#1 , 17 nov 2010 11:53
Een loodgieter, die we via-via kennen, heeft reeds werken uitgevoerd in onze woning, waarover we tevreden waren. We hadden toen gewoon een mondelinge afspraak.
Nu geven we deze loodgieter onlangs opdracht om in onze WC een hoeklavabootje met kraan te plaatsen (afvoer en watertoevoer waren reeds voorzien). Hij kon zelf voor het nodige materiaal zorgen. We vertelden hem explictiet dat hij zeker niet voor het duurste moest kiezen, dus dat hij budgetvriendelijke materialen mocht gebruiken. De loodgieter zou ook nog iets aan de centrale verwarming doen (vandaar dat we hem ook dat lavabootje lieten installeren, omdat hij toch in huis was voor de CV. Anders had ik dat lavabootje wel zelf geïnstalleerd). Maar de werken aan de CV zijn niet uitgevoerd (en ook niet aangerekend). Het is te zeggen: hij had er iets aan gedaan waardoor we zonder verwarming zaten, en is dit na enkele dagen komen repareren en de CV in zijn oorsprongelijke staat terug gezet.
Nu krijgen we de factuur van deze werken: 425 €!!! Ik lag van mijn stoel van deze factuur voor een klein hoeklavabootje en kraantje. Blijkt dat het overgrote deel van de factuur materiaal is (hij rekende 2 uur werk tegen 32 € per uur aan. Al de rest is materiaal.)
Lavabo: 130 €, kraan: 120 € (beiden zonder BTW). 20 € om de materialen te gaan halen (dit had hij ook wel eens op voorhand kunnen zeggen, dan had ik er wel om geweest). Dan nog eens extra voorrijkosten omdat hij die CV moest komen repareren die hij de eerste keer kapot gemaakt had (is het onze schuld dat hij zijn werk niet van de eerste keer goed doet?). Ik ben vooral niet opgezet met het feit dat hij zulke dure materialen gebruikt heeft. Een Sphinx of Van Marcke hoeklavabo heb je vanaf 60 €, inclusief 21% BTW, een eenvoudig kraantje voor enkel koud water begin vanaf 20 €. Dus met andere woorden, voor een kleine 100 € had hij normaal gezien het nodige materiaal gehad, en had de factuur op zijn minst 150 € lager kunnen zijn.
Probleem is nu dat we in goed vertrouwen deze loodgieter gevraagd hebben en er geen offerte is (wat een goede les is: ik neemt NOOIT meer een vakman in huis zonder een offerte, zelfs al kan ik deze en heeft hij voordien wel goed werk geleverd). Wat kan ik nog doen om deze factuur te betwisten? Ik heb al proberen bellen naar de loodgieter in kwestie, maar deze nam niet op.
Kan ik een aangetekende brief sturen om de factuur te betwisten en verwijzen naar onze mondelinge overeenkomst om budgetvriendelijke materialen te gebruiken (wat door mijn vriendin kan bevestigd worden)? Of sta ik dan héél zwak, aangezien er geen offerte is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!