mobistar abonnement verlengd, niet getekend

laporte
Topic Starter

mobistar abonnement verlengd, niet getekend

#1 , 02 dec 2010 23:50

ik ben sinds 2003 - 2005 abonnee bij mobistar
de afgesloten periode was voor 24 maanden
3 gms nummers in 1 abonnement voor 50 euro
nu ben ik overlaatst veranderd van operator (goedkoper, en was niet meer tevreden over de dienstverlening)
mobistar zegt nu dat ik 150 euro per opgezegd nummer moet betalen = totaal 450 euro (algemene voorwaarden)

ik zou een telefonische verlenging aangegaan hebben, maar hiervoor hebben ze me nooit gebeld, en heb ik zeker niets ondertekend.
de nieuwe perdiode zou 24 maanden duren, en is nu reeds 6 maanden aan het lopen.

in de vorige facturen heb ik nu pas gezien dat er staat dat ik (zogezegd) een verlenging heb aangegaan. en mocht dit niet zo zijn , had ik 3 maand de tijd om de verlenging te protesteren.
maar aangezien ik de kleine lettertjes niet lees bij elke factuur die ik moet betalen, en enkel de factuur betaal heb ik dit niet gezien.

ben ik enkel door het betalen van de facturen nu ook verbonden aan deze periode of moeten zij een ondertekend contract hebben voor die nieuwe periode?

ik meen te weten dat in het burgerlijk handelsrecht alles boven de 375 euro wederkerig moet vastgelegd worden (onderhandse akte of notariele akte) 24*50= 1200 => meer dan 375 euro
maar kan het betalen van de facturen aanzien worden als akkoord gaan met de verlenging van het contract? of is het betalen van een factuur enkel akkoord gaan met het factuurbedrag?

is het wettelijk wat mobistar hier doet? en zo niet op welke wet kan ik mij hiervoor dan baseren?

ik heb reeds contact met de ombudsdienst voor telecommunicatie, maar zij zenden enkel de antwoorden van mobistar door naar mij, maar geven geen raad.

hier zou ik toch graag vanaf raken want met 450 euro kan ik me al een erg mooi kerstcadeau kopen
mvg dennis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
neogoa

#2 , 03 dec 2010 10:07

Heb hetzelfde probleem gehad.

Maar dan op naam van de firma. Daar kan stilzwijgende verlenging wel --> gebonden voor 24 maand en als ik opzeg of overstap 2200 boete.

Mobistar is heel inventief geworden.

Mocht je raad hebben ik ben ook een en al oor.

laporte
Topic Starter

#3 , 03 dec 2010 11:51

even nog een kleine aanpassing:
het gaat hier over een family pack
de opzegging gebeurde in april 2009.
de verlenging zou aangegaan zijn in oktober 2008, dus die nieuwe contractduur staat op de eerst 3 volgende facturen.
(november 2008, december 2008, januari 2009)

maar hier staat enkel:
rubriek: getrouwheidsvoordeel
nummer: 0477123456 (fictief nummer uitgevonden doordat ik niet graag mijn nummer vrijgeef op het internet)
contractduur 21-10-2008 tot 21-10-2010

nergens anders wordt er nog gesproken van de 2 andere gsm nummers

dus kunnen ze me toch nooit niets maken voor de 2 overige nummers = 300euro
en voor het andere nummer blijft mijn vraag : is het betalen van een factuur ook gelijkgesteld aan het aanvaarden van die nieuwe getrouwheidsperiode?

Reclame

float

#4 , 03 dec 2010 14:02

In de algemene voorwaarden van Mobistar staat het volgende: "Tenzij anders overeengekomen, bestaat de Overeenkomst vanaf de wilsovereenstemming". U had moeten reageren op het moment dat u de factuur had gekregen want doordat u niet hebt gereageerd op het bericht op uw factuur toont u impliciet aan dat u akkoord bent gegaan met de overeenkomst. M.a.w. de overeenkomst is tot stand gekomen.
Art. 1341 BW gaat over de bewijsproblematiek. De totstandkoming van een overeenkomst en de bewijsproblematiek zijn twee verschillende zaken.

Het getrouwheidsvoordeel is een onderdeel van de overeenkomst.
"2.5.5. De Overeenkomst wordt gesloten voor één kaart (hoofdkaart genoemd) en eventuele meerdere kaarten (extra kaart(en)
genoemd), met een maximum van 4 kaarten.
2.5.6. De duur van de eventuele extra kaart(en) wordt bepaald door de hoofdkaart. De op de hoofdkaart van toepassing zijnde
getrouwheidsvoordelen vervangen de op de eventuele extra kaart(en) geldende getrouwheidsvoordelen." (algemene voorwaarden Mobistar)
Het getrouwheidsvoordeel is dus automatisch van toepassing op alle kaarten.

laporte
Topic Starter

#5 , 03 dec 2010 14:50

lap, betekend dus dat ik er niet van onderuit zal raken, toch bedankt voor de info

neogoa

#6 , 03 dec 2010 16:40

Er is eigenlijk een klein trukje om hieraan te ontsnappen in mijn ogen.

Ze kunnen u niet verbieden om binnen hun assortiment over te stappen naar een andere formule. (zoek eens op in de algemene voorwaarden "overschakelen binnen Mobistar van formule"

Dus je zou kunnen overstappen naar een prepay kaart (voor een maand) dit is geen abonnement meer betalen en geen boete want je verlaat Mobistar niet.

Na een maand stap je over naar een andere provider. Want je hebt geen abonnement en ze kunnen je geen boete opleggen.

Dit werkt evenwel enkel als je de telefoon voor privé gebruikt. (dus niet als handelaar afgesloten abonnenment hebben)

float

#7 , 03 dec 2010 17:18

Prepay is een formule zonder overeenkomst... Het gaat niet om het verlaten van Mobistar of niet. Het gaat om de overeenkomst die al dan niet wordt verbroken.

Gandalf

#8 , 04 dec 2010 23:42

Zoals ik het las zat deze persoon wel al met een abbo van 2 jaar (en dat gaat normaal verder in onbepaalde duur)en is de vraag of het betalen van de fakturen kan leiden tot een "nieuwe" overeenkomst (vast duur)of niet ?
Dan lijkt het me toch niet vanzelfsprekend dat het betalen van fakturen een wilsovereenkomst tov dat nieuwe (vaste duur) abbo bewijzen. ze kunnen evengoed betaald zijn om te voldoen aan de oorspronkeleijke contractvoorwaarden (contract onbepaalde duur, betaling voor de geleverde diensten).

Een klein beetje hetzelfde aan de hand gehad met Belgacom (+ nog andere missers van Belgacom). Been 4 jaar dwars gehouden en binnenkort spelen we de finale voor de rechtbank. Ik houd u op de hoogte.
Ik hoop dat in de toekomst iedereen deze praktijken tot voor de rechtbank laat komen. Ze zullen vanzelf niet meer winstgevend zijn. De enige manier om ze te stoppen.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 12&t=24460" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 83&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

float

#9 , 05 dec 2010 12:21

Niemand heeft toch gezegd dat het betalen van de factuur de wilsovereenstemming bevestigd?

Gandalf

#10 , 05 dec 2010 13:10

Niemand heeft toch gezegd dat het betalen van de factuur de wilsovereenstemming bevestigd?
In de algemene voorwaarden van Mobistar staat het volgende: "Tenzij anders overeengekomen, bestaat de Overeenkomst vanaf de wilsovereenstemming". U had moeten reageren op het moment dat u de factuur had gekregen want doordat u niet hebt gereageerd op het bericht op uw factuur toont u impliciet aan dat u akkoord bent gegaan met de overeenkomst. M.a.w. de overeenkomst is tot stand gekomen.
Volgens mij zeg je dat hier. Tenzij je het allereerste contract bedoelt. Dat kan zo bewezen worden, waarom zou je anders iets betaald hebben uiteraard. Maar hier gaat het over een nieuw contract dat eenzijdig afgedwongen wordt bij iemand die al in een lopend contract onbepaalde duur zit en zijn facturen gewoon betaalt.

Betaling gaat volgens mij over de diensten die geleverd zijn in kader van het oorspronkelijke contract. Berichten zoals tariefwijzigingen kunnen door aanvaarden van de factuur worden afgedwongen omdat die mogelijkheid in het oorspronkelijke contract vermeld staat. Andere bedingen die je normalerwijs niet moet/kan verwachten kunnen volgens mij niet op deze manier afgedwongen worden. Mijn persoonlijke mening uiteraard en ik ben niet juridisch geschoold voor alle en ieders duidelijkheid.
Laatst gewijzigd door Gandalf op 05 dec 2010 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

float

#11 , 05 dec 2010 13:45

Neen, ik bedoel de nieuwe overeenkomst. Misschien hebben ze hem opgebeld met de mededeling dat hij extra lang kan genieten van voordelen als hij een nieuwe overeenkomst aangaat van twee jaar. De provider heeft dan via de factuur laten weten dat deze nieuwe overeenkomst in gaat, tenzij hij laat weten dat hij er niet akkoord mee gaat. Je hebt niet gereageerd op het bericht, dus is de nieuwe overeenkomst tot stand gekomen. Het betalen van de factuur doet er op dat moment niet toe.

Gandalf

#12 , 05 dec 2010 13:48

En als er op de factuur stond dat Mobistar eigenaar werd van zijn huis?

Ze beweren altijd dat ze opgebeld hebben. Deden ze bij mij ook,maar klopt niet. Vraagsteller hierboven beweert dit ook.

float

#13 , 05 dec 2010 13:57

De wilsovereenstemming is voldoende om een overeenkomst tot stand te laten komen. Er moet daarvoor niets ondertekend zijn of op papier staan. De problemen situeren zich vooral bij de bewijslast.
Als in uw geval ook de prijs bepaald of bepaalbaar zou zijn, dan komt er ook een koop tot stand.

Gandalf

#14 , 05 dec 2010 14:02

Dan gaat u er toch duidelijk van uit dat die wilsovereenstemming bevestigd wordt door het betalen van de factuur ?

float

#15 , 05 dec 2010 14:07

Neen, ik leid dat af door het zinnetje op de factuur: "in de vorige facturen heb ik nu pas gezien dat er staat dat ik (zogezegd) een verlenging heb aangegaan. en mocht dit niet zo zijn , had ik 3 maand de tijd om de verlenging te protesteren."
Het niet protesteren van de nieuwe overeenkomst, is de facto een aanvaarding.

Terug naar “Consumenten Koop”