Pagina 1 van 1

wettelijke garantie huislift

Geplaatst: 28 okt 2010 10:45
door L-J
Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik hoop dat ik in de juiste rubriek post.

Ik heb een vraag over het plaatsen van een zogenaamde 'huislift'.

Een huislift is een simpele lift die bestaat uit een hefplateau dat op en neer beweegt in een vertikale schacht, om zo met een rolstoel makkelijk van de benedenverdieping naar de eerste verdieping te komen.

Ik heb al een aantal offerte's hier voor binnen, maar ik heb een vraag over de wettelijke garantietermijn.

Als ik geen onderhoudscontract afsluit bij de leverancier van de lift dan krijg ik maar 3 maanden garantie.

Sluit ik wel een onderhoudscontract af dan kreeg ik in eerste instantie slechts 1 jaar garantie.

Omdat ik er van uitging dat de wettelijke garantietermijn 2 jaar is, heb ik na flink aandringen nu dan af kunnen dingen dat ik 2 jaar garantie krijg als ik een onderhoudscontract afsluit.

Tot zover het goede nieuws.


Tot mijn verbazing staat er in het onderhoudscontract dat er 3 maal per jaar preventief onderhoud zal worden verricht, MAAR dat de eventueel hierbij gebruikte onderdelen apart moeten worden bijbetaald. Ook storingsinterventies of andere uit te voeren herstellingswerken zijn apart bij te betalen.

Maw als mijn nieuwe lift om een of andere reden in panne valt, dan draai ik zelf op voor de werkuren en onderdelen, ondanks het feit dat ik een onderhoudscontract heb afgesloten. Ook bij de onderhousbeurten kan men mij onderdelen faktureren die hierbij werden gebruikt.

Is dit wettelijk ?

Want in feite betaal ik nu extra voor een onderhoudscontract waar ik vrij weinig mee opschiet, want bij eventuele problemen draai ik toch nog zelf op voor de kosten.

Zo kunnen ze wel 2 jaar garantie geven, kost hun toch niks.

Blijkbaar is dit onderwerp taboe, want geen enkele leverancier is hier open en duidelijk over.
Het zijn allemaal geweldige en onderhoudsvriendelijke liften voor jarenlang zorgeloos gebruik, totdat je begint door te vragen over de garantie.


Kan iemand op dit forum mij advies geven over wat er nu wel en wat er niet onder de wettelijke garantie valt ?

Re: wettelijke garantie huislift

Geplaatst: 28 okt 2010 11:04
door roharro
Enkel het vervangen van "slijtageonderdelen" mag worden aangerekend. Vgl. met waarborg auto: voorwaarde is correct onderhoud en het vervangen van oliefilters en dergelijke valt niet onder garantie.

Re: wettelijke garantie huislift

Geplaatst: 28 okt 2010 11:37
door L-J
Dat is nu precies waar ik mijn vraagtekens bij heb. Ze hebben berekend hoeveel keer mijn lift gemiddeld zal worden gebruikt, en aan de hand daarvan zeggen ze dat er 3 per jaar een preventief onderhoud nodig is.
Ze weten dus hoeveel bewegingen de lift zal maken (hebben zelfs héél ruim gerekend, kom nooit aan die aantallen)
Aan de hand daarvan moet het toch mogelijk zijn te bepalen welke slijtageonderdelen vervangen zullen moeten worden, om deze dan mee op te nemen in het onderhoudscontract.

Om het voorbeeld van een auto te gebruiken: je weet toch ook op voorhand bij welke kilometerstand (of leeftijd) er een kleine of grote beurt moet worden uitgevoerd, en het is toch perfect mogelijk om daar een bedrag op te plakken. Bij een auto kan je dan nog zeggen dat je rijstijl invloed heeft op bv. de slijtage van de remmen en de banden, maar deze lift kan je zelf niks aan regelen dus invloed op de slijtage heb je niet. Behalve dan misschien de belading, maar er zit een overbelastingssysteem op, dus kom je boven het toegestane gewicht dan doet hij niks.

Ik ben geen liftenspecialist en kan hier zelf niet over oordelen, maar ik ben dus bang dat ik een hoop onnodige kosten aangerekend zal krijgen.

Ik heb er in ieder geval niet echt vertrouwen in, vooral omdat ik op het internet zoveel klachten lees van mensen die achterover vallen van de extra aangerekende kosten bij liftonderhoud, terwijl ze dachten een degelijk onderhouscontract te hebben afgesloten om niet voor onaangename verassingen te komen staan.

Re: wettelijke garantie huislift

Geplaatst: 28 okt 2010 12:53
door mava105
Bij mijn ouders stond destijds ook een dergelijke lift om het mogelijk te maken dat mijn gehandikapte zuster zich tussen kelder, gelijkvloers en verdieping kon bewegen. Door middel van een zwengel en een fietsketting wordt het ding op en af bewogen.
Het onderhoud van een dergelijke lift vergt slechts een paar druppels olie een paar keer per jaar. Er zitten, buiten de zwengel en de geleidewieltjes, immers geen andere bewegende delen aan die lift of enige elektrische motor. Er is ook geen keuring voor nodig.
Er kan ook bizonder wijnig aan stuk gaan. Deze lift heeft bij mijn ouders meer dan 25 jaar gewerkt, zonder enig probleem, en dit totaal ZONDER onderhoudskontrakt, maar met van tijd tot tijd wat olie, zoals bij een gewone fiets.

Re: wettelijke garantie huislift

Geplaatst: 28 okt 2010 13:03
door L-J
De lift die ik op het oog heb werkt met een spindel en moer, aangedreven door een elektrische motor met frequentieregelaar.

Omdat de lift aan de machinerichtlijn 2006/42/EC moet voldoen zitten er allerlei beveiligingen op, oa. knelbeveiliging, overbelastingsbeveiliging, vasthouddrukknoppen, elektrische deurvergrendeling, enz..

Is toch wel een hoop techniek die erin steekt, die indien defect echt stukken van mensen kost.