Beste,
Ik heb gisteren tussen de papieren van mijn vriendin een incassao-brief van electrabel teruggevonden. Daar zij ook het nederlands niet perfect beheerst wist ze niet dat dit om een brief van een incasso-bureau ging met dreiging tot dagvaarding (zij heeft de chinese nationaliteit). Alle vroegere ontvangen facturen kreeg ze in het Frans, een taal die ze absoluut niet beheerst en daar ook herhaaldelijke malen voor gebeld had.
Het betreft hier facturen resterende van 2009, voor wij samen gingen wonen. Blijkbaar heeft electrabel haar facturen 2x laten betalen, heeft ze geld teruggekregen, dan weer moeten terugstorten. Geld storten op speciale rekeningen etc. Anyway een groot zootje en als ze uitleg vroeg bij electrabel dan kreeg ze geen antwoord op haar vragen.
Anyway, na een zoveelste blunder wou ze eerst een correcte factuur ontvangen eer ze wou betalen. Ze voelde zich namelijk opgelicht en in een zekere zin uitgeperst. Iets was ik wel kan geloven aangezien haar electriciteitskost +- 800 euro/jaar was het eerste jaar dat ze daar woonde. Dit voor een appartementje van 50m2. Een correcte factuur heeft ze naar haar zeggen nooit ontvangen. Alles was telefonisch geregeld en ik kan niet alle facturen zomaar terugvinden tussen haar papieren. Haar reactie was, zij zijn fout en onvriendelijk dus moet ik niet betalen. Iets wat in de westerse wereld natuurlijk een verkeerde opvatting was.
Ik wil haar graag bijstaan in deze maar dan moet ik een overzicht krijgen op basis van de volledige facturatie en haar rekeningsuittreksels zodat ik een overzicht kan maken van wat wel en niet betaald geweest was. Kan ik nog een overzicht krijgen van alle betaalde en onbetaalde facturen sinds ze in haar vroeger appartement ging wonen? Zal het incassobureau me deze willen leveren?
Alvast van harte bedankt voor iedere hulp of tip in deze.
frederik