Een dergelijke clausule is perfect geldig.Wij hebben een tijd terug een badkamermeubel gekocht via een online winkel uit NL. De betaling is vooraf gebeurd. Zij hebben in juli 4 dozen geleverd die wij de dag van levering nog moesten nakijken op defecten. Wij hebben dat inderdaad gedaan en alles leek OK. Omdat onze badkamer zelf recent in orde was, hebben we nu pas het meubel geinstalleerd. Daarbij hebben we gemerkt dat er een doos ontbreekt met kleinere onderdelen (lampen voor de spiegelkast, legboorden, handgrepen, ...). De firma beweert dat onze klacht niet meer aanvaardbaar is omdat de levering ruim 3 maanden geleden gebeurd is en ze nu niets meer kunnen controleren. Ze willen geen gratis nalevering doen. Ook ons voorstel om elk de helft te betalen, is afgewezen. Totaalprijs van de ontbrekende items is 300 euro (hun leverancier heeft hierop al wat korting gegeven, zeggen ze). We hebben bij levering wel een blad ondertekend waarop staat “5 colli” maar dat is ons toen ontgaan. Wordt dit voor ons een dure les of hebben we toch nog een een juridische poot om op te staan? Alvast bedankt voor uw advies.
P.S. Ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarin staat:
GARANTIE
Na levering dient de klant alle goederen te controleren op juistheid en
beschadigingen,
Reclames moeten binnen 24 uur per fax of e-mail bij <firmanaam> zijn
gemeld. Na 24 uur vervalt het recht op reclamaties, dat wil dus niet zeggen het
recht op garantie.Op alle producten heeft de klant 1 tot 10 jaar garantie, afhankelijk van het
merk en product. Het aantal jaar garantie zit bijgevoegd bij de levering alsmede
de garantievoorwaarden van dat product.
Door dit niet meteen te melden, wordt er verondersteld dat de levering in orde was, ook al was dat niet het geval.Ik begrijp dat wij in de fout zijn gegaan door niet vlugger de ontbrekende doos te melden. Maar zij zijn evenzeer in de fout gegaan door de doos niet eens te leveren terwijl ze wel betaald is. Ik begrijp echt niet dat dit niet opgemerkt wordt bvb. nadat de chauffeur zijn rondes heeft afgewerkt. Een 50-50 regeling voor de nalevering zou ik fair hebben gevonden maar zij dus blijkbaar niet.
Nog advies van iemand?
garantie gaat over defecten, slechte werking, etc ... over een bepaald item en is dus niet hetzelfde als het "niet nakomen" van een overeenkomst/contract.
men kan er bevoorbeeld vanuit gaan dat kleine "collis" in de andere ( grotere ) dozen ( collis ) zouden kunnen steken . . .
het is niet omdat er een "clausule" in een overeenkomst/contract staat dat deze 'wettig' en/of 'afdwingbaar' is ( zoals de gevallen van huren en huisdieren ), toch volgens belgisch "recht"
ik vermoed dat de topic starter uit belgie komt en dat hij zijn vraag op http://rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; ook eens stelt, maar een termijn van 24u om "klachten" te melden lijkt mij nu net iets te kort, zowel in nederland als in belgie.
Door niet tijdig te reageren, heeft u zich juridisch akkoord verklaard met de levering.Maakt het een verschil dat ik niet "ontvangen" of "voor akkoord" heb geschreven, enkel een handtekening heb gezet?
Is perfect geldig. Je kan zonder probleem in je algemene voorwaarden voorzien dat zichtbare gebreken en/of klachten bijvoorbeeld binnen de 24 uur gemeld moeten worden.
Er is immers sprake van zgn zichtbare gebreken. Zichtbare gebreken moeten dus “vrij onmiddellijk of direct” gemeld worden.
Europese richtlijn.