tweedehandswagen

Force
Topic Starter

tweedehandswagen

#1 , 21 okt 2010 15:47

Twee weken geleden heb ik een contract ondertekend (Federauto) voor de aankoop van een tweedehandswagen bij een professionele verkoper. Een week geleden meld deze mij dat de wagen betrokken is geraakt in een ongeval, waarschijnlijk is deze perte total (aldus de verkoper).
Ik heb eigenlijk mijn twijfels of de wagen wel echt een ongeval heeft gehad, de verkoper kan of wil mij nml. geen foto van de schade doormailen. Mogelijk heeft hij voor de wagen een hoger bod gehad.

Er is een schadevergoeding van 10% van de verkoopprijs (25200euro) beschreven in het contract bij het niet naleven van het contract door een van de beide partijen.

Zou ik daar in dit geval recht op hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 okt 2010 15:52

Natuurlijk, tenzij ze een gegronde reden hebben, en dan moeten ze u de bewijzen daarvan leveren.

Force
Topic Starter

#3 , 21 okt 2010 16:00

Dus als de wagen effectief een ongeval heeft gehad, zal ik dan geen recht hebben op schadevegoeding?

Reclame

Lightning

#4 , 21 okt 2010 16:03

Wil u hem in dat geval nog geleverd krijgen?

Lanox

#5 , 21 okt 2010 16:04

Heeft U liever dat de koop doorgaat en U een perte totale krijgt aangeboden voor deze prijs?

Force
Topic Starter

#6 , 21 okt 2010 17:40

Het contract werd afgesloten voor een wagen in perfecte staat, ik wil geen wrak of opgemaakte wagen.
De verkoper kan mij de wagen niet meer leveren in de staat waarin hij zich bevond bij ondertekening van het contract.
Volgens het contract heb ik recht op 10% van de verkoopprijs als de verkoper de wagen niet kan leveren zoals afgeproken,
net zoals ik die schadevergoeding van 10% had moeten betalen als ik de wagen niet meer zou aakopen.

Kan de vekoper zich hiervoor niet beroepen op zijn verzekering?

Lightning

#7 , 21 okt 2010 17:42

Wat zegt de verkoopovereenkomst over overmacht?

Force
Topic Starter

#8 , 21 okt 2010 18:52

In bijgevoede link vind je een voorbeeld van het gebruikte contract, over overmacht vind ik niet direct iets terug.

http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/p ... tr_2eH.pdf

float
Juridisch actief: Ja

#9 , 21 okt 2010 19:33

Als het overmacht is, dan moet hij geen schadevergoeding betalen.

Force
Topic Starter

#10 , 22 okt 2010 07:52

Verschillende malen heb ik al enig bewijs van een ongeval gevraagd aan de verkoper,
hij vertikt het om me bvb een foto, PV, verzekeringsaangifte, ... te bezorgen.
Daarom vermoed ik dat er helemaal geen ongeval is geweest en dat hij de wagen om een of andere reden (bvb hoger bod) niet aan mij wil verkopen.

Hieronder zijn reactie van deze nacht:

Comme je vois, vous n ête toujours pas disposer a comprendre la situation, je crois que je vous ai pourtant expliquer cette situations en long et en large, c est très simple, je n ai pas réussit a vous fournir tous les document nécessaire pour la validation de ce bon de commande, car si je vois ce qu il est écrit, ce bon de commande est valable sous réserve de vous fournir l historique de la voiture et le car pass ensuite vous auriez du verser par banque le montant de la voiture.???
Vous voudriez que j aille faire des photos du véhicule accidenté, pourquoi je perdrai mon temps a ça???
Je trouve ça énorme de votre part de osé nous réclamer 10% de la valeur du véhicule alors qu'il est bien stipuler sur le contrat "sous réserve" de vous fournir tous les documents nécessaire et que vous nous versiez la somme par banque.
Je suis très décu par votre réaction et votre esprit très vicieux d essayer de me soutirer de l argent, la meilleur magnère d'en gagner honêtement, c est avec la sueur du front pas comme vous essayer de faire actuellement.
Si vous voulez lancer une procédure judiciaire libre a vous d'en décider, je suis disposer volontier a me battre juridiquement avec vous.

Force
Topic Starter

#11 , 22 okt 2010 15:26

Heb het doorgegeven aan Federauto, zij zullen in eerste instantantie bij de verkoper informeren naar zijn visie.
Heb ook eens bij mijn verzekering geinformeerd en ik kan indien nodig beroep doen op de rechtsbijstand.

Het liefst van al had ik natuurlijk gewoon de wagen aangekocht tegen de afgesproken prijs, ik had na lang zoeken eindelijk mijn goesting gevonden (ttz eigenlijk mijn vriendin haar goesting :mrgreen: ).

fenerus

#12 , 22 okt 2010 15:38

Kan je geen ontbinding van de verkoopovereenkomst vragen en zodoende uw geld terugkrijgen? Kan je niet beroep doen op 1 sept 2004 betreffende de gebrekkige levering en een schadevergoeding eisen op basis van die wet?

Misschien weet er iemand hierover iets meer.

Lanox

#13 , 22 okt 2010 15:51

@fenerus: TS gelooft verhaal van ongeval niet. Hij wil gewoon de auto in de staat zoals was afgesproken.

fenerus

#14 , 22 okt 2010 16:23

Ja maar je moet ermee opletten. In die verkoopsovereenkomsten staat dat de koper het waar aanvaart in de staat waarin het zich bevindt. Nu als je het toestel gaat bekijken zul je misschien gebreken vaststellen van het ongeval en zou het nadelig zijn voor jou. Bewijs maar eens hoe de staat vroeger was en nu....

Wat ik zou voorstellen om een aangetekende brief te sturen met: 1) de volledige wettekst van de wet van 1 september 2004 (ik veronderstel dat dit een particuliere verkoop is).

In de brief schrijven dat je hebt vernomen dat er schade is aan het voertuig (met de kopies van de verklaringen van de verkoper waarin hij schrijft dat er schade is) en dat je wenst de schade waar te nemen en nadien eventueel een beslissing zult nemen om eventueel een ontbinding te vragen van de verkoopsovereenkomst.

Indien die weigert om u toelating te geven, schrijf dat je vaststellingen wil laten doen door de rechtbank en dat deze een expert kunnen aanstellen.

Niet vergeten aangetekend en gewoon te versturen: 2 brieven :)

Ale ik ben er niet zeker van maar misschien kunnen anderen hier raad geven over mijn voorstel:

Lanox

#15 , 22 okt 2010 16:35

Open de link eens die de TS geeft. Daarin staat een checklist van de auto zoals hij was op het moment dat de koop gesloten is en hoe hij dus ook moet geleverd worden.

Terug naar “Consumenten Koop”