aankoop via veilingsite

dieke
Topic Starter
Berichten: 1299

aankoop via veilingsite

#1 , 16 nov 2006 11:59

Ja hoor, ik heb het vlaggen. Koop en verkoop al jaren via yezzz en ebay zonder noemenswaardige problemen.

Nu heb ik het winnende bod op een object. Ik krijg nu net een mailtje van de verkoper dat het betreffende object al zou zijn verkocht aan iemand anders, dus buiten de veilingsite om.

Hij beseft blijkbaar wel dat ie fout zit, want ik krijg het voorstel dat ie dit weekend een gelijkaardig object aan mij zal aanbieden via foto's in een mail en dat ik dan "de 1ste keus" krijg voor dezelfde prijs.

Nu lijkt het mij straf dat hij mij een echt gelijkaardig object zal kunnen aanbieden omdat het gaat om een partij goederen dus de inhoud zou wel eens immens kunnen verschillen.

Mijn vraag: wat zijn mijn rechten? Is zijn voorstel billijk te noemen of moet ik daar a priori al geen genoegen mee nemen?

Groetjes!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
emics
Berichten: 4

#2 , 06 dec 2006 20:22

Aldus Ebay :
Waneer een verkoper een object aanbiedt op eBay, en een koper biedt op dit object en wint het, dan gaan de koper en verkoper een contract aan. Er wordt verwacht dat beide leden dat contract respecteren. Volgens dit contract mag de verkoper het volgende niet doen:

Een object niet leveren waarvoor wel betaling is ontvangen.

Een object op zo'n manier anders voorstellen dat het niet voldoet aan de voorwaarden en de objectbeschrijving in de aanbieding

Na een succesvolle verkoop de betaling voor een object weigeren

en verder :
Als de verkoper dit beleid overtreedt, kan eBay onder andere de volgende maatregelen treffen:

De aanbieding wordt geannuleerd
Uw accountprivileges worden beperkt
Uw account wordt geschorst
U krijgt de standaardkosten voor geannuleerde aanbiedingen niet terug
U verliest uw PowerSeller-status
Uw gegevens worden doorgegeven aan justitie

concreet : http://pages.benl.ebay.be/help/policies ... mance.html

Uit eigen ervaring : helaas gebeurt dit al eens, op basis van feedback en de procedure die je kan volgen via ebay heb je eigenlijk weinig in handen en is het vaak niet de moeite om te"procederen"

Uitkijken geblazen, zeker nu je nog een uniek voorstel in de plaats krijgt buiten Ebay om ?

J.
BRON : gezond verstand & juridisch aanvoelen :-)

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”