Deel van bestelling niet geleverd

ma
Topic Starter

Deel van bestelling niet geleverd

#1 , 15 nov 2010 14:54

Wij hebben een tijd terug een badkamermeubel gekocht via een online winkel uit NL. De betaling is vooraf gebeurd. Zij hebben in juli 4 dozen geleverd die wij de dag van levering nog moesten nakijken op defecten. Wij hebben dat inderdaad gedaan en alles leek OK. Omdat onze badkamer zelf recent in orde was, hebben we nu pas het meubel geinstalleerd. Daarbij hebben we gemerkt dat er een doos ontbreekt met kleinere onderdelen (lampen voor de spiegelkast, legboorden, handgrepen, ...). De firma beweert dat onze klacht niet meer aanvaardbaar is omdat de levering ruim 3 maanden geleden gebeurd is en ze nu niets meer kunnen controleren. Ze willen geen gratis nalevering doen. Ook ons voorstel om elk de helft te betalen, is afgewezen. Totaalprijs van de ontbrekende items is 300 euro (hun leverancier heeft hierop al wat korting gegeven, zeggen ze). We hebben bij levering wel een blad ondertekend waarop staat “5 colli” maar dat is ons toen ontgaan. Wordt dit voor ons een dure les of hebben we toch nog een een juridische poot om op te staan? Alvast bedankt voor uw advies.

P.S. Ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarin staat:
GARANTIE

Na levering dient de klant alle goederen te controleren op juistheid en
beschadigingen,

Reclames moeten binnen 24 uur per fax of e-mail bij <firmanaam> zijn
gemeld. Na 24 uur vervalt het recht op reclamaties, dat wil dus niet zeggen het
recht op garantie.

Op alle producten heeft de klant 1 tot 10 jaar garantie, afhankelijk van het
merk en product. Het aantal jaar garantie zit bijgevoegd bij de levering alsmede
de garantievoorwaarden van dat product.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2010 16:16

Winkel in NL. Nederlands recht van toepassing?

Gebruiker34

#3 , 15 nov 2010 19:35

Wij hebben een tijd terug een badkamermeubel gekocht via een online winkel uit NL. De betaling is vooraf gebeurd. Zij hebben in juli 4 dozen geleverd die wij de dag van levering nog moesten nakijken op defecten. Wij hebben dat inderdaad gedaan en alles leek OK. Omdat onze badkamer zelf recent in orde was, hebben we nu pas het meubel geinstalleerd. Daarbij hebben we gemerkt dat er een doos ontbreekt met kleinere onderdelen (lampen voor de spiegelkast, legboorden, handgrepen, ...). De firma beweert dat onze klacht niet meer aanvaardbaar is omdat de levering ruim 3 maanden geleden gebeurd is en ze nu niets meer kunnen controleren. Ze willen geen gratis nalevering doen. Ook ons voorstel om elk de helft te betalen, is afgewezen. Totaalprijs van de ontbrekende items is 300 euro (hun leverancier heeft hierop al wat korting gegeven, zeggen ze). We hebben bij levering wel een blad ondertekend waarop staat “5 colli” maar dat is ons toen ontgaan. Wordt dit voor ons een dure les of hebben we toch nog een een juridische poot om op te staan? Alvast bedankt voor uw advies.

P.S. Ze verwijzen naar hun algemene voorwaarden waarin staat:
GARANTIE

Na levering dient de klant alle goederen te controleren op juistheid en
beschadigingen,

Reclames moeten binnen 24 uur per fax of e-mail bij <firmanaam> zijn
gemeld. Na 24 uur vervalt het recht op reclamaties, dat wil dus niet zeggen het
recht op garantie.
Op alle producten heeft de klant 1 tot 10 jaar garantie, afhankelijk van het
merk en product. Het aantal jaar garantie zit bijgevoegd bij de levering alsmede
de garantievoorwaarden van dat product.
Een dergelijke clausule is perfect geldig.

U had dit dus vrij onmiddellijk of direct moeten melden

Reclame

ma
Topic Starter

#4 , 15 nov 2010 19:47

Ik begrijp dat wij in de fout zijn gegaan door niet vlugger de ontbrekende doos te melden. Maar zij zijn evenzeer in de fout gegaan door de doos niet eens te leveren terwijl ze wel betaald is. Ik begrijp echt niet dat dit niet opgemerkt wordt bvb. nadat de chauffeur zijn rondes heeft afgewerkt. Een 50-50 regeling voor de nalevering zou ik fair hebben gevonden maar zij dus blijkbaar niet.

Nog advies van iemand?

Gebruiker34

#5 , 15 nov 2010 20:03

Ik begrijp dat wij in de fout zijn gegaan door niet vlugger de ontbrekende doos te melden. Maar zij zijn evenzeer in de fout gegaan door de doos niet eens te leveren terwijl ze wel betaald is. Ik begrijp echt niet dat dit niet opgemerkt wordt bvb. nadat de chauffeur zijn rondes heeft afgewerkt. Een 50-50 regeling voor de nalevering zou ik fair hebben gevonden maar zij dus blijkbaar niet.

Nog advies van iemand?
Door dit niet meteen te melden, wordt er verondersteld dat de levering in orde was, ook al was dat niet het geval.

float
Juridisch actief: Ja

#6 , 16 nov 2010 09:59

Jij gaat er vanuit dat het om Belgisch recht gaat, maar is dat wel zo...?

Drone

#7 , 16 nov 2010 11:03

garantie gaat over defecten, slechte werking, etc ... over een bepaald item en is dus niet hetzelfde als het "niet nakomen" van een overeenkomst/contract.

men kan er bevoorbeeld vanuit gaan dat kleine "collis" in de andere ( grotere ) dozen ( collis ) zouden kunnen steken . . .

het is niet omdat er een "clausule" in een overeenkomst/contract staat dat deze 'wettig' en/of 'afdwingbaar' is ( zoals de gevallen van huren en huisdieren ), toch volgens belgisch "recht"

ik vermoed dat de topic starter uit belgie komt en dat hij zijn vraag op http://rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; ook eens stelt, maar een termijn van 24u om "klachten" te melden lijkt mij nu net iets te kort, zowel in nederland als in belgie.

ma
Topic Starter

#8 , 16 nov 2010 14:02

Ik kom inderdaad uit Belgie. De internetwinkel heeft een .be-webadres maar het vestigingsadres is in NL. In hun voorwaarden staat:

Op alle rechtsbetrekkingen tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Europees recht van toepassing. Alle geschillen, voor zover behorend tot de competentie van de arrondissementsrechtbank, zullen in eerste instantie worden berecht door de bevoegde rechter in de plaats van de vestiging van de opdrachtnemer.

Wat moet ik daar nu uit verstaan? Belgisch recht of Nederlands recht?

Hartelijke dank voor jullie advies.

Lightning

#9 , 16 nov 2010 14:21

Indien u op de leveringsbon hebt getekend voor ontvangst van 5 collies eindigt in principe uw verhaal al op het ogenblik dat u tekende. Waarom? Omdat u:
1. verondersteld wordt te weten wat u getekend hebt (u had dus 5 collies moeten gelezen hebben)
2. verondersteld wordt nagekeken te hebben dat u ontvangen hebt waarvoor u tekende (u dus tot 5 had moeten tellen)

En dit geldt ook in Nederland...

ma
Topic Starter

#10 , 16 nov 2010 14:37

Maakt het een verschil dat ik niet "ontvangen" of "voor akkoord" heb geschreven, enkel een handtekening heb gezet?

Gebruiker34

#11 , 16 nov 2010 15:01

garantie gaat over defecten, slechte werking, etc ... over een bepaald item en is dus niet hetzelfde als het "niet nakomen" van een overeenkomst/contract.

men kan er bevoorbeeld vanuit gaan dat kleine "collis" in de andere ( grotere ) dozen ( collis ) zouden kunnen steken . . .

het is niet omdat er een "clausule" in een overeenkomst/contract staat dat deze 'wettig' en/of 'afdwingbaar' is ( zoals de gevallen van huren en huisdieren ), toch volgens belgisch "recht"

ik vermoed dat de topic starter uit belgie komt en dat hij zijn vraag op http://rechtenforum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; ook eens stelt, maar een termijn van 24u om "klachten" te melden lijkt mij nu net iets te kort, zowel in nederland als in belgie.

Is perfect geldig. Je kan zonder probleem in je algemene voorwaarden voorzien dat zichtbare gebreken en/of klachten bijvoorbeeld binnen de 24 uur gemeld moeten worden.

Er is immers sprake van zgn zichtbare gebreken. Zichtbare gebreken moeten dus “vrij onmiddellijk of direct” gemeld worden.

Europese richtlijn.

Gebruiker34

#12 , 16 nov 2010 15:49

Maakt het een verschil dat ik niet "ontvangen" of "voor akkoord" heb geschreven, enkel een handtekening heb gezet?
Door niet tijdig te reageren, heeft u zich juridisch akkoord verklaard met de levering.

Wanneer u niet in de mogelijkheid bent de levering direct te controleren, dan tekent u de leveringsbon best af “voor ontvangst”. Maar dan nog doet u er goed aan de geleverde goederen de dag zelf te controleren.

Drone

#13 , 16 nov 2010 16:20

Is perfect geldig. Je kan zonder probleem in je algemene voorwaarden voorzien dat zichtbare gebreken en/of klachten bijvoorbeeld binnen de 24 uur gemeld moeten worden.

Er is immers sprake van zgn zichtbare gebreken. Zichtbare gebreken moeten dus “vrij onmiddellijk of direct” gemeld worden.

Europese richtlijn.

dat hij "te laat" reageerd kan alleen maar een rechter beoordelen, ik denk niet dat men voor alles zomaar de "24u" regel kan afdwingen.

meestal word er gesproken over een "redelijke termijn" ( de welke dan weer voor discussie vatbaar is ) of minstens een week.

het was misschien niet slim om zomaar te tekenen, maar dat ontneemt de leverancier niet de verantwoordelijkheid dat hij niet alles heeft geleverd.

indien "ma" dit duidelijk kan bewijzen staat die "winkel" nergens.

aangezien de website een .be adres heeft denk ik ( voor bijna 99% zeker ) dat het belgisch recht van toepassing is, anders had hij maar een .nl adres moeten nemen.

"ma", probeer hun nogmaals te bereiken via mail/aangetekend schrijven en als dat niks opleverd naar de vrederechter stappen voor een "verzoeningspoging", dit is gratis en kan u geld besparen.

Lightning

#14 , 16 nov 2010 16:26

24h, een week en "redelijke termijn"? Het doet er in dit geval allemaal niet toe.

@Drone: Legt u mij eens uit hoe TS (na 3 maanden) zou moeten gaan bewijzen niet alles gehad te hebben als hij zelf getekend heeft voor ontvangst van 5 collies.

Sirius legal
Contacteer: Website

#15 , 16 nov 2010 16:37

In Europa is de Verordening 593/2008 inzake het recht dat van toepassing is op verbintenissen uit overeenkomst van toepassing.

Bij overeenkomsten voor de levering van producten voor consumenten geldt artikel 5 dat zegt dat “het recht van het land waar de consument zijn gewone verblijfplaats heeft” van toepassing is. Een Belgisch consument kan dus aanspraak maken op het Belgisch recht bij een internet koop bij een Nederlandse winkel.

Je koop is dus onderworpen aan Belgisch recht. Overeenkomstig Belgisch recht heb je enerzijds een bedenktijd van 14 dagen, anderzijds een wettelijke garantietijd van twee jaar en tenslotte een bescherming voor "verborgen gebreken". Ik vrees dat je in casu op geen enkel van de drie kan terugvallen. Het ontbreken van een deel van de bestelling is een duidelijk zichtbaar gebrek dat je onmiddellijk bij levering moet melden aan de leverancier. Niks melden is aanvaarden. Logisch ook, want anders kan iedereen maanden of jaren later plots gaan beweren dat iets niet geleverd werd...

Terug naar “Consumenten Koop”