Koepels te duur na plaatsing - geen prijsofferte gekr.

Sofie83
Topic Starter

Koepels te duur na plaatsing - geen prijsofferte gekr.

#1 , 24 nov 2010 17:04

Beste,

Ter voorbereiding van mijn examen bedrijfsbeheer kreeg ik onderstaande oefening waarbij ik blijf twijfelen aan het antwoord.
Graag leg ik het even aan jullie voor:

In dit geval werden er door de koper glazen koepels voor zijn dak besteld maar er was nog geen prijs afgesproken.
Na de plaatsing blijkt dat deze veel te duur zijn.
De koper zegt tegen de verkoper dat hij ze voor die prijs niet moet hebben en hij vraagt hem deze koepels af te breken.
De verkoper weigert dit te doen. Wie heeft het recht volgens jullie aan zijn kant?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten,
Sofie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GumGum

#2 , 24 nov 2010 18:26

B.W. Art. 1341. Een akte voor een notaris of een onderhandse akte moet worden opgemaakt van alle zaken die de som of de waarde van 375 EUR te boven gaan, zelfs betreffende vrijwillige bewaargevingen; het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten tegen en boven de inhoud van de akten, en evenmin omtrent hetgeen men zou beweren voor, tijdens of sinds het opmaken te zijn gezegd, al betreft het ook een som of een waarde van minder dan (375 EUR). <W 10-12-1990, art. 1> <KB 2000-07-20/58, art. 1, 007; Inwerkingtreding : 01-01-2002> Een en ander onverminderd hetgeen wordt voorgeschreven in de wetten betreffende de koophandel.

B.W. Art. 1325. Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben. Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben. In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt.

Hoe zal de installateur zijn prijs bewijzen? Ik ga er van uit dat deze hoger is dan 375 euro en de koper een particulier gebruiker.

Sofie83
Topic Starter

#3 , 24 nov 2010 18:32

Beste,
dank voor de info.
In dit geval is er echter geen prijs bekend (ik vermoed ook dat die hoger zal liggen dan 375 euro).
Men dient bij de verkoop toch een prijs af te spreken?
En ik stel mij ook de vraag of het nog mogelijk is NA de plaatsing van de verkoop af te zien (want met de plaatsing is de eigendomsoverdracht toch ook gebeurd?)

Groeten, Sofie

Reclame

GumGum

#4 , 24 nov 2010 19:06

Art. 1108. Tot de geldigheid van een overeenkomst zijn vier voorwaarden vereist :
De toestemming van de partij die zich verbindt;
Haar bekwaamheid om contracten aan te gaan;
Een bepaald voorwerp als inhoud van de verbintenis;
Een geoorloofde oorzaak van verbintenis.
(Burgerlijk wetboek)

Alle vereisten zijn voldaan (koper heeft toestemming gegeven om koepels te plaatsen), er is een overeenkomst die door één partij niet kan ontbonden worden buiten de wil van een andere partij.

Er kan enkel nog over de prijs worden getwist, waarbij de verkoper om ernstige problemen heeft gevraagd door vooraf niet eerst (schriftelijk) een prijs overeen te komen.
Indien de prijs bvb 6000 euro bedraagt en de koper beweert dat er vooraf mondeling slecht 4000 euro is afgesproken, dan zal het aan de verkoper zijn om zijn prijs te bewijzen zonder dat hierbij enige getuigenissen zijn toegelaten. Een (betwiste) factuur op zich levert geen enkele vorm van bewijs, noch begin van bewijs.

Sofie83
Topic Starter

#5 , 24 nov 2010 19:58

Dank voor uw advies!

Onder die 4 voorwaarden wordt in de cursus de 3e voorwaarde ('een bepaald voorwerp als inhoud van de verbintenis') nog verder uitgediept, nl.
voor de koper is het voorwerp de prijs die hij moet betalen.
Die prijs moet bepaald of bepaalbaar zijn en ernstig.

In dit geval is de prijs niet bepaald. Wordt er in dit geval dan ook voldaan aan dit 3de criterium?

GumGum

#6 , 24 nov 2010 23:21

B.W. Art. 1129. De verbintenis moet tot voorwerp hebben een zaak die ten minste ten aanzien van haar soort bepaald is.
De hoeveelheid van de zaak mag onzeker zijn, mits deze hoeveelheid nader bepaald kan worden.

De prijs is bepaalbaar en zal uiteindelijk (op een ernstige wijze) door de rechter geschieden, indien hierover geen overeenkomst wordt bereikt.

Sofie83
Topic Starter

#7 , 25 nov 2010 08:55

Dit wil dus zeggen dat in dit geval de verkoper het recht aan zijn kant heeft (de 4 voorwaarden werden voldaan),
maar dat er wel nog discussie zal zijn omtrent de prijs? De prijs wordt dan uiteindelijk door de rechter bepaald?

Kan er dan nog beslist worden om de koepels te laten verwijderen? Wellicht wel, maar dan zal de koper voor de kosten moeten opdraaien?

float

#8 , 25 nov 2010 09:08

Gaat het hier niet eerder om een aanneming?

Sofie83
Topic Starter

#9 , 25 nov 2010 18:38

Wat wilt u precies zeggen met een aanneming?

float

#10 , 25 nov 2010 19:35

De aanneming van werk is de overeenkomst waarbij de aannemer voor zijn opdrachtgever een werk uitvoert, dat in hoofdzaak bestaat uit het verrichten van materiële handelingen, en dit in volle onafhankelijkheid.

Ter zijde: wat zie jij eigenlijk tijdens die cursus over verbintenissenrecht?

GumGum

#11 , 25 nov 2010 20:48

Dit wil dus zeggen dat in dit geval de verkoper het recht aan zijn kant heeft (de 4 voorwaarden werden voldaan),
maar dat er wel nog discussie zal zijn omtrent de prijs? De prijs wordt dan uiteindelijk door de rechter bepaald?

Kan er dan nog beslist worden om de koepels te laten verwijderen? Wellicht wel, maar dan zal de koper voor de kosten moeten opdraaien?
Met instemming van de (nieuwe) eigenaar kunnen de koepels te allen tijde worden verwijderd op zijn/haar kosten.
Maar ik vrees voor vraagstelster dat de oorspronkelijke overeenkomst ook door de koper moet worden uitgevoerd, en, zoals eerder gesteld, zonder overeenstemming, met een bedrag te bepalen door de rechter.

xena

#12 , 26 nov 2010 12:34

http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

§4. De prijs.
10. Al naargelang de wijze waarop de prijs bepaald is, onderscheidt men o.m.11:
a. Aanneming tegen onbepaalde prijs.
11. Een eerste mogelijkheid is de ‘aanneming zonder prijsafspraak’ (merk wel op dit is geen wettelijk
begrip). Het gaat hier om elke vorm van aanneming waarbij de werken worden afgerekend op basis van
de omvang van het te verrichten werk, naar de prijs voor het materiaal en de arbeid op het ogenblik van
de uitvoering, die achteraf wordt vastgesteld.12 In dit geval vertrouwt de consument er dan op dat het
werk wordt uitgevoerd tegen het gebruikelijke uurloon en de gebruikelijke vergoeding voor de
verwerkte materialen. Bij de berekening moet men zich houden aan wat gebruikelijk en billijk is.
Aangezien de aannemer bij deze optie geen enkele vorm van risico neemt m.b.t. de prijs is dit van
zelfsprekend een zeer voordelige keuze voor hem. Indien er toch een bestek is, is het indicatief en bindt
de aannemer niet. Bijgevolg heeft de opdrachtgever geen verhaal wegens te hoge prijs.
Indien de opdrachtgever meent dat de rekening overdreven is, kan hij een matiging vorderen voor de
rechtbank. De rechter zal dan op zijn beurt een deskundige aanstellen die zal beslissen in functie van de
gebruiken ter zake.

Sofie83
Topic Starter

#13 , 26 nov 2010 16:01

In de opdracht is het niet duidelijk of het hier om een aanneming gaat.
Wel is duidelijk dat jullie me goed verder geholpen hebben.
Ik ben een leek op juridisch vlak...
Ik ben benieuwd naar de oplossing van dit vraagstuk. Ik zal dit hier zeker nog posten.

Groeten
Sofie

float

#14 , 26 nov 2010 19:15

Het zou normaal wel om aanneming moeten gaan ;-)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 nov 2010 11:34

Ik dacht toch ook dat koepels door een aannemer werden geplaatst en liefst nog door een geregistreerde.
Wat was het BTW %??

Terug naar “Consumenten Koop”