Strings

dirk2
Topic Starter
Berichten: 19
Locatie: Lommel

Strings

#1 , 02 nov 2006 20:15

Eeen paar maand gelden kregen wij een pakket per post met 3 strings in van een hollandse firma BODY PATRICIA.
Het zou via internet besteld zijn en mijn vrouw en ik zelf hebben niks besteld dus denk ik niet dat ik het zou moeten betalen.
We hebben het ook niet terug gestuurd omdat het meer kost voor het terug testuren dan de strings waart zijn.
Nu krijgen wij brieven van Intrum justitia dat we al 80,32 ? moeten betalen (rente en kosten) terwijl wij niks besteld hebben.
Moeten wij dit betalen? en kan dit zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 03 nov 2006 09:37

Beste,

indien U niets besteld hebt, mag U de toegezonden producten behouden zonder daarvoor te betalen. De regels van de "afgedwongen aankoop" zijn hier immers toepasselijk. De wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument bepaalt daaromtrent het volgende:

"Art. 76. Het is verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enig produkt toe te zenden met het verzoek dit tegen betaling van zijn prijs te verwerven of het anders, zelfs kosteloos, aan de afzender terug te zenden.
Het is eveneens verboden iemand, zonder dat hij hierom eerst heeft verzocht, enige dienst te verlenen met het verzoek die dienst, tegen betaling van zijn prijs, te aanvaarden.
De Minister kan van deze verbodsbepalingen afwijkingen toestaan voor aanbiedingen met een liefdadig doel. In dat geval moet het vergunningsnummer en de volgende vermelding " De geadresseerde heeft geen enkele verplichting, noch tot betaling, noch tot terugzending " leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig vermeld zijn op de documenten die op het aanbod betrekking hebben.
In geen geval is de geadresseerde verplicht de verleende dienst of het toegezonden produkt te betalen noch het produkt terug te zenden, zelfs niet indien een vermoeden werd geopperd dat men de dienst of de aankoop van het produkt stilzwijgend had aanvaard
".

Bovendien kunt U tevens een klacht indienen bij de politie, want organisaties die dergelijke praktijken hanteren zijn strafbaar.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

dirk2
Topic Starter
Berichten: 19
Locatie: Lommel

#3 , 03 nov 2006 20:48

Bedankt nu weten we toch waar we staan.
Het was even schrikken als je zo'n bus krijgt van een incasso bureau.
Groetjes

Reclame

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#4 , 04 nov 2006 17:31

Gewoon de spulletjes houden, en niet reageren op hun brieven is de meest effici?nte manier om dergelijke verkopers af te schudden.

Groeten, Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 06 nov 2006 10:27

Eeen paar maand gelden kregen wij een pakket per post met 3 strings in van een hollandse firma BODY PATRICIA.
Het zou via internet besteld zijn en mijn vrouw en ik zelf hebben niks besteld dus denk ik niet dat ik het zou moeten betalen.
We hebben het ook niet terug gestuurd omdat het meer kost voor het terug testuren dan de strings waart zijn.
Nu krijgen wij brieven van Intrum justitia dat we al 80,32 ? moeten betalen (rente en kosten) terwijl wij niks besteld hebben.
Moeten wij dit betalen? en kan dit zomaar?
Zie mijn bericht van 20 december 2005, 2.33pm.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hlight=nbc

Vroeger moest een man alle moeite doen om een vrouw haar onderbroek te zien...tegenwoordig moet men alle moeite doen om hem niet te zien. Jammer dat mijn ogen erop achteruit gegaan zijn.(Mijn echtgenoot...niet de eerste de beste!)

dirk2
Topic Starter
Berichten: 19
Locatie: Lommel

#6 , 07 nov 2006 20:16

Ik denk dat iemand in mijn vrouw hare naam besteld heeft via internet.
En zitten wij nu met die aanmaningen voor te betalen.
Betalen doen we zekers niet voor iets dat we niet besteld hebben.
Nu mogen ze nog zoveel aanmaningen sturen dat ze willen.
Als mijn vrouw een string wil zal ze die wel in de winkel kopen en niet van die gemene van op een website.
Groetjes

koen999
Berichten: 730

#7 , 07 nov 2006 20:34

de firma kan nagaan via welk IP-adres de bestelling gebeurd is.
als u niks besteld heeft hoeft u idd niet te betalen

dirk2
Topic Starter
Berichten: 19
Locatie: Lommel

#8 , 14 nov 2006 20:12

Ik lees net iets op internet van dat incasso bureau.
De TIME LIFE / Intrum Justitia incasso intimidatie methode. Zoals de titel al aangeeft gaat het hier om de louche praktijken van zogenaamd gerenommeerde bedrijven voor het voetlicht te brengen. Hier wordt middels authentiek materiaal weergegeven hoe zij te werk gaan. In het onderhavige geval gaat het om misleidende reclame, ongevraagde toezendingen, onterechte vorderingen, intimidatie en wat al nog met als doel argeloze consumenten van zoveel mogelijk geld te beroven. En omdat zij grote opdrachtgevers zijn van justitie is het niet verwonderlijk dat zij de gerechtelijke macht vaak aan hun zijde vinden. Hoe deze kwestie af zal lopen is tot op heden niet bekend. Wat zeker is is dat ook al het volgende materiaal hier zal worden gepubliceerd. Dit alles met als doel de onfatsoenlijke praktijken een halt toe te roepen.

En nee... natuurlijk werd er niet betaald voor het ongevraagd thuisbezorgde product. En ja... TIME LIFE staakte destijds per direct het toezenden van nog meer ongewenste producten. Maar de pogingen tot afpersing middels schriftelijke intimidaties gingen tot de dag van de laatste hier weergegeven brief gewoon door.

Opvallend is ook dat sinds die laatste datum niets meer van het syndicaat is vernomen. Gek genoeg is dat dus eigenlijk ook ongeveer sinds de dag dat deze site opvallend veel werd bezocht door medewerkers van Intrum Justitia. Ze, ze ... ze zouden hun oplichterspraktijken toch niet zomaar hebben gestaakt?

Nu proberen ze ook al mensen in belgie optelichten.
En dit heb ik dus mee gemaakt.
http://www.xs4all.nl/~kalden/auth/bodybypatricia.htm.

Groetjes

whatever
Berichten: 8

#9 , 14 nov 2006 21:21

Ik las zelf onlangs dat de 'nieuwere' manier erin zou bestaan om allerlei spullen onvoldoende gefrankeerd of soms via aangetekende zending naar mensen te zenden.
De brave huisvader die dan het bedrag van de onvoldoende gefrankeerde brief zelf bijlegt of om de aangetekende zending te verkrijgen, papieren aftekent, is helaas wel gebonden doordat hij zijn toestemming dan geeft om de goederen te willen ontvangen.

Of is ook deze praktijk via de bestaande wet op te vangen?

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#10 , 15 nov 2006 08:16

Ik las zelf onlangs dat de 'nieuwere' manier erin zou bestaan om allerlei spullen onvoldoende gefrankeerd of soms via aangetekende zending naar mensen te zenden.
De brave huisvader die dan het bedrag van de onvoldoende gefrankeerde brief zelf bijlegt of om de aangetekende zending te verkrijgen, papieren aftekent, is helaas wel gebonden doordat hij zijn toestemming dan geeft om de goederen te willen ontvangen.

Of is ook deze praktijk via de bestaande wet op te vangen?
Naar mijn mening kan ook die hypothese door de wet opgevangen worden. Een geldige aankoop veronderstelt immers overeenstemming over prijs en goed. Als men simpelweg een onvoldoende gefrankeerde omslag aanvaardt, accepteert men niet noodzakelijk de goederen en de prijs van het erin aangeboden product. Hetzelfde geldt mijns inziens voor de aangetekende zending: de aftekening bevestigt slechts de ontvangst, niet de acceptatie van wat erin vermeld staat.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#11 , 17 nov 2006 09:49

Ik lees net iets op internet van dat incasso bureau.
De TIME LIFE / Intrum Justitia incasso intimidatie methode.
Overeenkomsten worden ter goedertrouw afgesloten.
Onmiddellijk (gaan)schieten op een incasso bureau is alles behalve verstandig!

Terug naar “Consumenten Koop”