Aanduiding solden maar niet voor 3 januari...

Yvan01
Topic Starter

Aanduiding solden maar niet voor 3 januari...

#1 , 31 dec 2010 16:33

Beste

Vandaag (31 december 2010) ging ik naar een lingeriewinkel en daar werden al gekleurde bolletjes op producten geplakt. (-10 %, - 20 %, - 30%,...)
Er was een affiche met de boodschap op dat deze solden slechts geldig waren vanaf 3 januari en ze dat dus vandaag niet kunnen reduceren.

Ik vond dit eigenlijk niet eerlijk, want ze lokken eerst de klanten binnen met 'solden' en nadien mogen we de niet gereduceerde prijzen betalen.

Ik besef wel dat het voor hen moeilijk is om de winkel om te toveren, in het weekend, en alle goederen te voorzien van een bolletje, maar dat is toch niet het probleem van de consument? Ook de brutaliteit van de verkoopsters waren aan de kaak te stellen.

Ik dacht ook dat, alles wat op de kleren werden gezet van kortingen, ook effectief geldig waren...

Weet iemand hier iets meer over, wettelijk of niet wettelijk? Wetteksten, eventueel?

Alvast heel erg bedankt en een gelukkig Nieuwjaar gewenst!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 01 jan 2011 09:32

Ik snap het probleem niet:
- de affiche vermeldt duidelijk dat het pas vanaf 3 januari is
- de bolletjes zijn gekleurd, maar voor de uitleg over hoeveel korting dit betekent, moet je eerst de affiche gelezen hebben waar dus duidelijk opstaat dat het pas vanaf 3 januari is.

Dus, ja, alles wat op de kleren werd gezet van kortingen is effectief geldig. Geldig zolang je aan de voorwaarden voldoet, dus vanaf 3 januari. Ik denk niet dat je kan spreken van verkeerd voorlichten want iedere Belg weet ondertussen toch dat de solden vanaf 3 januari zijn en dat er een sperperiode geldt ervoor, waar dus geen kortingen MOGEN gegeven worden.

Bij mijn weten is het niet verboden om in de sperperiode reeds aankondigingen te doen van solden die pas aanvangen NA de sperperiode (voor zover dit duidelijk geafficheerd is).

Sirius legal
Contacteer: Website

#3 , 01 jan 2011 10:58

Het ironische hierin is dat enerzijds de Wet Marktpraktijken, die solden voor 3 januari verbiedt, in strijd is met het Europees recht (de winkel zou dus nu wél al solden kunnen houden als ze het zouden aandurven, cfr. de keten Zeb) en dat anderzijds de winkel die klanten lokt met de aankondiging van solden die nog niet werkelijk gestart zijn mogelijk in strijd handelt met het deel van de Wet Marktpraktijken dat wel ok is, namelijk het verbod op oneerlijke of misleidende verkoopstechnieken (de winkel mag consumenten niet lokken met onjuiste informatie)...

Reclame

JPV

#4 , 01 jan 2011 20:35

Als een winkel pas op 31 december start met het aanduiden van kortingen, maar bij elke korting duidelijk staat dat die korting pas ingaat vanaf 3 januari, én gezien dat zowel 1 als 2 januari wettelijk dagen zijn waarop er in principe niet gewerkt mag worden, lijkt het me niet echt misleidend.

Terug naar “Consumenten Koop”