Garantieperiode online bestellen nederlandse firma

Rasper
Topic Starter
Berichten: 22

Garantieperiode online bestellen nederlandse firma

#1 , 17 nov 2006 21:39

Hallo,

Ik meldde mij even aan omdat ik van plan ben om een digitale camera te kopen. De goedkoopste winkel die ik daarvoor gevonden heb ligt in Turnhout. Zelf woon ik in Brugge en heb geen rijbewijs. Het is dus nogal een onderneming (en tijdverspilling) om met het openbaar vervoer daar te proberen geraken.

De winkel biedt echter ook een online besteldienst aan. Ik weet niet of ik namen mag noemen op dit forum, maar het gaat over (naam gewist,LEX)

Het bedrijf heeft een filiaal in Nederland en in Belgi?. Oorspronkelijk zijn ze Nederlands. Op de website kun je kiezen tussen verschillende vlaggen bovenaan, die ervoor zorgen dat je prijzen te zien krijgt met onder andere Nederlandse en Belgische BTW in verrekent. Het overschrijven van het geld kan naar een Belgisch rekeningnummer gebeuren.

Echter (en daar zit nu de twijfel), wanneer je online bestelt, komt het product uit het filiaal te Nederland, ongeacht of je in Nederland of Belgi? bestelt. Je betaalt uitteindelijk wel de Belgische BTW en schrijft over naar een Belgisch rekeningnummernummer, maar wanneer ik vroeg naar de garantie verteldden ze me dat er 1 jaar garantie op het toestel is.
In Nederland is dat normaal, maar ik heb al geleerd dat de minimumgarantie voor dergelijke producten in Belgi? verplicht 2 jaar is.
Aan de telefoon raadden ze me aan om in de winkel te kopen, dan zou ik bijkbaar wel de 2 jaar garantie krijgen. Natuurlijk, zoals eerder vermeld, zou ik er een hele dag mee verliezen.

Ik heb ook al gelezen dat er een veschil is tussen fabrieksgarantie en winkelgarantie. De fabrieksgarantie is bepaald door de fabrikant zelf, maar in Belgi? moet de verkoper deze garantie tot 2 jaar verlengen.

Indien ik beslis om online te bestellen kan ik natuurlijk nergens een bewijsje eisen waar er opstaat dat ik 2 jaar garantie heb, in de winkel kan dat misschien wel. Maar maakt dat zelfs uit? Is een factuur niet voldoende om je 2 jaar garantie op te eisen indien er iets misloopt na het 1e jaar? Zouden ze er moeilijk over mogen doen?

Hebben ze gelijk of niet als ze beweren dat er 1 jaar garantie is op online besteldde toestellen die verstuurd worden uit Nederland?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 18 nov 2006 22:37

Hoi Rasper

Ik vermoed dat als je betaalt aan een Belgische firma, zij ook zullen aanzien worden als "verkoper" en jij dus inderdaad d.m.v. je factuur recht hebt op die 2 jaar fabrieksgarantie. Zal er natuurlijk ook vanaf hangen welk verkoopadres er vermeld staat op het factuur.

Maareuh... er zijn toch nog veel meer mogelijkheden tot online aanschaf van een digitale camera? Een firma die wel in Belgie betalingen wil accepteren, maar moeilijk doet over garantie geven... sja, zou ik sowieso niet erg vertrouwen. Zou er zelfs niet de trip voor overhebben hoor!

Waarom steek je ook je licht bijvoorbeeld niet eens op in Duitsland? Meestal nog veel goedkoper dan hier.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 19 nov 2006 15:55

?Art.1649bis...? 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :5? ?GARANTIE?: elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame.Art.1649quater.? 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan ??n jaar mag zijn.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

De garantie uit art.1649bis is een VRIJWILLIG door de verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis.De wet legt dus niet de duur ervan op.

De aansprakelijkheid uit art.1649quater is OPGELEGD door de wet.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”