Telecombedrijf facturatiepraktijken

Purple
Topic Starter

Telecombedrijf facturatiepraktijken

#1 , 22 nov 2010 08:27

Het onderstaande is voor mij al uitgeklaard, maar misschien interessant voor nieuwe "slachtoffers".

Wij zijn klant bij een van de grote spelers wat betreft internet-tv-telefonie.
De maandelijkse factuur valt altijd de 2de week van de maand in de bus, deze moet dan einde van de maand betaald zijn.

Augustus:
-laatse week nog geen factuur ontvangen (vakantieperiode, misschien kom ze later wel)

September:
-eerste week: factuur van augustus in de bus + kosten voor laattijdige betaling.
=>misschien heb ik de factuur kwijtgespeeld of vergeten, dus betaal het gewoon

-2de week: weer geen factuur
-3de week: ik bel naar klantendienst: maar meneer, u bent de eerste die VRAAGT om te betalen, die factuur zal wel komen.

Oktober:
-Weer factuur + kosten laattijdige betaling
-ik bel, leg de situatie uit
-zij zien de fout niet, maar als ik deze factuur betaal, worden de kosten er volgende maand afgetrokken

Eind oktober:
-Nog altijd geen factuur van oktober, ......

-ik bel weer naar klantendienst: weer hetzelfde verhaaltje.....
Deze keer neem ik er geen voldoening mee en eis dat ik NU een antwoord krijg over hoe het misloopt.
Er zijn immers nog aanbieders op de markt.

Dan gaat hun lichtje branden:
Sinds augustus sturen ze geen papieren facturen meer.
Alles verloopt per mail.
Al deze facturen zijn verstuurd naar: uwnaam@provider.be
ik: deze account heb ik nooit gebruikt, wist zelf niet van zijn bestaan af
hij: deze is voor u aangemaakt toen u klant werd (+/- 8jaar geleden)
ik: hoe komt het dan dat de facturen met laattijde betaling wel per post gestuurd worden?, waarom ben ik niet verwittigd dat deze facturen per mail zouden komen??

Resultaat:

Vanaf nu worden alle facturen naar MIJN email gestuurd, 3 maand gratis abo :D

Moraal van het verhaal: dreig met de concurrentie :lol:
Die bijkomende kost voor late betaling is maar 7euro, maar als ze dit bij elke klant toepassen, hebben ze een mooi centje verdiend.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2010 09:47

Ik vermoed dat ik bij hetzelfde bedrijf klant ben en heb per gewone post het bericht gehad dat de facturen niet meer per post zouden komen. Via internet kon je aangeven dat je dit niet wenste, wat ik dan ook gedaan heb.

Joeri_J

#3 , 22 nov 2010 09:56

@Lanox, ik heb idd hetzelfde gedaan.

@Purple, een domiciliëring is in dit geval ook handig... en bespaard je de kopzorgen...

Reclame

Lightning

#4 , 22 nov 2010 09:57

Ik heb ongeveer een half jaar geleden inderdaad ook een brief gehad waarin de overgang naar elektronische facturen via e-mail werd aangekondigd. Daarin stond duidelijk naar welk e-mail adres ze de elektronische facturen zouden sturen. Er werd ook in uitgelegd hoe je dat e-mail adres kon aanpassen en wat je moest doen als je toch alles bij het oude wenste te laten (facturen op papier).
Ik ben niet 100% zeker meer, maar ik dacht dat op het laatste factuur per post ook nog eens vermeld werd dat vanaf de volgende maand de facturen per e-mail zouden verstuurd worden.
Ik mee te mogen zeggen dat de grote speler in dit geval correct gehandeld heeft.

Lanox

#5 , 22 nov 2010 10:14

Ik meen te mogen zeggen dat de grote speler in dit geval correct gehandeld heeft.
Ik had het niet in zoveel woorden vermeld, maar dat was ook mijn conclusie.

WP002

#6 , 22 nov 2010 14:54

@Purple, een domiciliëring is in dit geval ook handig... en bespaard je de kopzorgen...
Dat is natuurlijk wat bedrijf T. net wil (ik vermoed dat het om T. gaat, de hoogte van de rappelkosten verraadt de identiteit). Ik heb in het verleden net om die reden T. buitengesmeten. Oude, onweerbare bejaarde ouders op kosten jagen met rappels van niet gestuurde facturen, dat kunnen die k*^&@#zakken wel. Dus dat zie je van hier dat ik aan die maffia een domiciliëring ga geven.

Joeri_J

#7 , 22 nov 2010 14:58

Je hebt dus de keuze:

je houdt je ermee bezig, en je betaald alles met de hand,
je WEET dan zelf ook wat je gaat moeten betalen, en je volgt uitzonderingen op...
doe je het niet, dan ben je zelf in de fout...

je houdt je er niet mee bezig, en betaald met domiciliëring.
je controleert dan nog zelf op regelmatige basis (maar hoeft daarom niet elke maand)

Ieder zijn keuze...
maar als je een keuze maakt, wees bewust van de gevolgen en wat er wel/niet van je verwacht wordt...

Lanox

#8 , 22 nov 2010 15:02

je WEET dan zelf ook wat je gaat moeten betalen, en je volgt uitzonderingen op...
Deze vlieger zal toch niet opgaan voor elke situatie. Indien U een typecontract heeft dat resulteert in een te betalen bedrag dat maandelijks variëert, dan zal er toch eerst een factuur moeten komen.

Tope

#9 , 22 nov 2010 15:23

Ik hoef de T. factuur niet eerst te ontvangen voordat ik mijn betalingsopdracht kan instellen.
Ik heb een shake € 35 en dat bedrag kan elke maand lichtjes verschillen wegens telefoongesprekken voor 16:00.
Daarom heb ik een bestendige opdracht ingebracht met een iets hoger bedrag.
Zo bouw ik een 'spaarpotje' op om deze kleine schommelingen op te vangen.
T. houdt de stand keurig bij en ik blijf altijd in orde.
Zo hang ik tenminste niet vast aan T. domiciliëringen.

Joeri_J

#10 , 22 nov 2010 15:43

Deze vlieger zal toch niet opgaan voor elke situatie. Indien U een typecontract heeft dat resulteert in een te betalen bedrag dat maandelijks variëert, dan zal er toch eerst een factuur moeten komen.
als je kiest voor zelf het in hand te nemen moet je het wel grondiger doen dan vluchtig betalen waar een overschrijving aan zit...

in dit geval :
je leest dan de brieven van T. vooral de opmerkingen en bijvoegsels (die lees je trouwens altijd best)
en je wist dan dat het in die mailbox terecht kwam...
En je nam de nodige acties om deze ofwel te blijven krijgen via de post, ofwel ze online te raadplegen...

in het T. geval,
kan je trouwens (ook al krijg je ze via papier) ze online in mijn.T raadplegen...
en herlezen, enorm handig overzicht, waar je verschillen vlug opmerkt en gedetailleerd via pdf kan raadplegen...

er loopt soms veel mank bij T. maar op dit vlak leveren ze toch goed werk...
(op voorwaarde dat hun site werkt :D )

GumGum

#11 , 22 nov 2010 18:55

Voor wat domiciliëringen betreft:
deze worden geleidelijk aan overgezet naar het nieuwe Europese SEPA-betalingssysteem (de Europese overschrijvingsformulieren + BIC en IBAN- code zijn ook een onderdeel hiervan)
SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Vroeger had elke staat haar aparte betalingsysteem.
zie o.a. http://www.vdk.be/producten/betalingsverkeer/SEPA.htm

Belangrijkste wijziging voor de consument hierbij is, wat betreft domiciliëringen:
Tot 8 weken na de inning door de schuldeiser kan het geïnde bedrag worden teruggevorderd, enkel door te melden bij de bank. Bij het Belgische systeem kan/kon dit binnen de 4 bankwerkdagen.

Best even navragen bij uw bank met welk systeem er wordt gewerkt bij uw bestaande of nog aan te vragen domiciliëringen.
Tot eind 2011 blijven het Belgische en Europese systeem naast elkaar bestaan.

Terug naar “Consumenten Koop”