles gerepareerd was. Wat bleek,
* oliedruklampje brandt nog steeds niet
* verlichting bediening airco werkt nog steeds niet
* verlichting van sigarettenaansteker werkt niet meer ( bij brengen werkte dit wel)
* verlichting klokje werkt niet meer ( bij brengen werkte dit wel).
* het dashboard heeft lichte beschadigingen (krassen)
Dit heb ik na 2 dagen schriftelijk aan de garage medegedeeld (via e-mail).
Hierop geen reactie gekregen.
Ik heb de auto gekocht bij een bedrijf dat is aangesloten bij Federauto, ik wil de verzoeningscommissie van Federauto gaan contacteren.
Mijn vragen:
Heeft iemand ervaring met deze commissie?
Moet ik de garage via een aagetekend schrijven eerst in gebreke stellen?
Bij voorbaat dank voor het advies.

M.v.g.
Nico Merken

Terug naar “Consumenten Koop”