wettelijke garantie huislift
Geplaatst: 28 okt 2010 10:45
Hallo,
Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik hoop dat ik in de juiste rubriek post.
Ik heb een vraag over het plaatsen van een zogenaamde 'huislift'.
Een huislift is een simpele lift die bestaat uit een hefplateau dat op en neer beweegt in een vertikale schacht, om zo met een rolstoel makkelijk van de benedenverdieping naar de eerste verdieping te komen.
Ik heb al een aantal offerte's hier voor binnen, maar ik heb een vraag over de wettelijke garantietermijn.
Als ik geen onderhoudscontract afsluit bij de leverancier van de lift dan krijg ik maar 3 maanden garantie.
Sluit ik wel een onderhoudscontract af dan kreeg ik in eerste instantie slechts 1 jaar garantie.
Omdat ik er van uitging dat de wettelijke garantietermijn 2 jaar is, heb ik na flink aandringen nu dan af kunnen dingen dat ik 2 jaar garantie krijg als ik een onderhoudscontract afsluit.
Tot zover het goede nieuws.
Tot mijn verbazing staat er in het onderhoudscontract dat er 3 maal per jaar preventief onderhoud zal worden verricht, MAAR dat de eventueel hierbij gebruikte onderdelen apart moeten worden bijbetaald. Ook storingsinterventies of andere uit te voeren herstellingswerken zijn apart bij te betalen.
Maw als mijn nieuwe lift om een of andere reden in panne valt, dan draai ik zelf op voor de werkuren en onderdelen, ondanks het feit dat ik een onderhoudscontract heb afgesloten. Ook bij de onderhousbeurten kan men mij onderdelen faktureren die hierbij werden gebruikt.
Is dit wettelijk ?
Want in feite betaal ik nu extra voor een onderhoudscontract waar ik vrij weinig mee opschiet, want bij eventuele problemen draai ik toch nog zelf op voor de kosten.
Zo kunnen ze wel 2 jaar garantie geven, kost hun toch niks.
Blijkbaar is dit onderwerp taboe, want geen enkele leverancier is hier open en duidelijk over.
Het zijn allemaal geweldige en onderhoudsvriendelijke liften voor jarenlang zorgeloos gebruik, totdat je begint door te vragen over de garantie.
Kan iemand op dit forum mij advies geven over wat er nu wel en wat er niet onder de wettelijke garantie valt ?
Dit is mijn eerste bericht op dit forum, dus ik hoop dat ik in de juiste rubriek post.
Ik heb een vraag over het plaatsen van een zogenaamde 'huislift'.
Een huislift is een simpele lift die bestaat uit een hefplateau dat op en neer beweegt in een vertikale schacht, om zo met een rolstoel makkelijk van de benedenverdieping naar de eerste verdieping te komen.
Ik heb al een aantal offerte's hier voor binnen, maar ik heb een vraag over de wettelijke garantietermijn.
Als ik geen onderhoudscontract afsluit bij de leverancier van de lift dan krijg ik maar 3 maanden garantie.
Sluit ik wel een onderhoudscontract af dan kreeg ik in eerste instantie slechts 1 jaar garantie.
Omdat ik er van uitging dat de wettelijke garantietermijn 2 jaar is, heb ik na flink aandringen nu dan af kunnen dingen dat ik 2 jaar garantie krijg als ik een onderhoudscontract afsluit.
Tot zover het goede nieuws.
Tot mijn verbazing staat er in het onderhoudscontract dat er 3 maal per jaar preventief onderhoud zal worden verricht, MAAR dat de eventueel hierbij gebruikte onderdelen apart moeten worden bijbetaald. Ook storingsinterventies of andere uit te voeren herstellingswerken zijn apart bij te betalen.
Maw als mijn nieuwe lift om een of andere reden in panne valt, dan draai ik zelf op voor de werkuren en onderdelen, ondanks het feit dat ik een onderhoudscontract heb afgesloten. Ook bij de onderhousbeurten kan men mij onderdelen faktureren die hierbij werden gebruikt.
Is dit wettelijk ?
Want in feite betaal ik nu extra voor een onderhoudscontract waar ik vrij weinig mee opschiet, want bij eventuele problemen draai ik toch nog zelf op voor de kosten.
Zo kunnen ze wel 2 jaar garantie geven, kost hun toch niks.
Blijkbaar is dit onderwerp taboe, want geen enkele leverancier is hier open en duidelijk over.
Het zijn allemaal geweldige en onderhoudsvriendelijke liften voor jarenlang zorgeloos gebruik, totdat je begint door te vragen over de garantie.
Kan iemand op dit forum mij advies geven over wat er nu wel en wat er niet onder de wettelijke garantie valt ?