Fout in ingebakken SOFTWARE gsm -> GEEN verborgen gebrek ?
Geplaatst: 03 nov 2010 12:06
Onlangs kocht ik bij een online verkoper een smartphone van het merk Samsung ...
Deze smartphone is uitbreidbaar met applicaties van 3de partijen.
Meteen op de eerste dag merk ik op dat het vooropgestelde gebruik van een
bepaalde 3de partij applicatie niet mogelijk was wegens niet werkende.
Op allerlei fora is gedetaileerde informatie te vinden over dit exacte probleem met
verschillende soortgelijke 3de partij applicaties en smartphones van Samsung
en dit blijkt een fout te zijn in de in het toestel ingebakkenen dus meegeleverde
basissoftware (firmware).
Ik heb dit meteen gemeld bij de verkoper, maar deze wil mij niet terugbetalen
aangezien volgens hem een fout in de software (en dus geen hardware) geen verborgen gebrek is.
--> Klopt het dat software defecten niet kunnen worden gezien als 'verborgen gebrek'?
Indien ik toch zou kunnen forceren dat de verkoper mijn recht op annulatie
van de aankoop honnoreerd ... dan is er nog een 2de probleem:
Ik heb ondertussen het toestel toch geretourneerd aan de verkoper,
en deze beweert dat er op een plastic klepje lichte krasje (van gebruik)
zouden zijn ...
--> Doet dit afbreuk aan mijn mogelijkheid om de aankoop te annuleren
wegens verborgen gebreken ?
Of heb ik nog steeds het RECHT de aankoopprijs terug te krijgen,
maar dan verminderd met de 'reparatie'-kost ter vervaning van dit stukje plastic ?
Deze smartphone is uitbreidbaar met applicaties van 3de partijen.
Meteen op de eerste dag merk ik op dat het vooropgestelde gebruik van een
bepaalde 3de partij applicatie niet mogelijk was wegens niet werkende.
Op allerlei fora is gedetaileerde informatie te vinden over dit exacte probleem met
verschillende soortgelijke 3de partij applicaties en smartphones van Samsung
en dit blijkt een fout te zijn in de in het toestel ingebakkenen dus meegeleverde
basissoftware (firmware).
Ik heb dit meteen gemeld bij de verkoper, maar deze wil mij niet terugbetalen
aangezien volgens hem een fout in de software (en dus geen hardware) geen verborgen gebrek is.
--> Klopt het dat software defecten niet kunnen worden gezien als 'verborgen gebrek'?
Indien ik toch zou kunnen forceren dat de verkoper mijn recht op annulatie
van de aankoop honnoreerd ... dan is er nog een 2de probleem:
Ik heb ondertussen het toestel toch geretourneerd aan de verkoper,
en deze beweert dat er op een plastic klepje lichte krasje (van gebruik)
zouden zijn ...
--> Doet dit afbreuk aan mijn mogelijkheid om de aankoop te annuleren
wegens verborgen gebreken ?
Of heb ik nog steeds het RECHT de aankoopprijs terug te krijgen,
maar dan verminderd met de 'reparatie'-kost ter vervaning van dit stukje plastic ?