Loodgieter gebruikt ongevraagd héél dure materialen.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Loodgieter gebruikt ongevraagd héél dure materialen.

#1 , 17 nov 2010 11:53

Een loodgieter, die we via-via kennen, heeft reeds werken uitgevoerd in onze woning, waarover we tevreden waren. We hadden toen gewoon een mondelinge afspraak.

Nu geven we deze loodgieter onlangs opdracht om in onze WC een hoeklavabootje met kraan te plaatsen (afvoer en watertoevoer waren reeds voorzien). Hij kon zelf voor het nodige materiaal zorgen. We vertelden hem explictiet dat hij zeker niet voor het duurste moest kiezen, dus dat hij budgetvriendelijke materialen mocht gebruiken. De loodgieter zou ook nog iets aan de centrale verwarming doen (vandaar dat we hem ook dat lavabootje lieten installeren, omdat hij toch in huis was voor de CV. Anders had ik dat lavabootje wel zelf geïnstalleerd). Maar de werken aan de CV zijn niet uitgevoerd (en ook niet aangerekend). Het is te zeggen: hij had er iets aan gedaan waardoor we zonder verwarming zaten, en is dit na enkele dagen komen repareren en de CV in zijn oorsprongelijke staat terug gezet.

Nu krijgen we de factuur van deze werken: 425 €!!! Ik lag van mijn stoel van deze factuur voor een klein hoeklavabootje en kraantje. Blijkt dat het overgrote deel van de factuur materiaal is (hij rekende 2 uur werk tegen 32 € per uur aan. Al de rest is materiaal.)

Lavabo: 130 €, kraan: 120 € (beiden zonder BTW). 20 € om de materialen te gaan halen (dit had hij ook wel eens op voorhand kunnen zeggen, dan had ik er wel om geweest). Dan nog eens extra voorrijkosten omdat hij die CV moest komen repareren die hij de eerste keer kapot gemaakt had (is het onze schuld dat hij zijn werk niet van de eerste keer goed doet?). Ik ben vooral niet opgezet met het feit dat hij zulke dure materialen gebruikt heeft. Een Sphinx of Van Marcke hoeklavabo heb je vanaf 60 €, inclusief 21% BTW, een eenvoudig kraantje voor enkel koud water begin vanaf 20 €. Dus met andere woorden, voor een kleine 100 € had hij normaal gezien het nodige materiaal gehad, en had de factuur op zijn minst 150 € lager kunnen zijn.

Probleem is nu dat we in goed vertrouwen deze loodgieter gevraagd hebben en er geen offerte is (wat een goede les is: ik neemt NOOIT meer een vakman in huis zonder een offerte, zelfs al kan ik deze en heeft hij voordien wel goed werk geleverd). Wat kan ik nog doen om deze factuur te betwisten? Ik heb al proberen bellen naar de loodgieter in kwestie, maar deze nam niet op.

Kan ik een aangetekende brief sturen om de factuur te betwisten en verwijzen naar onze mondelinge overeenkomst om budgetvriendelijke materialen te gebruiken (wat door mijn vriendin kan bevestigd worden)? Of sta ik dan héél zwak, aangezien er geen offerte is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 17 nov 2010 11:59

Ik vrees dat u niets gaat kunnen doen. Er is geen bestek en u bent zeer vaag gebleven over uw eigen wensen.
Prijs/kwaliteit heeft uw loodgieter in mijn ogen in eer en geweten het juiste materiaal gebruikt.

Veebee
Berichten: 565

#3 , 17 nov 2010 12:27

Woord tegen woord en voor interpretatie vatbaar. Wat voor hem prijs/kwaliteit is, is dat niet noodzakelijk in uw ogen.
Hij heeft ook kosten aangerekend om het materiaal te gaan halen, logisch niet? Hij rijdt tenslotte ook niet met water...


Zoals je stelt, offerte had veel leed kunnen besparen.
Jullie zijn nu (terecht/onterecht) kwaad op de loodgieter die van zichzelf vindt dat hij wel correct gehandeld zal hebben.

Reclame

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2010 13:39

Prijs kwaliteit heeft hij niet de meest optimale keuze gemaakt, mijns inziens. Hij heeft luxematerialen gebruikt in plaats van budgetvriendelijke materialen.

Zoals terecht gezegd is het ontbreken van een offerte hier een groot mankement, maar ik zie het een beetje als misbruik van vertrouwen.

Ik ga hem in ieder geval nog proberen bellen en hem duidelijk maken dat dit voor mij geen manier van werken is. Mogelijk komt hij zelf met een tegemoetkoming over de brug. Indien niet, zal ik hem ook duidelijk maken dat hij nooit meer over de vloer moet komen, en dat hij van ons ook geen goede reclame moet verwachten (zijn en onze kennisenkring is voor een stuk dezelfde, dus hij mag verwachten dat kenissen van hem ons verhaal ook te horen gaan krijgen).

Waar gaan we naartoe als mensen die je denkt te kunnen vertrouwen, je zoiets flikken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

winkelcentrum
Berichten: 65

#5 , 17 nov 2010 13:51

Loodgieter zou ook beter moeten weten en ik vind dat hij eerst zelf had moeten overleggen.

Klantvriendelijkheid is de loodgieter die een voorstel doet en op voorhand enkele prijzen en mogelijkheden aan de klant voorlegt.

Spijtig dat dit vertrouwen nu geschaad is.

Lightning

#6 , 17 nov 2010 13:57

Mja, t is altijd wat he. Als die loodgieter dat kraantje van 20 euro had geïnstalleerd en dat had na een week gelekt, dan was t ook niet goed geweest, want goedkope brol geïnstalleerd. Bij sanitair spring je met 250 euro niet ver als je een luxelavabo met kraan wil hoor.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 nov 2010 14:00

Loodgieter zou ook beter moeten weten en ik vind dat hij eerst zelf had moeten overleggen.

Klantvriendelijkheid is de loodgieter die een voorstel doet en op voorhand enkele prijzen en mogelijkheden aan de klant voorlegt.

Spijtig dat dit vertrouwen nu geschaad is.
Zo denk ik er ook over. Als je hem zegt: "zorg dat het wat betaalbare dingen zijn die je gebruikt" en hij zegt dat het in orde komt, dan verwacht je niet dat hij het duurste van het duurste meebrengt.

OK dat hij kosten aanrekent om om het materiaal te gaan, maar een factuur van meer dan 400 € voor een lavabootje en kraantje is er echt serieus over. Ik moet een week gaan werken om dat te verdienen. Ik denk niet dat hier iemand is die dit een normale prijs vindt, of ben ik nu zo gek?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lightning

#8 , 17 nov 2010 14:03

Ik raad u aan om eens binnen te springen in de toonzaal van uw lokale groothandel in sanitair. U zal versteld staan van de koopjes die u daar kan doen ;).

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 nov 2010 14:05

Bij sanitair spring je met 250 euro niet ver als je een luxelavabo met kraan wil hoor.
Dat is het net, we hebben op voorhand expliciet gezegd dat hij NIET voor het duurste moest gaan. Een hoeklavabootje van Sphinkx of Van Marke (toch ook geen brol), kost maar half zoveel!!! Een deftig kraantje voor enkel koud water (ook Van Marke) heb je voor 30 a 35 euro.

Het punt is dus dat die loodgieter zich niet aan de mondelinge afspraak gehouden heeft om budgetvriendelijke materialen te gebruiken.

Feit is dat er geen offerte was. Dat zal me ook geen twee keer overkomen.

Conclusie: ik ga hem bellen en mijn gedacht zeggen. Als hij voet bij stuk houdt, kan ik blijkbaar niet veel doen, maar ga ik er wel voor zorgen dat iedereen weet dat er moet uitegekeken worden met die "vakman" en hij dus niet op zijn woord te vertrouwen is. Erg spijtig dat je tegenwoordig mensen niet meer op hun woord mag vertrouwen, zelfs niet als je ze kent, en ze daarvoor al goed werk geleverd hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 nov 2010 14:14

Ik raad u aan om eens binnen te springen in de toonzaal van uw lokale groothandel in sanitair. U zal versteld staan van de koopjes die u daar kan doen ;).
Heb ik ondertussen gedaan, uit nieuwsgierigheid (zelfs geen groothandel, gewoon detailhandel). Je vind héél mooie hoeklavabootjes (mooier dan dat dat we nu hebben) van Sphinx voor bedragen tussen de 60 en 70 €. Da's dan inclusief 21% BTW (de prijzen van de loodgieter zijn ZONDER BTW). Mooi Gröhe kraantje voor enkel koud water: 40 €!!! Dus voor 100 € had ik gesteld geweest kunnen zijn. Doe er zijn werkuren en een sifonneke bij: 200 €. Dus minder dan de helft van wat hij nu vraagt.

Afin, mijn vertrouwen in mensen smelt iedere dag wat meer, spijtig genoeg. Ik krijg de indruk dat je enkel op jezelf mag vertrouwen en je dan ook best zelf alles regelt. Laat iets door een ander doen en er is ALTIJD wel wat. Je moet jezelf langs alle kanten indekken met contracten, offertes, enz... of er wordt van je geprofiteerd, zelfs door bekenden van je. Leuke wereld waarin we leven... :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 nov 2010 15:23

[quote=]"TomVDJ. Als je hem zegt: "zorg dat het wat betaalbare dingen zijn die je gebruikt" en hij zegt dat het in orde komt, dan verwacht je niet dat hij het duurste van het duurste meebrengt.[/quote]


Betaalbare dingen zijn een zeer rekbaar begrip. Wat voor u betaalbaar is, is voor uw loodgieter misschien maar goedkope rommel, en is het duurste van het duurste wel het materiaal waar hij gewoonlijk mee werkt en dat voor hem wel betaalbaar is.
Je had er best een maximaal bedrag bijgezegt, zodat hij wist in welk prijsklasse hij moest gaan kopen.
Maar nu kan je tenminste naar uw bezoekers toe uitpakken met een superdeluxe wasbak.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 nov 2010 16:08

Betaalbare dingen zijn een zeer rekbaar begrip. Wat voor u betaalbaar is, is voor uw loodgieter misschien maar goedkope rommel, en is het duurste van het duurste wel het materiaal waar hij gewoonlijk mee werkt en dat voor hem wel betaalbaar is.
Je had er best een maximaal bedrag bijgezegt, zodat hij wist in welk prijsklasse hij moest gaan kopen.
Maar nu kan je tenminste naar uw bezoekers toe uitpakken met een superdeluxe wasbak.
Het ZIET er in ieder geval niet superdeluxe uit. Je betaalt gewoon het merk. Het wasbakje van Sphinx dat ik gezien had, zag er veel beter uit (voor de helft van de prijs).

Vanaf nu ga ik er dus inderdaad maar van uit dat iedere "vakman" je a priori probeert geld uit de zakken te kloppen en ga ik me dus van in het begin proberen indekken door erg gedetailleerde offertes waar ook op voorhand en op papier overééngekomen wordt hoeveel procent er maximaal van de offerte mag afgeweken worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 17 nov 2010 18:16

Hier kunt u niets tegen doen. Zelfs al is de totaalprijs vrij hoog, hij is niet abnormaal hoog.
Zelfs indien zeer hoog zou u nog niets kunnen doen. Opletten is dus de boodschap...
Recent achteloos aan verwarmingsinstallateur gevraagd om bij de badkamerradiator ook twee extra te betalen chromé staafjes te plaatsen (elk om één handdoek op te hangen). Zure oprisping toen ik de extra rekening kreeg: een supplement van 1150 EUR voor die twee staafjes. Nochtans klopte de prijs bij nazicht in de officiële prijslijst van de leverancier van de radiator. Installateur treft geen schuld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#14 , 17 nov 2010 19:23

OK dat hij kosten aanrekent om om het materiaal te gaan, ...
En dan moet je weten dat een installateur gemiddeld 30% op de verkoopprijs 'verdient' op materialen. :shock:
Daardoor alleen al zou hij zeker geen kosten mogen aanrekenen om het materiaal te gaan halen. :roll:

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 nov 2010 09:16

En dan moet je weten dat een installateur gemiddeld 30% op de verkoopprijs 'verdient' op materialen. :shock:
Daardoor alleen al zou hij zeker geen kosten mogen aanrekenen om het materiaal te gaan halen. :roll:
Hierover kan ik niet klagen. Ik heb de lavabo en de kraan opgezocht op Internet (daar zijn eht wel prijzen inclusief BTW) en deze kwamen aardig overéén met wat ik betaald heb. het issue is gewoon dat ik expliciet gevraagd had dergelijke dure dingen NIET te gebruiken. Maar kom, als ik hoor dat iemand 1150 euro betaalde voor twee staafjes, kom ik er nog goed van af.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”