Misschien een domme & vreemde vraag, maar als het de eerste keer is dat je een huis gekocht hebt, komt ook de eerste keer dat we verbouwingen doen.
Ik heb net 2 offertes ondertekend, voor bedragen van ongeveer 9500 euro en 20000 euro. De eerste is héél gedetailleerd, de tweede is ook gedetailleerd, maar niet qua bedragen (enkel het totaalbedrag staat vermeld, wel alle materialen die gebruikt worden).
Wat gebeurt er nu moesten er onverwachtse kosten zijn. Eigenlijk had ik graag het antwoord op de volgende mogelijk situaties:
1) De installateur boort een (groot) gat maar blijkt verkeerd geboord te hebben. Heeft daardoor een dag meer werk
Mij lijkt het logisch dat dit volledig ten laste is van de installateur.
2) De installateur boort een gat door wat uitwendig een houten plank lijkt te zijn, maar blijkt een loden muur te zijn (fictief). Kan er niet door zonder dat hij een speciaal toestel gebruikt en heeft uren meer werk.
Mag hij dit toch doorfactureren of enkel indien ik hem dit bewust verzwegen zou hebben (wat nu wel niet het geval zou zijn, ze hadden alle plannen)
3) De installateur heeft zich gewoon misrekent en moet voor alle kleine zaken meer meters koperen buizen leggen, meer uren werk, andere verwarmingsketel, ... (opeenstapeling van kleine extra werkjes)
Lijkt me niet mogelijk om door te factureren gezien hij dit maar zelf moest weten.
mijn (globale) conclusie: de prijs is vast, hij moet maken dat hij het werk voor de afgesproken prijs doet, behoudens misbruik van vertrouwen van mijnentwege?
----
Wat zijn de antwoorden, denk ik logisch of niet? (nergens op de facturen staat enige vermelding dat ik moet rekeninghouden met een of andere meerprijs)
Oja, op de kleinste factuur staat er ook "3600 euro belastingsvoordeel". Is iets wat ik weet dat niet klopt (slechts de helft a 2/3e is 40% fiscaal voordelig, dus ik kan nooit aan 3600 euro geraken), kan ik van hem indien de installateur op een of andere manier zelf zich niet aan de afspraken houdt (enkel dan zou ik het proberen), het verschil als schadevergoeding krijgen?