Fout in ingebakken SOFTWARE gsm -> GEEN verborgen gebrek ?

pdeleeuw
Topic Starter
Berichten: 1

Fout in ingebakken SOFTWARE gsm -> GEEN verborgen gebrek ?

#1 , 03 nov 2010 12:06

Onlangs kocht ik bij een online verkoper een smartphone van het merk Samsung ...
Deze smartphone is uitbreidbaar met applicaties van 3de partijen.
Meteen op de eerste dag merk ik op dat het vooropgestelde gebruik van een
bepaalde 3de partij applicatie niet mogelijk was wegens niet werkende.
Op allerlei fora is gedetaileerde informatie te vinden over dit exacte probleem met
verschillende soortgelijke 3de partij applicaties en smartphones van Samsung
en dit blijkt een fout te zijn in de in het toestel ingebakkenen dus meegeleverde
basissoftware (firmware).
Ik heb dit meteen gemeld bij de verkoper, maar deze wil mij niet terugbetalen
aangezien volgens hem een fout in de software (en dus geen hardware) geen verborgen gebrek is.
--> Klopt het dat software defecten niet kunnen worden gezien als 'verborgen gebrek'?

Indien ik toch zou kunnen forceren dat de verkoper mijn recht op annulatie
van de aankoop honnoreerd ... dan is er nog een 2de probleem:
Ik heb ondertussen het toestel toch geretourneerd aan de verkoper,
en deze beweert dat er op een plastic klepje lichte krasje (van gebruik)
zouden zijn ...
--> Doet dit afbreuk aan mijn mogelijkheid om de aankoop te annuleren
wegens verborgen gebreken ?
Of heb ik nog steeds het RECHT de aankoopprijs terug te krijgen,
maar dan verminderd met de 'reparatie'-kost ter vervaning van dit stukje plastic ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 nov 2010 12:24

Waarborg strekt zich waarschijnlijk niet uit tot het garanderen van de goede werking van third party software.
Microsoft geeft ook niet dergelijke waarborg...integendeel, ze jagen de stuipen op het lijf als je die wilt installeren!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

winkelcentrum
Berichten: 65

#3 , 03 nov 2010 12:31

Online verkopers hebben de wettelijke plicht om verkochte goederen terug te nemen, iets stuk of niet stuk, maakt niet uit.

Je kan dus beroep doen op deze wetgeving.

Google maar eens: wet op online verkoop.

2. Invoering van een bedenktijd
Behoudens enkel uitzondering (bvb. bederfbare goederen) heeft uw klant steeds recht op een minimale bedenktijd van 7 werkdagen.
Uw klant kan zonder enige verantwoording de aankoop annuleren. De klant moet wel voor eigen rekening de goederen terug sturen.
Als verkoper bent u verplicht om binnen de 30 dagen integraal terug te betalen.

Indien u uw klant geen bevestiging stuurt (zie hierboven) met alle verplichte vermeldingen, dan wordt die bedenktijd automatisch verlengd tot drie maanden. Bovendien zijn de verzendingskosten bij het terugsturen van de goederen dan ook ten laste van u (de verkoper).

De wet gaat zelfs nog een stapje verder.
U bent als verkoper verplicht om volgende tekst in een aparte kader mee te sturen met de bevestiging :

De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motieven, binnen 7 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of het sluiten van de dienstenoverkomst.

Als u deze tekst niet meestuurt met elke bevestiging, dan hoeft uw klant niets te betalen of terug te sturen!

Reclame

eylis
Berichten: 8985

#4 , 03 nov 2010 13:46

"..........Fout in ingebakken SOFTWARE :shock: gsm........."
euh...te hoge temperatuur van de oven misschien?

Terug naar “Consumenten Koop”